Historia nowożytna Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-L3HNWPL | Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Historia nowożytna Polski | ||
Jednostka: | Wydział Historii | ||
Grupy: |
Przedmioty dla II roku studiów licencjackich (program kier. Historia od 2019 r.) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | W zależności od tematyki zajęć prowadzonych w danej grupie ćwiczeniowej może być pożądana bierna znajomość języków nowożytnych: angielskiego, francuskiego, niemieckiego i rosyjskiego oraz łaciny. |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z metodami i warsztatem pracy historyka Polski nowożytnej za pomocą zajęć o charakterze monograficznym. Ćwiczenia te kształtują umiejętności analizy źródeł charakterystycznych dla epoki nowożytnej, interpretacji faktów historycznych, posługiwania się materiałami pomocniczymi oraz opracowaniami w celu uzyskania syntetycznego obrazu badanego zagadnienia. Przedmiot kierunkowy, studia stacjonarne, II rok. 4 ECTS (bilans pracy studenta: 30 godz. kontaktowych, 60 godz. przygotowanie do zajęć, 30 godz. przygotowanie do kolokwium i konsultacje). |
||
Pełny opis: |
Podczas ćwiczeń studenci zapoznają się z metodami i warsztatem pracy historyka Polski nowożytnej. Zajęcia mają charakter monograficzny, prezentujący kluczowe zagadnienia nowożytności, dobrane według kompetencji i zainteresowań prowadzących zajęcia. W związku z tym poszczególne grupy ćwiczeniowe zajmują się różnymi tematami szczegółowymi w ramach tego przedmiotu. Ćwiczenia mają kształtować u studenta zdolność pogłębionego myślenia historycznego oraz zapoznawać z krytyką historyczną różnych typów przekazów źródłowych powstających w epoce nowożytnej na ziemiach polskich lub z Polską związanych, a także pogłębiać rozumienie złożonych uwarunkowań procesów społecznych, politycznych, gospodarczych i kulturowych zachodzących w Polsce w tej epoce. Celem ćwiczeń jest ponadto rozwijanie umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu i ustosunkowywania się do naukowej dyskusji na temat problemów historii nowożytnej Polski oraz formułowania własnych interpretacji i aktywnego uczestnictwa w dyskusji na temat analizowanego problemu. |
||
Literatura: |
Literatura znajduje się w sylabusach poszczególnych zajęć prowadzonych w ramach przedmiotu. |
||
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu zajęć studenci znają w stopniu zaawansowanym wybrane zagadnienia z historii Polski nowożytnej, rozumieją złożone uwarunkowania zjawisk i procesów historycznych zachodzących na ziemiach polskich w tej epoce, znają wybrane źródła do badania dziejów Polski nowożytnej, ich specyfikę i zasady krytyki, znają specjalistyczną terminologię dotyczącą dziejów nowożytnej Polski, potrafią przeprowadzić krytykę różnych typów źródeł do dziejów Polski nowożytnej oraz krytycznie analizować opracowania naukowe poświęcone tej epoce i samodzielnie rozszerzać wiedzę pozaźródłową; umieją prowadzić dyskusję w grupie dotyczącą wybranych zagadnień z historii Polski nowożytnej, wykorzystując w wypowiedziach specjalistyczną terminologię, a także nabywają umiejętność krytycznej oceny interpretacji zaproponowanych przez innych uczestników zajęć. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła aktywności, kolokwium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dariusz Kołodziejczyk | |
Prowadzący grup: | Jacek Kordel, Urszula Kosińska, Natalia Królikowska-Jedlińska, Piotr Ugniewski, Katarzyna Wagner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.