Etnografie pozatekstowe. Film, dźwięk, multimedia, performens
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LEPT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Etnografie pozatekstowe. Film, dźwięk, multimedia, performens |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L2: Antropologia globalizującego się świata i mobilności Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia proponują przegląd strategii budowania narracji i reprezentacji etnograficznych poza formą linearnego tekstu akademickiego. W tym celu omówimy przykłady ważnych prac i działań wizualnych, audialnych i multimedialnych. Skupimy się na metodologicznych i epistemologicznych konsekwencjach wychodzenia poza tekst. Zaproponujemy refleksję nad wykorzystaniem multimediów w etnografii oraz eksperymentami pisarskimi zainspirowanymi montażem i innymi technikami dźwięku i obrazu. |
Pełny opis: |
Poruszane zagadnienia i tematy: * Etnografia, surrealizm, sztuka Clifford, James. 2000. O surrealizmie etnograficznym. Przeł. M. Sznajderman. Tegoż, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Wydawnictwo KR * Zmysłowość i cielesność poznania Ingold, Tim. 2000. Thinking through the cello. In: Thinking in the World. A Reader, Jill Bennett i Mary Zournazi (eds.). Bloomsbury Academic, London * Eksperyment filmowy: czym może być myślenie? Gardner, Robert. 1998. Passanger (film) * Montaż nie tylko w filmie (2 spotkania) Suhr, Christian and Willerslev, Rane. 2012. Can Film Show the Invisible? The Work of Montage in Ethnographic Filmmaking. Current Anthropology, Vol. 53, No. 3 (June), 282-301 Suhr, Christian and Willerslev, Rane. 2012. Transcultural Montage. Berghahn Books * Eksperyment filmowy: nie (tylko) ludzkie spojrzenie kamery: Castaing-Taylor, Lucien and Paravel, Verena. 2012. Leviathan (film) * Gdyby kamera potrafiła mówić?: Suhr, Christian. 2018. Camera Monologue: Cultural Critique beyond Collaboration, Participation and Dialogue, Visual Anthropology, 31:4-5, 376-393. * Dźwięk jako rodzaj wiedzy (akustemologia), dźwięk jako sposób badania Feld, Steven. 2012. Jazz Cosmopolitanism in Accra: Five Musical Years in Ghana. Durham: Duke University Press. Loren, Diana DiPaolo. 2008. ‘Beyond the Visual: Considering the Archaeology of Colonial Sounds’. International Journal of Historical Archaeology 12 (4): 360. * Sposób naukowej argumentacji poprzez dźwięk. Groth, Sanne Krogh, and Stefan Östersjö. 2019. ‘Sonic Argumentation II’. Seismograf, no. 23 (December): 1. https://doi.org/10.48233/seismograf2300. * Etnofikcja w filmie i innych mediach. Rouch, Jean. 1967. Jaguar. Rouch, Jean, and Steven Feld. 2003. Ciné-Ethnography. Visible Evidence, v. 13. Minneapolis: University of Minnesota Press. Sikora, Sławomir. 2012. Film i paradoksy wizualności: praktykowanie antropologii. Warszawa: Wydawnictwo DiG : Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. * Miks i montaż a eksperymenty tekstualne. Boudreault-Fournier, Alexandrine. 2010. ‘Complicity Through Montage: A Call for an Intercultural Approach to Ethnographic Filmmaking’. Ethnologies 31 (2): 169–188. https://doi.org/10.7202/039369ar. Weheliye, Alexander G. 2005. Phonographies Grooves in Sonic Afro-Modernity. Durham: Duke University Press. http://site.ebrary.com/id/10215111. * Etnografia wizualna / multimedialna / partycypacyjna. Deger, Jennifer. 2013. ‘In-Between’. In Anthropology and Art Practice, 105–13. Bloomsbury. Deger, Jennifer, and Miyarrka Media Collective. 2014. Ringtone. Film. Miyarrka Media. Ginsburg, Faye. 1995. ‘Mediating Culture: Indigenous Media, Ethnographic Film, and the Production of Identity’. In Fields of Vision: Essays in Film Studies, Visual Anthropology and Photography, 256–290. University of California Press. * Sztuka intermediów a etnografia ‘Fiamma Montezemolo’. n.d. Fiamma Montezemolo. Accessed 6 December 2020. http://www.fiammamontezemolo.com. * Haktywizm, sztuka internetu i etnografia ‘HOME - Face to Facebook’. https://www.face-to-facebook.net/. Nabben, Kelsie. n.d. ‘Hacking the Pandemic: How Taiwan’s Digital Democracy Holds COVID-19 at Bay’. The Conversation. Accessed 6 December 2020. http://theconversation.com/hacking-the-pandemic-how-taiwans-digital-democracy-holds-covid-19-at-bay-145023. |
