Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Afryka w terenie, w muzeum, w obiektywie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-PME-ATMO
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Afryka w terenie, w muzeum, w obiektywie
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Moduł L3: Antropologia materialności/rzeczy
Przedmioty etnograficzne do wyboru
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia będą obejmowały wiedzę z zakresu odkryć geograficznych Afryki ze szczególnym uwzględnieniem roli Polaków, informacje dotyczące ikonografii i etnografii afrykańskiej. Ponadto poruszona będzie tematyka związana z prowadzeniem badań w terenie, kwestie związane z restytucją dóbr kultury oraz podstawowe zagadnienia muzealnicze związane z etnografią Afryką.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do tematu zajęć. Rys historyczny odkryć geograficznych.

2. Najważniejsze fakty historyczne związane z historią i antropologią Afryki. Zbiór pojęć.

3. Przedstawienie Afryki i Afrykańczyków w sztuce i kulturze. Postrzeganie „obcych” przez Afrykańczyków.

4. Polacy w kulturze i historii Afryki. Prezentacja filmu „Królowie, palawary i zapomniany odkrywca”.

5. Sztuka i rzemiosło afrykańskie (ikonografia, materiałoznawstwo, utylitaryzm)

6. Aspekt magiczny sztuki i rzemiosła afrykańskiego.

7. Praktyczne aspekty badań terenowych w Afryce (warsztat badacza, formalności, zwy-czaje).

8. Etnografia Afrykańska w Muzeach w Polsce i na świecie (wystawiennictwo, groma-dzenie zbiorów). Wizyta w magazynach, oprowadzenie po wystawie

9. Zbiory afrykańskie w dobie restytucji

10. Integralnym elementem zajęć będą warsztaty filmowo-fotograficzne sprofilowane pod kątem etnograficznych badań terenowych. Zostaną poprowadzone na przykładzie materiałów uzyskanych podczas wyprawy do Kamerunu. Jej celem było prześledzenie odkryć polskich badaczy i podróżników z końca XIX wieku - Stefana Szolc-Rogozińskiego, Klemensa Tomczeka oraz jednego z ojców założycieli Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, Leopolda Janikowskiego. Drugim z punktów odniesienia będzie stała wystawa kultur afrykańskich w PME. Warsztaty rozpoczną się ogólnym zdefiniowaniem i specyficznej formy filmu i fotografii dokumentalnej opisywanych jako fotografię, film etnograficzny na przykładach prac min. Jeana Roucha, Jacka Olędzkiego, Piotra Szackiego, Marii Antoniny Czaplickiej, Bronisława Piłsudskiego oraz realizacji własnych PME. Celem warsztatów jest wykonanie przez studentów reportażu, spójnego cyklu fotograficznego lub krótkiej etiudy filmowej w oparciu o zabytki kolekcji afrykańskiej PME w Warszawie. Warsztaty obejmą następujące zagadnienia w ujęciu praktycznym:

- research

- scenariusz

- reżyseria, realizacja – czy w filmie, fotografii etnograficznej jest to możliwe?

- plany, kadrowanie, perspektywa

- kompozycja obrazu

- montaż i postprodukcja

Metody i kryteria oceniania:

przygotowanie scenariusza do filmu lub wystawy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)