Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Rasa i rasizm w Europie Środkowo-Wschodniej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-LRRE Kod Erasmus / ISCED: 14.7 / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo
Nazwa przedmiotu: Rasa i rasizm w Europie Środkowo-Wschodniej
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: III rok studiów licencjackich
Moduł L1: Antropologia etniczności
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Konwersatorium ma na celu zrozumienie mechanizmów społeczno-kulturowych stojących za wybuchem rasizmu i ksenofobii w Europie Środkowo-Wschodniej w 2015 roku.

Pełny opis:

1-2. Wstęp do krytycznej teorii rasy. Definicja pojęć: rasa, rasizm, białość, biała ignorancja

3. Antropologia a rozumienie rasy.

4. Czytanie między wierszami - metodologia badań nad rasą i rasizmem w Europie Środkowo-Wschodniej.

5. Rasizm a antysemityzm i antycyganizm.

6. Globalny wymiar rasizmu. Jak przenieść krytyczną teorię rasy na grunt wschodnioeuropejski?

7. Lokale źródła rasizmu: eugenika, ambicje kolonialne, komunizm.

Studia przypadków:

8. Rasizm a muzyka.

9. Rasa i rasizm a migracja.

Podsumowanie

10. "Kryzys uchodźczy" - islamofobiczny, faszystowski czy rasistowski?

Literatura:

1.

Charles W. Mills. 1997. The Racial Contract. Ithaca: Cornell University Press

Charles W. Mills 2007. White Ignorance. In Sullivan, S. & Tuana, N. (eds.) Race and Epistemologies of Ignorance. Albany, NY: State University of New York Press: 13-38

Bolaji Balogun, 2019, Being Black At The Polish Seaside, https://www.thesociologicalreview.com/being-black-at-the-polish-seaside/

2.

Paul Gilroy. 1993. The Black Atlantic, London: Verso

3.

Leith Mullings. 2005. Interrogating Racism: Toward an Antiracist Anthropology. Annual Review of Anthropology, 34:667-693.

Carolyn Fluehr-Lobban. 2019. Race and Racism: An Introduction, Second Edition, Rowman & Littlefield, pp. 77-102.

Olga Linkieiwcz. 2016. Applied Modern Science and the Self-Politicization of Racial Anthropology in Interwar Poland, Ab Imperio 2, pp. 153–181.

4.

Heike Bauer. 2017. The Hirschfeld Archives: Violence, Death, and Modern Queer Culture, Philadelphia: Temple University Press, chapter 1, Sexual Rights in a World of Wrongs: Reframing the Emergence of Homosexual Rights Activism in Colonial Contexts, pp. 13-36

Chelsi West Ohueri. 2016. Mapping Race and Belonging in the Margins of Europe: Albanian, Romani, and Egyptian Sentiments (PhD Dissertation, The University of Texas at Austin)

5.

W. E. B. Du Bois. 2000. The Negro and the Warsaw Ghetto (1949). In Du Bois on Religion, ed. Phil Zuckerman, Walnut Creek: Altamira Press, pp. 197-201.

Anikó Imre. 2005. Whiteness in Post-Socialist Eastern Europe: The Time of the Gypsies, the End of Race. In Postcolonial whiteness : a critical reader on race and empire, ed. Alfred J. López. State University of New York Press, pp. 79-102.

6.

Catherine Baker. 2018. Race and the Yugoslav region: Postsocialist, post-conflict, postcolonial? Manchester University Press.

7.

Attila Kund. 2016. ‘Duties for her race and nation’: Scientistic racist views on sexuality and reproduction in 1920s Hungary. Sexualities, 19 (1-2): 190-210

Bolaji Balogun. 2018. Polish Lebensraum: the colonial ambition to expand on racial terms. Ethnic and Racial Studies, 41 (14): 2561-2579.

Ian Law and Nikolay Zakharov. 2019. Race and Racism in Eastern Europe: Becoming White, Becoming Western. In Essed Philomena, Karen Farquharson, Kathryn Pillay, Elisa Joy White, eds, Relating Worlds of Racism Dehumanisation, Belonging, and the Normativity of European Whiteness, Palgrave,

8.

Adriana Helbig. 2011. “On stage, everyone loves a Black”: Afro-Ukrainian Folk Fusion, Migration, and Racial Identity in Ukraine. Current Musicology, 91: 7-23.

9.

Magdalena Nowicka, 2018, ‘I don’t mean to sound racist but…’ ‘Transforming racism in transnational Europe’. Ethnic and Racial Studies, 41(5): 824-841.

Alina Rzepnikowska. 2019. Shifting Racialised Positioning of Polish Migrant Women in Manchester and Barcelona. In Essed Philomena, Karen Farquharson, Kathryn Pillay, Elisa Joy White, Editors, Relating Worlds of Racism Dehumanisation, Belonging, and the Normativity of European Whiteness. Palgrave, pp. 191-219.

10.

Monika Bobako, 2018. Semi-peripheral Islamophobias: the political diversity of anti-Muslim discourses in Poland. Patterns of Prejudice, 52 (5): 448-460.

Tyler, Imogen. 2018. The hieroglyphics of the border: racial stigma in neoliberal Europe, Ethnic and Racial Studies, 41:10: 1783-1801.

Karolina Follis. 2018. The West Has Made Mistakes: Knowing the Immigrant Threat in Kaczyński’s Poland. Cultural Anthropology, Hot Spots series Lessons for Liberalism from the “Illiberal East” edited by Dace Dzenovska and Larisa Kurtovic, can be accessed here: https://culanth.org/fieldsights/the-west-has-made-mistakes-knowing-the-immigrant-threat-in-kaczy%C5%84skis-poland

Efekty uczenia się:

- znajomość podstawowych pojęć z zakresu krytycznej teorii rasy

- znajomość podstawowych pojęć z zakresu antropologii rasy i rasizmu

- znajomość historycznych i antropologicznych uwarunkowań rasy i rasizmu w Europie Środkowo-Wschodniej

- wiedza na temat antropologii zaangażowanej, łączącej aspekty wiedzy teoretycznej i praktycznej przeciwdziałania dyskryminacji mniejszości etnicznych i rasowych w regionie

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę.

Wymagania:

- obecność (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności)

- czytanie lektur (wymagana dobra znajomość języka angielskiego) i udział w dyskusji na zajęciach (20% oceny)

- esej zaliczeniowy (80% oceny).

Esej, którego temat należy uzgodnić z prowadzącą do końca 7 tygodnia zajęć, powinien być analizą wybranego przez studentów tematu związanego z problematyką konwersatorium z użyciem literatury i aparatu pojęciowego omawianych na zajęciach. Długość 8 000 do 10 000 znaków ze spacjami (w tym przypisy i bibliografia).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-27

Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kościańska
Prowadzący grup: Agnieszka Kościańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Uwaga: W roku akademickim 2020/2021 zajęcia odbywają się w godz. 9:00-11.15, od 01.10 do 18.12. W sumie 10 zajęć

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.