Zajęcia fakultatywne. Piśmienność staropolska jako źródło do dziejów kultury, religijności i polityki. Cz. II (K2)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-L2F-ABMP19/L-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne. Piśmienność staropolska jako źródło do dziejów kultury, religijności i polityki. Cz. II (K2) |
Jednostka: | Instytut Historyczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Opanowanie j. angielskiego w stopniu umożliwiającym czytanie literatury przedmiotu. |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone omówieniu wiodących problemów z zakresu historii politycznej i społeczno-kulturalnej Polski w XV-XVII w. Analiza poszczególnych zagadnień będzie ściśle związana z prezentacją bazy źródłowej. Uczestnicy zajęć poznają możliwości wykorzystania różnych typów źródeł pod kątem badania konkretnych zagadnień. |
Pełny opis: |
Zajęcia są poświęcone omówieniu wiodących problemów z zakresu historii politycznej i społeczno-kulturalnej Rzeczypospolitej w XV-XVII w. Ich głównym celem jest zaznajomienie studentów ze specyfiką epoki określanej jako staropolska, wspólna analiza problemów i procesów zachodzących w ówczesnym społeczeństwie, a także wskazanie współczesnych tendencji i kierunków badań oraz propozycji metodologicznych. Zajęcia odbywające się w trakcie semestru zostaną podzielone na 3-4 bloki tematyczne poświęcone takim zagadnieniom jak kultura religijna, kultura polityczna, kultura prawa; elity i ich rola w społeczeństwie, rola kobiety w społeczeństwie, komunikacja, edukacja, horyzonty geograficzne i podróże. Uczestnicy zajęć zapoznają się z literaturą przedmiotu zarówno tą funkcjonująca w obiegu naukowym i uznawaną za klasyczną, jak i najnowszymi pracami i propozycjami badawczymi. Analiza poszczególnych problemów będzie ściśle związana z prezentacją różnych typów źródeł pisanych: narracyjnych, normatywnych, korespondencji, literatury religijnej itd. Omówione zostaną możliwości wykorzystania różnych typów źródeł pod kątem badania konkretnych zagadnień, a także i najnowsze propozycje podejścia do bazy źródłowej i jej interpretacji. |
Literatura: |
J. Black, Europa XVIII wieku 1700-1789 , Warszawa 1998 J. Burkhardt, Stulecie reformacji w Niemczech (1517-1617) Między rewolucją medialną a przełomem instytucjonalnym, Warszawa 2009 J. Delumeau, Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w ., t. 1-2, Warszawa 1986 Historia społeczna późnego średniowiecza. Nowe badania, red. S. Gawlas, przy współudziale M. T. Szczepańskiego, Warszawa 2011 Kultura pisma w średniowieczu. Znane problemy - nowe metody, red. A. Adamska, P. Kras, Lublin 2013 Kultura Polski średniowiecznej XIV-XV w., red. B. Geremek, Warszawa 1997 A. Mączak, Rządzący i rządzeni. Władza i społeczeństwo w Europie wczesnonowożytnej, Warszawa 1986 T. Munck, Europa XVII wieku 1598-1700. Państwo, konflikty i porządek społeczny , Warszawa 1998 B. H. Rosenwein, Obawy o emocje w historii, ,“Teksty Drugie”, nr 1, 2015 J.-C. Schmitt, Gest w średniowiecznej Europie, Warszawa 2006 |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu zajęć student: -zna i rozumie podstawowe przemiany zachodzące w społeczeństwie staropolskim XV-XVII w. (K_W01) - zna i rozumie zjawiska z zakresu historii społeczno-kulturalnej i politycznej Rzeczypospolitej XV-XVII w. (K_04) - posiada warsztat analityczny niezbędny do analizy źródeł pisanych epoki staropolskiej (K-08) - potrafi scharakteryzować kierunki badań nad społeczeństwem staropolskim XV-XVII w. (K_U05) - potrafi posługiwać się terminologią właściwą dla analizy źródeł epoki staropolskiej (K_U 08) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkami zaliczenia zajęć i kryterium oceny uczestników są: - regularna obecność na zajęciach - zaliczenie nieobecności (o ile będzie ich więcej niż jedna) podczas dyżurów - lektura zadanej literatury przedmiotu - udział w dyskusjach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.