Praktyka pedagogiczna w szkole podstawowej - historia, 90h (Specjalizacja nauczycielska, I stopień, program od 2017)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-L2SN17-PP-H |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyka pedagogiczna w szkole podstawowej - historia, 90h (Specjalizacja nauczycielska, I stopień, program od 2017) |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Praktyka pedagogiczna ciągła w szkole podstawowej stanowi integralny element programu specjalizacji nauczycielskiej (kompetencje do nauczania przedmiotu głównego – historia) na studiach licencjackich. Celem praktyki jest zastosowanie przez studenta wiedzy i umiejętności nabytych podczas zajęć audytoryjnych w Instytucie Historycznym. Istotnym praktyki ciągłej celem jest również weryfikacja i autoweryfikacja predyspozycji studenta do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Pełny opis: |
Celem praktyki pedagogicznej ciągłej jest doskonale przez studenta umiejętności niezbędnych do samodzielnego prowadzenia lekcji z przedmiotu „historia” w szkole podstawowej oraz umiejętności wykonywania dydaktycznych i formalno-prawnych obowiązków nauczyciela w relacji z uczniami oraz wobec szkoły. Realizacja celów praktyki obejmujących weryfikację i autoweryfikację predyspozycji studenta do wykonywania zawodu nauczyciela odbywa się poprzez samodzielne zaplanowanie, poprowadzenie i ewaluację określonej w regulaminie praktyk liczby jednostek lekcyjnych. Realizacja celów związanych z zastosowaniem wiedzy i umiejętności z zakresu aktywności dydaktycznej oraz obowiązków formalno-prawnych nauczyciela odbywa się w formie hospitacji lekcji prowadzonych przez nauczyciela-opiekuna praktykanta, a także nauczycieli przedmiotu oraz udziału studenta w obowiązkach spoczywających na nauczycielu a wynikających ze stosunku pracy i określonych w prawie oświatowym, Karcie Nauczyciela oraz wewnątrzszkolnych regulacjach prawnych szkoły. W ramach hospitacji student może uczestniczyć w lekcjach przedmiotów pokrewnych, za zgodą dyrekcji szkoły w radach pedagogicznych i zebraniach wychowawców z rodzicami, a także w wycieczkach klasowych oraz w przygotowaniu wydarzeń szkolnych. Nadzór merytoryczny i organizacyjny nad praktyką studenta sprawuje nauczyciel-opiekun studenta-praktykanta we współpracy z przedstawicielem Zakładu Dydaktyki i Historii Historiografii Instytutu Historycznego. Przynajmniej jedna z lekcji prowadzonych przez studenta-praktykanta powinna odbyć się w obecności pracownika Zakładu DiHH IH UW i zostać przez niego omówiona wspólnie ze studentem. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza po zakończeniu praktyki student zna i rozumie: – zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę; – sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły; – rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole. Umiejętności po zakończeniu praktyki student potrafi: – wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; – aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej; – zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji; – analizować, przy pomocy opiekuna praktyk oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk zawodowych. Kompetencje społeczne po zakończeniu praktyki student jest gotów do: – skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk i z innymi nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania przez studenta zaliczenia praktyki są: pozytywna opinia nauczyciela-opiekuna praktyki wpisana do dokumentacji przebiegu praktyki podpisane przez dyrektora szkoły zaświadczenie o odbyciu praktyki pozytywna opinia pracownika Zakładu z hospitowanej lekcji przedstawienie przez studenta dwóch scenariuszy lekcji przygotowanych do samodzielnego przeprowadzenia oraz dwóch analiz dydaktycznych lekcji hospitowanych oraz ich omówienie z pracownikiem Zakładu Dydaktyki i Historii Historiografii Instytutu Historycznego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.