Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etnografie pozatekstowe. Film, dźwięk, multimedia, performens

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-LEPT
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etnografie pozatekstowe. Film, dźwięk, multimedia, performens
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Moduł L2: Antropologia globalizującego się świata i mobilności
Przedmioty etnograficzne do wyboru
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia proponują przegląd strategii budowania narracji i reprezentacji etnograficznych poza formą linearnego tekstu akademickiego. W tym celu omówimy przykłady ważnych prac i działań wizualnych, audialnych i multimedialnych. Skupimy się na metodologicznych i epistemologicznych konsekwencjach wychodzenia poza tekst. Zaproponujemy refleksję nad wykorzystaniem multimediów w etnografii oraz eksperymentami pisarskimi zainspirowanymi montażem i innymi technikami dźwięku i obrazu.

Pełny opis:

Poruszane zagadnienia i tematy:

* Etnografia, surrealizm, sztuka

Clifford, James. 2000. O surrealizmie etnograficznym. Przeł. M. Sznajderman. Tegoż, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Wydawnictwo KR

* Zmysłowość i cielesność poznania

Ingold, Tim. 2000. Thinking through the cello. In: Thinking in the World. A Reader, Jill Bennett i Mary Zournazi (eds.). Bloomsbury Academic, London

* Eksperyment filmowy: czym może być myślenie?

Gardner, Robert. 1998. Passanger (film)

* Montaż nie tylko w filmie (2 spotkania)

Suhr, Christian and Willerslev, Rane. 2012. Can Film Show the Invisible? The Work of Montage in Ethnographic Filmmaking. Current Anthropology, Vol. 53, No. 3 (June), 282-301

Suhr, Christian and Willerslev, Rane. 2012. Transcultural Montage. Berghahn Books

* Eksperyment filmowy: nie (tylko) ludzkie spojrzenie kamery:

Castaing-Taylor, Lucien and Paravel, Verena. 2012. Leviathan (film)

* Gdyby kamera potrafiła mówić?:

Suhr, Christian. 2018. Camera Monologue: Cultural Critique beyond Collaboration, Participation and Dialogue, Visual Anthropology, 31:4-5, 376-393.

* Dźwięk jako rodzaj wiedzy (akustemologia), dźwięk jako sposób badania

Feld, Steven. 2012. Jazz Cosmopolitanism in Accra: Five Musical Years in Ghana. Durham: Duke University Press.

Loren, Diana DiPaolo. 2008. ‘Beyond the Visual: Considering the Archaeology of Colonial Sounds’. International Journal of Historical Archaeology 12 (4): 360.

* Sposób naukowej argumentacji poprzez dźwięk.

Groth, Sanne Krogh, and Stefan Östersjö. 2019. ‘Sonic Argumentation II’. Seismograf, no. 23 (December): 1. https://doi.org/10.48233/seismograf2300.

* Etnofikcja w filmie i innych mediach.

Rouch, Jean. 1967. Jaguar.

Rouch, Jean, and Steven Feld. 2003. Ciné-Ethnography. Visible Evidence, v. 13. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Sikora, Sławomir. 2012. Film i paradoksy wizualności: praktykowanie antropologii. Warszawa: Wydawnictwo DiG : Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego.

* Miks i montaż a eksperymenty tekstualne.

Boudreault-Fournier, Alexandrine. 2010. ‘Complicity Through Montage: A Call for an Intercultural Approach to Ethnographic Filmmaking’. Ethnologies 31 (2): 169–188. https://doi.org/10.7202/039369ar.

Weheliye, Alexander G. 2005. Phonographies Grooves in Sonic Afro-Modernity. Durham: Duke University Press. http://site.ebrary.com/id/10215111.

* Etnografia wizualna / multimedialna / partycypacyjna.

Deger, Jennifer. 2013. ‘In-Between’. In Anthropology and Art Practice, 105–13. Bloomsbury.

Deger, Jennifer, and Miyarrka Media Collective. 2014. Ringtone. Film. Miyarrka Media.

Ginsburg, Faye. 1995. ‘Mediating Culture: Indigenous Media, Ethnographic Film, and the Production of Identity’. In Fields of Vision: Essays in Film Studies, Visual Anthropology and Photography, 256–290. University of California Press.

