Afryka w terenie, w muzeum, w obiektywie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-PME-ATMO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Afryka w terenie, w muzeum, w obiektywie |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L3: Antropologia materialności/rzeczy Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą obejmowały wiedzę z zakresu odkryć geograficznych Afryki ze szczególnym uwzględnieniem roli Polaków, informacje dotyczące ikonografii i etnografii afrykańskiej. Ponadto poruszona będzie tematyka związana z prowadzeniem badań w terenie, kwestie związane z restytucją dóbr kultury oraz podstawowe zagadnienia muzealnicze związane z etnografią Afryką. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do tematu zajęć. Rys historyczny odkryć geograficznych. 2. Najważniejsze fakty historyczne związane z historią i antropologią Afryki. Zbiór pojęć. 3. Przedstawienie Afryki i Afrykańczyków w sztuce i kulturze. Postrzeganie „obcych” przez Afrykańczyków. 4. Polacy w kulturze i historii Afryki. Prezentacja filmu „Królowie, palawary i zapomniany odkrywca”. 5. Sztuka i rzemiosło afrykańskie (ikonografia, materiałoznawstwo, utylitaryzm) 6. Aspekt magiczny sztuki i rzemiosła afrykańskiego. 7. Praktyczne aspekty badań terenowych w Afryce (warsztat badacza, formalności, zwy-czaje). 8. Etnografia Afrykańska w Muzeach w Polsce i na świecie (wystawiennictwo, groma-dzenie zbiorów). Wizyta w magazynach, oprowadzenie po wystawie 9. Zbiory afrykańskie w dobie restytucji 10. Integralnym elementem zajęć będą warsztaty filmowo-fotograficzne sprofilowane pod kątem etnograficznych badań terenowych. Zostaną poprowadzone na przykładzie materiałów uzyskanych podczas wyprawy do Kamerunu. Jej celem było prześledzenie odkryć polskich badaczy i podróżników z końca XIX wieku - Stefana Szolc-Rogozińskiego, Klemensa Tomczeka oraz jednego z ojców założycieli Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, Leopolda Janikowskiego. Drugim z punktów odniesienia będzie stała wystawa kultur afrykańskich w PME. Warsztaty rozpoczną się ogólnym zdefiniowaniem i specyficznej formy filmu i fotografii dokumentalnej opisywanych jako fotografię, film etnograficzny na przykładach prac min. Jeana Roucha, Jacka Olędzkiego, Piotra Szackiego, Marii Antoniny Czaplickiej, Bronisława Piłsudskiego oraz realizacji własnych PME. Celem warsztatów jest wykonanie przez studentów reportażu, spójnego cyklu fotograficznego lub krótkiej etiudy filmowej w oparciu o zabytki kolekcji afrykańskiej PME w Warszawie. Warsztaty obejmą następujące zagadnienia w ujęciu praktycznym: - research - scenariusz - reżyseria, realizacja – czy w filmie, fotografii etnograficznej jest to możliwe? - plany, kadrowanie, perspektywa - kompozycja obrazu - montaż i postprodukcja |
Metody i kryteria oceniania: |
przygotowanie scenariusza do filmu lub wystawy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.