Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja i porozumienie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-LKIP
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikacja i porozumienie
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Moduł L04 (od 2023): Tekst / język / komunikacja
Przedmioty etnograficzne do wyboru
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Założenia (opisowo):

pożądane uprzednie odbycie podstawowego kursu logiki

Skrócony opis:

Zajęcia nawiązywać będą do opracowanych przez Marshalla Rosenberga sposobu tzw. porozumienia bez przemocy, osadzonego w kontekście podstaw logiki i etyki. Sposób ten sprzyja minimalizowaniu konfliktów, budowaniu wzajemnego zrozumienia, rewizji potrzeb stron i osiąganiu wspólnych rozwiązań. Przewiduje koncentrowanie się w rozmowie na spostrzeżeniach, uczuciach, potrzebach i prośbach. Inne formy wypowiedzi (osądy, krytyka, żądania, diagnozy, interpretacje, zarzuty itp.) utrudniają rozwiązywanie konfliktów. Metoda ta jest bardzo prosta, lecz jej wdrożenia – znacznie trudniejsze, toteż wymagają ćwiczeń.

Pełny opis:

Zajęcia obejmować będą następujące rodzaje aktywności:

1. Teoretyczne wprowadzenie do porozumienia bez przemocy. Związek z podstawami logiki i z różnymi koncepcjami etycznymi.

2. Podstawowe ćwiczenia praktyczne: odróżnianie spostrzeżeń od interpretacji, porównań, wyjaśnień i diagnoz; odróżnianie wypowiedzi o uczuciach od wypowiedzi o myślach lub wyobrażeniach; odróżnianie potrzeb od strategii ich zaspokajania i od analizy cudzych błędów; odróżnianie próśb od żądań, zarzutów czy pozornej troski o partnera. W dalszej kolejności: formułowanie własnych wypowiedzi w sposób charakterystyczny dla porozumienia bez przemocy; słyszenie w cudzych konfrontacyjnych wypowiedziach niewyrażonych wprost spostrzeżeń, uczuć, potrzeb i próśb; oraz reagowanie w odpowiedzi na ten właśnie przekaz rozmówców.

3. Bardziej zaawansowane ćwiczenia praktyczne: rozpracowywanie przykładów autentycznych sytuacji konfliktowych, zgłoszonych przez słuchaczy.

4. Analiza najczęściej spotykanych trudności i przeszkód w osiągnięciu porozumienia.

Literatura:

M. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy, Warszawa 2009; A. Jedynak, Porozumienie bez przemocy, „Etyka” nr 42, 2009.

Efekty uczenia się:

Student zyskuje „miękkie” umiejętności. Zna podstawowe założenia porozumienia bez przemocy; odróżnia spostrzeżenia od interpretacji, ocen i diagnoz; odróżnia wypowiedzi o odczuciach od wypowiedzi o myślach; odróżnia potrzeby od strategii zaspokajania potrzeb; oraz prośby od zamaskowanych żądań. Umie wypowiadać się w języku spostrzeżeń, uczuć, potrzeb i próśb oraz słyszeć tego rodzaju komunikaty w cudzych wypowiedziach, wyrażonych w innej formie. W sytuacji różnicy zdań lub dążeń potrafi formułować wypowiedzi w sposób łagodzący konflikty i sprzyjający wypracowaniu wspólnego rozwiązania. Nie stosuje manipulacji ani nacisków. Lepiej rozumie własne oraz cudze uczucia i potrzeby. Jest świadom roli empatii w budowie porozumienia. Unika pułapek pozornego porozumienia. W osiąganiu porozumienia kieruje się nie tyle sztywnymi poglądami, ile dążeniem do zaspokojenia potrzeb stron.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą wystawiania ocen jest frekwencja, opanowanie materiału zaświadczone czynnym udziałem w zajęciach, wzbogacanie zajęć poprzez referowanie własnych doświadczeń z komunikacji z innymi oraz wykonanie przewidzianych ćwiczeń.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Jedynak
Prowadzący grup: Anna Jedynak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)