Polityka w Internecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LPWI |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Polityka w Internecie |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L5: Antropologia polityczna i ekonomiczna Moduł L8: Antropologia wizualności i mediów Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym lekturę krótkich tekstów, zainteresowanie procesami negocjowania identyfikacji politycznych oraz internetowymi formami aktywności. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Zajęcia o charakterze warsztatowym, będą wymagały od studenta pracy w specyficznym terenie badań jakim jest Internet. Obserwacja i analiza dyskursywna internetowych komentarzy konstytuujących różne formy polityczności. |
Pełny opis: |
Po zajęciach wprowadzających, polegających na referowaniu tekstów przygotowujących do prowadzenia badań w Internecie, studenci rozpoczną mikro-projekty badawcze polegające na obserwacji dyskusji na portalach społecznościowych (blogów, memów itp.)związanych z wyrażaniem poglądów politycznych. Materiały źródłowe gromadzone w postaci zrzutów z ekranu będą prezentowane w czasie zajęć i wspólnie z grupą analizowane z wykorzystaniem metod Krytycznej Analizy Dyskursu (KAD). Mikroprojekt podsumuje praca semestralna (7stron), na ocenę, przesłana najpóźniej do końca sesji poprawkowej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Cichocki, P., Jędrkiewicz, T. and Zydel, R., 2012. Etnografia wirtualna,[w:] Badania jakościowe t. 2, D. Jemielniak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s.203-220. Kozinetz R. V., Netnografia. Badania etnograficzne online, Warszawa: PWN 2012 (wybrane fragmenty). Malewska-Szałygin A., Memy – nowa forma wiedzy o polityce, w: Memy czyli życie społeczne w czasach kultury obrazu, red. Tomasz Gackowski, Karolina Byrska, Tomasz Patera, Seria: Media Początku XXI wieku, t. 32, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2017, s. 11-24. https://pl.scribd.com/document/365609460/Memy-czyli-z-ycie-spo%C5%82eczne-w-czasach-kultury-obrazu-red-T-Gackowski-K-Brylska-M-Patera#download Trzeszczyńska Patrycja W stronę etnografii Facebooka. Przypadek badań nad diasporą i pamięcią Ukraińców w Kanadzie, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej” 2016, nr 2 (25), s. 23-42. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Zeszyty_Etnologii_Wroclawskiej/Zeszyty_Etnologii_Wroclawskiej-r2016-t-n2_(25)/Zeszyty_Etnologii_Wroclawskiej-r2016-t-n2_(25)-s23-44/Zeszyty_Etnologii_Wroclawskiej-r2016-t-n2_(25)-s23-44.pdf Wodak R., Dyskurs populistyczny: retoryka wykluczenia a gatunki języka pisanego, w: Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, red. A. Duszak, N. Fairclough, Kraków: Univesitas 2008, s. 185-214. Zynek-Mahometa J., „Droga do wolności” czy „teatr hipokryzji”? O „Różańcu Do Granic” w dyskursie internetowym portalu społecznościowego Facebook, „Lud” 2018, vol. 102, s. 383-407. https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/LUD/article/view/lud102.2018.14 Literatura dodatkowa: Boellstorff T. Nardi B, Pearce C., Taylor T. L., Participant Observation in Virtual Worlds,, p. 65-90; Data Analysis p. 159-176; Writing up, Presenting and Publishing Ethnographc Research p. 182, 195, in: Ethnography and Virtual Worlds, A Handbook of Method, Princeton, Oxford: Princeton University Press, 2012 Cichocki, P., 2018. Do kogo należy mój profil? Konstruowanie i posiadanie tożsamości w Web 2.0. Studia Kulturoznawcze 2, 37–54. Cichocki P., Sieć przyjaciół. Serwis społecznościowy oczami etnografa, Warszawa 2012. Jagiełło E. A., Modnicka N., Pułapki sieci – o etycznym wymiarze badań antropologicznych w Internecie, Lud”, t. 95, 2011, s. 105-124 Krawczyk-Wasilewska V., E-folkor w dobie kultury digitalnej. Szkice i studia, Łódź: Wydawnictwo UŁ 2016. (zwłaszcza s. 65-90). Netlor. Wiedza cyfrowych tubylców, red. Piotr Grochowski, Toruń: Wydawnictwo UMK 2013. (Zwłaszcza wprowadzenie: s. 7-15, o memach s. 133-162 i wiele innych) Pink S., Horst H., Postill J., Hjorth L., Lewis T., Tacchi J., Ethnography in a Digital World, in: Digital Ethnography. Principles and Practice, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE 2016, p. 1-18. Postill J., An Internet Field, in: Localizing the Internet. An Anthropological Account, New York, Oxford: Bergham Books 2011, p. 1-11. |
Efekty uczenia się: |
Zajęcia kształcą umiejętność prowadzenia badań metodą netnograficzną, dają wiedzę na temat digital ethnography oraz kształcą umiejętność analizowania materiałów źródłowych przy wykorzystaniu krytycznej analizy dyskursu. Kształtują kompetencje społeczne studentów poprzez pracę w grupach oraz formułowanie sądów w formie ustnej i pisemnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności). Konieczność pracy w domu polegającej na dokumentowaniu obserwacji uczestniczącej prowadzonej w Internecie (gromadzenie print screenów). Praca semestralna 7stron zawierająca opis przeprowadzonego indywidualnie mikro-projektu badawczego. W pracy musi się znaleźć: jasno sformułowane pytanie badawcze lub hipoteza, refleksja dotycząca zastosowanej metodyki badań (z odsyłaczami do literatury), opis źródeł, uzasadnienie wyboru określonych metod analizy źródeł (z odsyłaczami do literatury), analiza materiału źródłowego będąca przekonującą argumentacją na rzecz hipotezy, wnioski zawierające odpowiedź na pytanie badawcze oraz bibliografia. |
Praktyki zawodowe: |
Ćwiczenie umiejętności prowadzenia badań etnograficznych w Internecie oraz opracowywania tego rodzaju źródeł. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.