Literatura: |
Boudreault-Fournier, Alexandrine. 2010. ‘Complicity Through Montage: A Call for an Intercultural Approach to Ethnographic Filmmaking’. Ethnologies 31 (2): 169–188. https://doi.org/10.7202/039369ar. Castaing-Taylor, Lucien and Paravel, Verena. 2012. Leviathan (film) Clifford, James. 2000. O surrealizmie etnograficznym. Przeł. M. Sznajderman. Tegoż, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Wydawnictwo KR Deger, Jennifer, and Miyarrka Media Collective. 2014. Ringtone. Film. Miyarrka Media. Deger, Jennifer. 2013. ‘In-Between’. In Anthropology and Art Practice, 105–13. Bloomsbury. Feld, Steven. 2012. Jazz Cosmopolitanism in Accra: Five Musical Years in Ghana. Durham: Duke University Press. Gardner, Robert. 1998. Passanger (film) Ginsburg, Faye. 1995. ‘Mediating Culture: Indigenous Media, Ethnographic Film, and the Production of Identity’. In Fields of Vision: Essays in Film Studies, Visual Anthropology and Photography, 256–290. University of California Press. Groth, Sanne Krogh, and Stefan Östersjö. 2019. ‘Sonic Argumentation II’. Seismograf, no. 23 (December): 1. https://doi.org/10.48233/seismograf2300. Ingold, Tim. 2000. Thinking through the cello. In: Thinking in the World. A Reader, Jill Bennett i Mary Zournazi (eds.). Bloomsbury Academic, London Loren, Diana DiPaolo. 2008. ‘Beyond the Visual: Considering the Archaeology of Colonial Sounds’. International Journal of Historical Archaeology 12 (4): 360. Nabben, Kelsie. n.d. ‘Hacking the Pandemic: How Taiwan’s Digital Democracy Holds COVID-19 at Bay’. The Conversation. Accessed 6 December 2020. http://theconversation.com/hacking-the-pandemic-how-taiwans-digital-democracy-holds-covid-19-at-bay-145023. Rouch, Jean, and Steven Feld. 2003. Ciné-Ethnography. Visible Evidence, v. 13. Minneapolis: University of Minnesota Press. Rouch, Jean. 1967. Jaguar. Sikora, Sławomir. 2012. Film i paradoksy wizualności: praktykowanie antropologii. Warszawa: Wydawnictwo DiG : Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Suhr, Christian and Willerslev, Rane. 2012. Can Film Show the Invisible? The Work of Montage in Ethnographic Filmmaking. Current Anthropology, Vol. 53, No. 3 (June), 282-301 Suhr, Christian and Willerslev, Rane. 2012. Transcultural Montage. Berghahn Books Suhr, Christian. 2018. Camera Monologue: Cultural Critique beyond Collaboration, Participation and Dialogue, Visual Anthropology, 31:4-5, 376-393. Weheliye, Alexander G. 2005. Phonographies Grooves in Sonic Afro-Modernity. Durham: Duke University Press. http://site.ebrary.com/id/10215111. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć studenci potrafią: posługiwać się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi w procesie zbierania i opracowywania materiałów terenowych uporządkować i zaprezentować wyniki badań wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne do prezentowania i dyskutowania wyników badań dostosować projekt badawczy do zastanej rzeczywistości terenowej ocenić przydatność poszczególnych metod badawczych do konkretnego tematu badań współdziałać w zespole badawczym w procesie badań i prezentacji wyników uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności i aktywnie uczestniczyć w życiu naukowym i kulturalnym, korzystając z różnych mediów |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: aktywność, obecność, praca zaliczeniowa - esej (może być multimedialny, wizualny, dźwiękowy) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.