Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Kontrowersje i dylematy w antropologii dzisiaj

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-LKDA Kod Erasmus / ISCED: 14.7 / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo
Nazwa przedmiotu: Kontrowersje i dylematy w antropologii dzisiaj
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: III rok studiów licencjackich
Moduł L7: Antropologia symboliczna
Punkty ECTS i inne: (brak)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Pełny opis:

Antropologia zawsze podważała zastane przekonania, uznając je za myślowe konstrukty, albo wręcz kulturowe mity. Dziś kwestionowane są podstawy naszego myślenia o sobie i cywilizacji. Anarchistycznie nastawiony antropolog podważa wartość cywilizacyjnego „postępu”, dowodząc że osiadłość i jej wynalazki (rolnictwo, państwowość) były katastrofą dla ludzkości: posłużyły zwiększeniu opresji i eksploatacji. Rozwiewane są iluzje co do obiektywnego charakteru nauki i wiara w to, że antropologia może być nauką „twardą”. Powiada się, że nasze konceptualizacje na temat świata i Innych trzeba zawiesić, skoro nie odpowiadają Ich widzeniu tego świata. Znikają wypracowane wcześniej kategorie pojęciowe: kwestionowane jest rozróżnienie na kulturę i naturę, idea unikalności człowieka i jego pozycji wobec świata pozaludzkiego. Ustawiczne „zwroty”, z ostatnim poważnym (na razie) zwrotem ontologicznym, mogą wywołać dezorientację. Czy to oddalanie się nauki od naszych głębokich przeświadczeń, przyjmowanie perspektyw radykalnie innych od dotychczas oczywistych to tylko moda? Czy zasada badań wielostanowiskowych ma też minusy? Co to za antropologia, gdzie bada się „przedmiot-inny-niż-człowiek”? Czy w Bachtinowskiej karnawalizacji jest moralna ułomność? Kanibalizm – czy naprawdę tylko mit? Co wolę – Orientalizm Saida czy Okcydentalizm Burumy? Jak daleko musi sięgać akceptacja odmienności? Jak antropolog ma radzić sobie wobec przymusu relatywizacji swych własnych przeświadczeń? Wybrane przez uczestników zajęć lektury będą punktem wyjścia do dyskusji.

Literatura:

Doris Bachman-Medick, Cultural turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, Warszawa 2012.

Ian Buruma, Avishai Margolit, Okcydentalizm, Kraków 2005.

M. Holbraad, M.A. Pedersen, The ontological turn. An anthropological exposition, Cambridge 2017.

Ann Lowenhaupt Tsing, The Mushroom at the End of the World. On the Possibility of Life in Capitalist Ruins, Princeton 2017.

James C. Scott, The Art of Not Being Governed. An Anarchist History of Upland Southeast Asia, New Haven & London 2009.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywnośc na zajęciach, referat - prowadzenie dyskusji, esej końcowy na wybrany temat.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.