Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teorie kultury - ćwiczenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-MTKC
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teorie kultury - ćwiczenia
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: I rok studiów magisterskich
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia służą zdobyciu przez osoby studiujące kompetencji analitycznych pozwalających na interpretację danych źródłowych w odniesieniu do teorii kultury. Mają też zwrócić uwagę na możliwości i ograniczenia poznawcze związane z poszczególnymi teoriami oraz uwarunkowania społeczno-kulturowe, którym one same podlegają

Skrócony opis:

Zajęcia służą zapoznaniu się z wybranymi tekstami z zakresu teorii kultury. Zawarte w omawianych tekstach propozycje epistemologiczne Studenci i Studentki będę próbowali odnieść do podejmowanych we własnej pracy naukowej problemów badawczych.

.

Pełny opis:

W oparciu o staranną lekturę zadanych testów na zajęciach osoby uczestniczące w zajęciach podejmą próby zastosowania propozycji teoretycznych zawartych w tekstach do analizy wybranych, zaobserwowanych przez siebie praktyk społecznych (preferowane jest odniesienie ich do danych empirycznych pozyskanych w trakcie etnograficznych badań terenowych).

Spis tematów zajęć będzie omówiony na pierwszych zajęciach, a nastęnie udostępniony na Dysku Google. Sylabus może zarazem ulec drobnym aktualizacjom w ciągu trwania semestru.

Literatura:

Bataille G. Ofiarowanie, święto i zasady świata sakralnego [w:] Teoria religii, 41-56.

Bourdieu P., Logika praktyki [w:] Zmysł praktyczny, Kraków 2008, ss.110-130.

Clifford J., O surrealizmie etnograficznym [w:] Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000,s.133-167.

Csordas T., Embodiment as a paradigm for anthropology “Ethos”, vol. 18/1,1990, s. 5-47.

Douglas M., Granice zewnętrzne, [w:] Czystość i zmaza, Warszawa 2007, ss.149-162

Durkeim E. Definicja zjawiska religijnego i religii [w:] Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii, Warszawa 2010.

Foucault M., Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, Gdańsk 2000, s. 8-38.

Freud Z., Poza zasadą przyjemności, Warszawa 2012 (fragmenty)

Gadamer H.G., Prawda i metoda, Warszawa 2004 (wybrane fragmenty).

Geertz C., Myśl potoczna jako system kulturowy [w:] Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, Kraków 2005, s. 81-100.

Hayden White, Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków 2000 (fragment)

Herzfeld M., Epistemologie [w:] Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004, s. 45-89.

Howarth D., Zalety teorii dyskursu [w:] Dyskurs, Warszawa 2008. 194-217

Howarth D., Michael Foucault i archeologia praktyk dyskursywnych [w:] Dyskurs, Warszawa 2008, s. 81-108.

Levi-Strauss, Wiedza konkretu [w:] Myśl nieoswojona, Warszawa 1969 s. 5 -55

Lyotard J.F, Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, Warszawa 1997. (Tamże: M. Kowalska, Mała opowieść tłumacza, s. 5-17).

Tambiaha S., Racjonalność, relatywizm, przekład a współmierność kultur [w:] Badanie kultury, Warszawa, s. 4-86

Efekty uczenia się:

Studenci zdobywają wiedzę teoretyczną, dającą im umiejętność analizowania danych empirycznych zgromadzonych m.in. podczas etnograficznych badan terenowych. Wiedza ta podnosi ich kompetencje w zakresie pisania tekstów akademickich, w tym pracy magisterskiej.

Metody i kryteria oceniania:

1) Sumaryczny wynik z maks. 5 niezapowiedzianych kolokwiów oraz udział w quizie przewidzianym na zakończenie zajęć: 50%

2) aktywność na zajęciach: 50%

Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Każda kolejna, w tym usprawiedliwiona, wymaga zaliczenia materiału w formie odpowiedzi ustnej w ciągu dwóch tygodni od daty opuszczenia zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Lubańska
Prowadzący grup: Magdalena Lubańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)