Teorie nowoczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LTNO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Teorie nowoczesności |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
II rok studiów licencjackich III rok studiów licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie studentom wybranych teorii odnoszących się do nowoczesności i ponowoczesności. Omówione zostaną prace badaczy (antropologów, socjologów, filozofów), którzy mieli największy wpływ na powstanie dominujących w dyskursach nauk humanistycznych i społecznych metanarracji, takich jak: ewolucjonizm, emancypacja, konsumpcjonizm, materializm, psychoanaliza. Każdy wykład poświęcony będzie innemu zagadnieniu, które zostanie przedstawione z różnych punktów widzenia i odniesione do konkretnych antropologicznych problemów. Przedstawione zostaną ponadto konsekwencje metodologiczne i epistemologiczne przyjęcia założeń wypracowanych na gruncie omawianych metanarracji. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie studentom wybranych teorii odnoszących się do nowoczesności i ponowoczesności. Omówione zostaną prace badaczy (antropologów, socjologów, filozofów), którzy mieli największy wpływ na powstanie dominujących w dyskursach nauk humanistycznych i społecznych metanarracji, takich jak: ewolucjonizm, emancypacja, konsumpcjonizm, materializm, psychoanaliza. Każdy wykład poświęcony będzie innemu zagadnieniu, które zostanie przedstawione z różnych punktów widzenia i odniesione do konkretnych antropologicznych problemów. Przedstawione zostaną ponadto konsekwencje metodologiczne i epistemologiczne przyjęcia założeń wypracowanych na gruncie omawianych metanarracji. |
Literatura: |
Adorno T., Horkheimer M., Dialektyka Oświecenia, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2010. Berlin I., Three Critics of the Enlightenment, Pimlico: Londyn 2000. Foucault M., What is Enlightenment, w: The Foucault Reader, red. P. Rabinow, Nowy Jork: Pantheon Books 1964, s. 32–50. Kant I., Co to jest oświecenie? tłum. A. Landman, w: Tadeusz Kroński, Kant, Warszawa: Wiedza Powszechna 1966. Anthony Giddens, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2002. Bauman Z., Wieloznaczność nowoczesna. Nowoczesność wieloznaczna, tłum. J. Bauman, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1995. Berman M., „Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, tłum. M. Szuster, Kraków: Universitas 2006. Amerykańska antropologia postmodernistyczna, red. M. Buchowski, Warszawa: Instytut Kultury 1999. Dąbrowski M., Postmodernizm: myśl i tekst, rozdz.: I Wprowadzenie, II Z historii pojęcia, Kraków: Universitas 2000. Geertz C., Zastane światło, rozdz.: Stan antropologicznej sztuki, Świat w kawałkach – kultura i polityka u schyłku wieku, tłum. Z. Pucek, Kraków: Universitas 2003. Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński 1997. Buchowski M., Widmo orientalizmu w Europie. Od egzotycznego Innego do napiętnowanego swojego, „Recycling Idei”, nr 10/2008, s. 98-107 Chakrabarty D., Prowncjonalizacja Europy, tłum. D. Kołodziejczyk, T. Dobrogoszcz, E. Domańska, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie 2011. Gandhi L., Teoria postkolonialna, tłum. J. Serwański, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie 2008. Said E., Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa: PIW 1991. Martin E., Jajo i plemnik, w: Gender. Perspektywa antropologiczna, red. R. Hryciuk, A. Kościańska, t. II, Warszawa: WUW 2007, s. 33-49. Mauss M., Sposoby posługiwania się ciałem, w: Socjologia i antropologia, Warszawa: Wydawnictwo KR 2001. Sahlins M., Krytyka wulgarnej socjobiologii, w: Człowiek, zwierzę społeczne, wybór: B. i J. Szaccy, Warszawa: Czytelnik 1991, s. 397–406. Shilling Ch., Socjologia ciała, tłum. M. Skowrońska, Warszawa: PWN 2010. Wilson E.O., Socjobiologia, tłum. M. Siemiński, Poznań: Zysk i S-ka 2000. Bourdieu P. