Facebook - analiza treści. Zajęcia warsztatowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LFBA |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Facebook - analiza treści. Zajęcia warsztatowe |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L8: Antropologia wizualności i mediów Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym lekturę krótkich tekstów |
Skrócony opis: |
Zajęcia o charakterze warsztatowym, będą wymagały od studenta pracy w specyficznym terenie badań jakim jest Internet. Obserwacja i analiza internetowych komentarzy wymienianych na portalu społecznościowym Facebook |
Pełny opis: |
Studenci wybierają przestrzeń sieciową poddawaną refleksji w obrębie portalu społecznościowego Facebook. Przygotowują się do analizy umieszczanych tam treści zapoznając się z metodą Krytycznej Analizy Dyskursu (KAD). Kolejnym krokiem jest postawienie pytania badawczego, a następnie analiza materiałów źródłowych prezentowanych na zajęciach w postaci zrzutów z ekranu. Ten proces zakończony jest sformułowaniem wniosków będących odpowiedzią na postawione wcześniej pytanie badawcze. |
Literatura: |
Cichocki P., Do kogo należy mój profil? Konstruowanie i posiadanie tożsamości w Web 2.0, s. 37-53. Cichocki, P., Jędrkiewicz, T. and Zydel, R., 2012. Etnografia wirtualna,[w:] Badania jakościowe t. 2, D. Jemielniak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s.203-220. Kozinetz R. V., Netnografia. Badania etnograficzne online, Warszawa: PWN 2012 (wybrane fragmenty). Wodak R., Dyskurs populistyczny: retoryka wykluczenia a gatunki języka pisanego, w: Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, red. A. Duszak, N. Fairclough, Kraków: Univesitas 2008, s. 185-214 Trzeszczyńska Patrycja W stronę etnografii Facebooka. Przypadek badań nad diasporą i pamięcią Ukraińców w Kanadzie, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej” 2016, nr 2 (25), s. 23-42. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Zeszyty_Etnologii_Wroclawskiej/Zeszyty_Etnologii_Wroclawskiej-r2016-t-n2_(25)-s23-44.pdf Zynek-Mahometa J., „Droga do wolności” czy „teatr hipokryzji”? O „Różańcu Do Granic” w dyskursie internetowym portalu społecznościowego Facebook, „Lud” 2018, vol. 102, s. 383-407. https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/LUD/article/view/lud102.2018.14 Malewska-Szałygin A., Memy – nowa forma wiedzy o polityce, w: Memy czyli życie społeczne w czasach kultury obrazu, red. Tomasz Gackowski, Karolina Byrska, Tomasz Patera, Seria: Media Początku XXI wieku, t. 32, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2017, s. 11-24. https://pl.scribd.com/document/365609460/Memy-czyli-z-ycie-spo%C5%82eczne-w-czasach-kultury-obrazu-red-T-Gackowski-K-Brylska-M-Patera#download Cichocki, P., 2018. Do kogo należy mój profil? Konstruowanie i posiadanie tożsamości w Web 2.0. Studia Kulturoznawcze 2, 37–54. Literatura dodatkowa: Cichocki P., Sieć przyjaciół. Serwis społecznościowy oczami etnografa, Warszawa 2012. Jagiełło E. A., Modnicka N., Pułapki sieci – o etycznym wymiarze badań antropologicznych w Internecie, Lud”, t. 95, 2011, s. 105-124 Krawczyk-Wasilewska V., E-folkor w dobie kultury digitalnej. Szkice i studia, Łódź: Wydawnictwo UŁ 2016. (zwłaszcza s. 65-90). Netlor. Wiedza cyfrowych tubylców, red. Piotr Grochowski, Toruń: Wydawnictwo UMK 2013. (Zwłaszcza wprowadzenie: s. 7-15, o memach s. 133-162 i wiele innych) LIteratura anglojęzyczna: Boellstorff T. Nardi B, Pearce C., Taylor T. L., Participant Observation in Virtual Worlds, p. 65-90; Data Analysis p. 159-176; Writing up, Presenting and Publishing Ethnographic Research p. 182, 195, in Ethnography and Virtual Worlds, A Handbook of Method, Princeton, Oxford: Princeton University Press, 2012 Pink S., Horst H., Postill J., Hjorth L., Lewis T., Tacchi J., Ethnography in a Digital World, in Digital Ethnography. Principles and Practice, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE 2016, p. 1-18. Postill J., An Internet Field, in: Localizing the Internet. An Anthropological Account, New York, Oxford: Bergham Books 2011, p. 1--11. Miller D., Tales from Facebook, 2011. Projekt 'Why we post?' UCL 2012-2016 (movies and books) https://www.ucl.ac.uk/why-we-post/ |
Efekty uczenia się: |
Student/ka potrafi: - opisać miejsce sieciowe i jego poza sieciowy kontekst - sformułować pytanie badawcze - poddać analizie treści publikowane w przestrzeniach internetowych wykorzystując metodę KAD - sformułować i zreferować ustnie wnioski będące odpowiedzią na postawione pytanie badawcze |
Metody i kryteria oceniania: |
Referat w czasie trwania zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.