Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Autobiografia: perspektywa antropologiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-MAPA
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Autobiografia: perspektywa antropologiczna
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Moduł L4: Antropologia słowa i literatury
Przedmioty etnograficzne do wyboru
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Skrócony opis:

W praktyce badawczej obcujemy z różnymi formami biograficznymi, takimi jak dziennik, pamiętnik, kronika rodzinna, wspomnienia, wreszcie napisana lub opowiedziana historia własnego życia - autobiografia. Obok takich form podstawowych spotykamy przypadki, kiedy to życie jednostki z jakiegoś względu wzbudza zainteresowanie grupy; skutkiem tego bywają ustne, kolektywnie tworzone biografie „Innego”. Po latach zastoju badania nad biografiami w antropologii rozwijają się od lat 80. XX w. Historie życia i autobiografie ukazują osadzenie jednostek w kulturze oraz sposoby, w jakich ludzie doświadczają, interpretują oraz opowiadają o własnym lub cudzym życiu.

Pełny opis:

W trakcie zajęć zapoznamy się ze współczesnymi nurtami badań biograficznych. Rozmawiać będziemy o możliwościach wykorzystania materiałów wspomnianego typu w pracach etnograficznych, rozważając je nie tylko jako narzędzia czy źródła, ale jako swoiste artefakty, pełnoprawny przedmiot badań. Niżej przedstawione tematy mogą zostać wzbogacone o propozycje studentów.

Tematy zajęć:

Wprowadzenie: w kręgu pojęć podstawowych

Narracyjne konstruowanie rzeczywistości

Tworzenie „historii życia”

Czas narodzin, czas śmierci – narracje i rytuały

O istocie autobiografii

Co i jak pamiętamy?

Od historii jednostkowego życia do „Historii”

Wspomnienia z zesłania jako świat symbolicznych topografii

Majster wybrany przez Boga

Kozioł ofiarny – między plotką a dramatem społecznym

Ludzie na złej drodze

Trauma i doświadczenie wojny

Literatura:

Baraniuk T., Symboliczne obrazy lat wojny. Narracje z pogranicza, [w:] Na pograniczu „nowej Europy”, red. M. Zowczak, Warszawa 2010, s. 318-329.

Baraniuk T., Chakasja, Abchazja…Symboliczne topografie we wspomnieniach z zesłania. (art. złożony do druku), s. 21.

Brocki M., Semioza pamięci w etnografii, „Konteksty”, 2003, nr 3-4, s. 92-94.

Bruner J, Życie jako narracja, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 1990 nr 4, s. 3-17.

Gusdorf G., Warunki i ograniczenia autobiografii, [w:] Autobiografia, red. M. Czermińska, Gdańsk 2010, s. 19-27.

Gunn J., Sytuacja autobiograficzna, [w:] Autobiografia, red. M. Czermińska, Gdańsk 2010, s. 145-168.

Kudela- Świątek W., Odpamiętane. O historii mówionej nas przykładzie narracji kazachstańskich Polaków o represjach na tle narodowościowym i religijnym, Kraków 2013 (wybrane fragmenty).

Mroczkowska J., Ludzie o ludziach. Opowieści biograficzne w wymiarze komunikacyjnym, [w:], Centrum na peryferiach, red. A. Perzanowski, Warszawa 2005, s. 21-47.

Ricoeur P., Życie w poszukiwaniu opowieści, „Logos i Ethos”, 1993 nr 2, s. 225-236.

Rosenthal G., Rekonstrukcja historii życia. Wybrane metody…. [w:] Metoda biograficzna w socjologii, red. J. Włodarek, M. Ziółkowski, Warszawa - Poznań 1990, s. 96-112.

Rybus A., Każdy majster szczoś znaje. Rzecz o bojkowskich cieślach, [w:] Bojkowszczyzna. Pogranicze czasów i przestrzeni, red. T. Baraniuk, Warszawa 2020, s. 283-306.

Schũtze F., Presja i wina: doświadczenia młodego żołnierza niemieckiego w czasie II wojny światowej i ich implikacje biograficzne, [w:] Metoda biograficzna w socjologii, red. J. Włodarek, M. Ziółkowski, Warszawa - Poznań 1990, s. 325-340.

Trzebiński J., Narracja jako sposób rozumienia świata, Gdańsk 2002 (wybrane fragmenty).

Welzer H., Materiał, z którego zbudowane są biografie, [w:] Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz-Wolska, Kraków 2009, s. 39-57.

Efekty uczenia się:

- orientacja w różnorodności ustnych i pisanych form autobiograficznych

- umiejętność ich rozumienia, analizy oraz interpretacji antropologicznej

Metody i kryteria oceniania:

- bieżąca znajomość lektur i aktywność na zajęciach (70 % oceny)

- esej zaliczeniowy na podstawie wybranej autobiografii, s. 8-10 (30% oceny)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)