Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etnografia epidemii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-LETE
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etnografia epidemii
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Przedmioty etnograficzne do wyboru
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Etnografia epidemii to zajęcia mające na celu przyjrzenie się epidemiom zarówno od strony praktyczniej jak i teoretycznej. Przedstawimy różne podejścia do badania epidemii, ale skupimy się na podejściu wielogatunkowym.

Pełny opis:

Etnografia epidemii to zajęcia mające na celu przyjrzenie się epidemiom zarówno od strony praktyczniej jak i teoretycznej. Przedstawimy różne podejścia do badania epidemii, ale skupimy się na podejściu wielogatunkowym. Poza rozważaniami na temat teorii dotyczących epidemii tworzonych na gruncie antropologii medycznej, uczestnicy zajęć, w ramach komponentu warsztatowego, nauczą się obserwować i opisywać rzeczywistość pandemiczną przy pomocy różnych metod. Będziemy zestawiać dane zebrane w terenie (zarówno on-line jak i w realu) z danymi z literatury dotyczącej tej i innych epidemii, np. malarii, dengi, ebola. W czasie zajęć będziemy szukać odpowiedzi na pytania takie jak: w jaki sposób zmienia się rzeczywistość w wyniku aktywności wpływowych aktorów takich jak wirusy, bakterie, pierwotniaki? Jak re-aranżowana jest przestrzeń celem ograniczenia epidemii? Jaka jest percepcja działań rządów i instytucji międzynarodowych w kontekście epidemii? Jak wirus wpływa na wspólnotowe praktyki kulturowe i religijne?

Zastosowanie podczas badań podejścia z gruntu antropologii podmiotów poza-ludzkich na polu antropologii medycznej umożliwi szersze i wieloaspektowe zrozumienie znaczenia takich aktorów jak sam wirus Sars-Cov-2, komary roznoszące dengę, czy stosowane w przeciwdziałaniu epidemii gatunki roślin. Jest to stosunkowo nowe podejście w antropologii medycznej umożliwiające zauważenie wcześniej niedostrzeganych zależności.

Literatura:

Abramowitz S. 2017. Epidemics (Especially Ebola), Annual Review of Anthropology, 46, 421-445.

Anderson B., Grove K., Rickards L. and Kearnes M. 2019. Slow emergencies: Temporality and the Racialized Biopolitics of Emergency Governance, Progress in Human Geography. DOI: 10.1177/0309132519849263.

Brown H. and Nading A. 2019. Introduction: Human Animal Health in Medical Anthropology, Medical Anthropology Quarterly, 33(1): 5–23.

Cherkaev X. 2020. They Sow the Wind and Reap the Whirlwind (Covid Doubt in St. Petersburg), Covid-19, Fieldsights, April 23. https://culanth.org/fieldsights/they-sow-the-wind-and-reap-the-whirlwind-covid-doubt-in-st-petersburg.

Colombo A. 2020. Government, Church, And the Community of Believers: Managing Coronavirus in Ethiopia During Easter Time, Medizinethnologie # Witnessing Corona https://www.medizinethnologie.net/government-church-and-the-community-of-believers-ethiopia-witnessing-corona/.

Anthropology & Covid-19 Responses. 2020. https://blogs.ucl.ac.uk/assa/anthropology-covid-19-responses/.

Fairhead J. 2016. Understanding social resistance to Ebola response in the forest region of the Republic of Guinea: an anthropological perspective. African Studies Review 59: 7–31.

Fieldsights Covid -19. 2020, https://culanth.org/fieldsights/editors-forum/covid-19 (last access 2.06.2020).

Leach M. 2015. The Ebola crisis and post-2015 development, Journal of International Development, 27: 816–834.

Leach M. 2020. Echoes of Ebola: social and political warnings for the COVID-19 response in African settings, Somatosphere. http://somatosphere.net/forumpost/echoes-of-ebola /.

MacGregor H. 2020. Novelty and uncertainty: social science contributions to a response to COVID-19. Somatosphere. http://somatosphere.net/forumpost/novelty-and-uncertainty/.

Nading A. M. 2014. Mosquito Trails: Ecology, Health, and the Politics of Entanglement, University of California Press: Oakland.

Nading A. M. 2015. Chimeric globalism: Global health in the shadow of the dengue vaccine: Chimeric globalism. American Ethnologist. 42. 10.1111/amet.12135.

Singer M. 2009. Pathogens Gone Wild? Medical Anthropology and the "Swine Flu'' Pandemic, Medical Anthropology 28: 199-206. 10.1080/01459740903070451.

Witnessing Corona. 2020. https://www.medizinethnologie.net/formate/witnessing_corona/

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)