Teorie kultury - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-MTKC |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Teorie kultury - ćwiczenia |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
I rok studiów magisterskich |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia służą zdobyciu przez osoby studiujące kompetencji analitycznych pozwalających na interpretację danych źródłowych w odniesieniu do teorii kultury. Mają też zwrócić uwagę na możliwości i ograniczenia poznawcze związane z poszczególnymi teoriami oraz uwarunkowania społeczno-kulturowe, którym one same podlegają |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą zapoznaniu się z wybranymi tekstami z zakresu teorii kultury. Zawarte w omawianych tekstach propozycje epistemologiczne Studenci i Studentki będę próbowali odnieść do podejmowanych we własnej pracy naukowej problemów badawczych. . |
Pełny opis: |
W oparciu o staranną lekturę zadanych testów na zajęciach osoby uczestniczące w zajęciach podejmą próby zastosowania propozycji teoretycznych zawartych w tekstach do analizy wybranych, zaobserwowanych przez siebie praktyk społecznych (preferowane jest odniesienie ich do danych empirycznych pozyskanych w trakcie etnograficznych badań terenowych). Spis tematów zajęć będzie omówiony na pierwszych zajęciach, a nastęnie udostępniony na Dysku Google. Sylabus może zarazem ulec drobnym aktualizacjom w ciągu trwania semestru. |
Literatura: |
Bataille G. Ofiarowanie, święto i zasady świata sakralnego [w:] Teoria religii, 41-56. Bourdieu P., Logika praktyki [w:] Zmysł praktyczny, Kraków 2008, ss.110-130. Clifford J., O surrealizmie etnograficznym [w:] Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000,s.133-167. Csordas T., Embodiment as a paradigm for anthropology “Ethos”, vol. 18/1,1990, s. 5-47. Douglas M., Granice zewnętrzne, [w:] Czystość i zmaza, Warszawa 2007, ss.149-162 Durkeim E. Definicja zjawiska religijnego i religii [w:] Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii, Warszawa 2010. Foucault M., Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, Gdańsk 2000, s. 8-38. Freud Z., Poza zasadą przyjemności, Warszawa 2012 (fragmenty) Gadamer H.G., Prawda i metoda, Warszawa 2004 (wybrane fragmenty). Geertz C., Myśl potoczna jako system kulturowy [w:] Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, Kraków 2005, s. 81-100. Hayden White, Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków 2000 (fragment) Herzfeld M., Epistemologie [w:] Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004, s. 45-89. Howarth D., Zalety teorii dyskursu [w:] Dyskurs, Warszawa 2008. 194-217 Howarth D., Michael Foucault i archeologia praktyk dyskursywnych [w:] Dyskurs, Warszawa 2008, s. 81-108. Levi-Strauss, Wiedza konkretu [w:] Myśl nieoswojona, Warszawa 1969 s. 5 -55 Lyotard J.F, Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, Warszawa 1997. (Tamże: M. Kowalska, Mała opowieść tłumacza, s. 5-17). Tambiaha S., Racjonalność, relatywizm, przekład a współmierność kultur [w:] Badanie kultury, Warszawa, s. 4-86 |
Efekty uczenia się: |
Studenci zdobywają wiedzę teoretyczną, dającą im umiejętność analizowania danych empirycznych zgromadzonych m.in. podczas etnograficznych badan terenowych. Wiedza ta podnosi ich kompetencje w zakresie pisania tekstów akademickich, w tym pracy magisterskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
1) Sumaryczny wynik z maks. 5 niezapowiedzianych kolokwiów oraz udział w quizie przewidzianym na zakończenie zajęć: 50% 2) aktywność na zajęciach: 50% Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Każda kolejna, w tym usprawiedliwiona, wymaga zaliczenia materiału w formie odpowiedzi ustnej w ciągu dwóch tygodni od daty opuszczenia zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Lubańska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Lubańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.