* Sztuka intermediów a etnografia

‘Fiamma Montezemolo’. n.d. Fiamma Montezemolo. Accessed 6 December 2020. http://www.fiammamontezemolo.com.

* Haktywizm, sztuka internetu i etnografia

‘HOME - Face to Facebook’. https://www.face-to-facebook.net/.

Nabben, Kelsie. n.d. ‘Hacking the Pandemic: How Taiwan’s Digital Democracy Holds COVID-19 at Bay’. The Conversation. Accessed 6 December 2020. http://theconversation.com/hacking-the-pandemic-how-taiwans-digital-democracy-holds-covid-19-at-bay-145023.

Literatura:

Boudreault-Fournier, Alexandrine. 2010. ‘Complicity Through Montage: A Call for an Intercultural Approach to Ethnographic Filmmaking’. Ethnologies 31 (2): 169–188. https://doi.org/10.7202/039369ar.

Castaing-Taylor, Lucien and Paravel, Verena. 2012. Leviathan (film)

Clifford, James. 2000. O surrealizmie etnograficznym. Przeł. M. Sznajderman. Tegoż, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Wydawnictwo KR

Deger, Jennifer, and Miyarrka Media Collective. 2014. Ringtone. Film. Miyarrka Media.

Deger, Jennifer. 2013. ‘In-Between’. In Anthropology and Art Practice, 105–13. Bloomsbury.

Feld, Steven. 2012. Jazz Cosmopolitanism in Accra: Five Musical Years in Ghana. Durham: Duke University Press.

Gardner, Robert. 1998. Passanger (film)

Ginsburg, Faye. 1995. ‘Mediating Culture: Indigenous Media, Ethnographic Film, and the Production of Identity’. In Fields of Vision: Essays in Film Studies, Visual Anthropology and Photography, 256–290. University of California Press.

Groth, Sanne Krogh, and Stefan Östersjö. 2019. ‘Sonic Argumentation II’. Seismograf, no. 23 (December): 1. https://doi.org/10.48233/seismograf2300.

Ingold, Tim. 2000. Thinking through the cello. In: Thinking in the World. A Reader, Jill Bennett i Mary Zournazi (eds.). Bloomsbury Academic, London

Loren, Diana DiPaolo. 2008. ‘Beyond the Visual: Considering the Archaeology of Colonial Sounds’. International Journal of Historical Archaeology 12 (4): 360.

Nabben, Kelsie. n.d. ‘Hacking the Pandemic: How Taiwan’s Digital Democracy Holds COVID-19 at Bay’. The Conversation. Accessed 6 December 2020. http://theconversation.com/hacking-the-pandemic-how-taiwans-digital-democracy-holds-covid-19-at-bay-145023.

Rouch, Jean, and Steven Feld. 2003. Ciné-Ethnography. Visible Evidence, v. 13. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Rouch, Jean. 1967. Jaguar.

Sikora, Sławomir. 2012. Film i paradoksy wizualności: praktykowanie antropologii. Warszawa: Wydawnictwo DiG : Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego.

Suhr, Christian and Willerslev, Rane. 2012. Can Film Show the Invisible? The Work of Montage in Ethnographic Filmmaking. Current Anthropology, Vol. 53, No. 3 (June), 282-301

Suhr, Christian and Willerslev, Rane. 2012. Transcultural Montage. Berghahn Books

Suhr, Christian. 2018. Camera Monologue: Cultural Critique beyond Collaboration, Participation and Dialogue, Visual Anthropology, 31:4-5, 376-393.

Weheliye, Alexander G. 2005. Phonographies Grooves in Sonic Afro-Modernity. Durham: Duke University Press. http://site.ebrary.com/id/10215111.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć studenci potrafią:

posługiwać się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi w procesie zbierania i opracowywania materiałów terenowych

uporządkować i zaprezentować wyniki badań

wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne do prezentowania i dyskutowania wyników badań

dostosować projekt badawczy do zastanej rzeczywistości terenowej

ocenić przydatność poszczególnych metod badawczych do konkretnego tematu badań

współdziałać w zespole badawczym w procesie badań i prezentacji wyników

uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności i aktywnie uczestniczyć w życiu naukowym i kulturalnym, korzystając z różnych mediów

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny: aktywność, obecność, praca zaliczeniowa - esej (może być multimedialny, wizualny, dźwiękowy)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)