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, tłum. P. Biłos, Warszawa: Scholar 2005. Mannheim K., Ideologia i utopia, tłum. J. Miziński, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia 2008. Williams R., Marksizm i literatura, tłum. A. Chojnacki, E. Kasperski, Warszawa: PWN 1989. Burzyńska A., Markowski M. P., Teorie literatury XX w., rozdz. Psychoanaliza, Kraków: Znak 2006, s. 45–78. Anthony Elliott, Koncepcje „ja”, tłum. S. Królak, Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2007. Freud Z., Kultura jako źródło cierpień, tłum. J. Prokopiuk Warszawa: Wydawnictwo KR 1992 Laplanche J., Słownik psychoanalizy, tłum. E. Modzelewska, E. Wojciechowska, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1996 (wybrane pojęcia). Lasch Ch., Narcystyczna osobowość naszych czasów, „Res Publica nowa”, tłum. M. Szuster, nr 1, 2002. Žižek S., Lacan. Przewodnik Krytyki Politycznej¸ tłum. J. Kutyła, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2007. Campbell C., The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism, Londyn: Blackwell 2005. Featherstone M., Postmodernizm i estetyzacja życia codziennego, w: Postmodernizm. Antologia przekładów Nycz Ryszard (red.), Kraków: Baran i Suszczyński 1998, s. 299–332. Marks K., Fetyszyzm towarowy i jego tajemnica, w: Kapitał, t. I, Warszawa: Książka i Wiedza 1951, s. 76–88. Miller D., Materiality: An Introduction, w: red. David Miller, Materiality, Durham i Londyn: Duke University Press 2005, s. 1–50. Benett J., Vibrant Matter: A Political Ecology of Things, Durham I Londyn: Duke University Press 2010. Lukes S., Durkheim: dzieło i życie, tłum. E. Klekot, E. Szul–Skjoeldkrona, Warszawa: Oficyna Naukowa 2012. Weber M., Racjonalność, władza, odczarowanie, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie 2011. Foucault M., Nadzorować i karać, rozdz. Dyscyplina i Panoptyzm, tlum. T. Komendant, Warszawa: Aletheia 1998, s. 129–220. Postman N., Technopol¸ tłum. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa: Muza 2004. Baudrillard J., Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2005. Lemke T., Biopolityka, tłum. T. Dominiak, Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2010 Lock M., Nguyen Vinh-K. An Anthropology of Biomedicine, Malden, Oxford, West Sussex: Wiley-Blackwell 2010. . Domańska E., Historie niekonwencjonalne, rozdz. Ku historii nieantropocentrycznej, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie 2006, s. 104–127. Bakke M., Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza 2011. Haraway D., Manifest cyborgów, tłum. S. Królak, E. Majewska, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, nr 1, 2003, s. 49–87. Haraway D. Zwierzęta laboratoryjne i ich ludzie, tłum. A. Ostolski, „Krytyka Polityczna”, nr 15, 2008, s. 102–116. Anton C., Selfhood and Authenticity, Nowy Jork: State University of New York Press 2001. Bendix R., In Search of Authenticity, Madison: University of Wisconsin Press 1997. Jonsson S., Subject Without Nation, Durham I Londyn: Duke University Press. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: - ma wiedzę o związkach etnologii, antropologii kulturowej i społecznej z innymi naukami, zwłaszcza humanistycznymi i społecznymi oraz podstawową wiedzę o człowieku jako jednostce podmiotowej w układzie kulturowym i społecznym; - zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych; - ma wiedzę o różnych koncepcjach opisu życia społecznego i kulturowego oraz o prawidłowościach tworzenia, funkcjonowania i dynamice znaczeń w różnych układach społeczno-kulturowych; - ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń; - potrafi analizować i interpretować źródła zastane i wywołane dotyczące zjawisk o charakterze społecznym i kulturowym; - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i paradygmatami badawczymi oraz pojęciami do diagnozowania procesów i zjawisk społeczno-kulturowych; - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, a także formułowania wniosków, rozstrzygania dylematów merytorycznych i dobierania optymalnych narzędzi do analizy i interpretacji zjawisk i procesów społeczno-kulturowych; - zna nazwiska ważnych badaczy (antropologów, socjologów, filozofów) XIX, XX i XXI w., - umie znaleźć się w wielości i różnorakości współczesnych kierunków badawczych, - potrafi analizować wybrane zagadnienia kultury współczesnej z perspektywy antropologicznej, - umie krytycznie odnieść się do dominujących w naukach społecznych metanarracji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza zdobyta podczas zajęć jest weryfikowana przez egzamin pisemny, sprawdzający znajomość omawianych teorii, ich wzajemne relacje oraz związki pomiędzy antropologicznym dyskursem nowoczesności i ponowoczesności a tym z innych nauk społecznych i kulturowych. Wpływ na ocenę ma także frekwencja na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze; nie zaliczony materiał musi zostać uzupełniony na dyżurze prowadzących lub w innej uzgodnionej formie) oraz częstotliwość i charakter udziału w dyskusjach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Radkowska-Walkowicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Radkowska-Walkowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.