Etniczność i religie: od etnogenezy Izraela do powstania Machabeuszy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-LJS-ERETZ-OG | Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Etniczność i religie: od etnogenezy Izraela do powstania Machabeuszy | ||
Jednostka: | Wydział Historii | ||
Grupy: |
Przedmioty dla I roku Studiów Żydowskich (I stopień) Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Historycznego Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty w ramach Studiów Żydowskich (I stopień) Zajęcia ogólnouniwersyteckie w ramach Studiów Żydowskich |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Uczestnictwo w wykładzie nie wymaga na wstępie żadnych specyficznych umiejętności. |
||
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy historii, kultury oraz religii starożytnych Hebrajczyków, Izraelitów, Judejczyków od późnej epoki brązu do połowy II wieku p.n.e. |
||
Pełny opis: |
Wykład dotyczy historii, kultury oraz religii starożytnych Hebrajczyków, Izraelitów, Judejczyków od późnej epoki brązu do połowy II wieku p.n.e. Szczegółowy opis znajduje się w sylabusie osoby prowadzącej zajęcia w danym cyklu dydaktycznym. |
||
Literatura: |
M. Liverani, Nie tylko Biblia. Historia starożytnego Izraela, Warszawa 2010 I Finkelstein, N.A. Silberman, Dawid i Salomon, Warszawa 2006 Lester L. Grabbe, A history of the Jews and Judaism in the second temple period. Vol. 1, Yehud - a history of the Persian province of Judah, London 2004 Lester L. Grabbe, A history of the Jews and Judaism in the Second Temple Period. vol. 2, The Early Hellenistic Period (335-175 BCE), London 2008 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza –ma wiedzę na temat chronologii dziejów Żydów od epoki brązu do powstania Machabeuszy; –ma wiedzę z zakresu historii politycznej, geografii i osadnictwa Hebrajczyków, Izraelitów, Żydów od późnej epok brązu do II w. p.n.e.; –ma wiedzę na temat procesów kształtowania wspólnot etnicznych i państwowych w starożytności; –rozumie zmiany postaw religijnych Żydów, typy religijności na przestrzeni wieków; –zna historyczne i kulturowe uwarunkowania tła wpływającego na świat żydowski. Umiejętności – potrafi charakteryzować główne problemy badawcze z zakresu historii politycznej oraz dziedzictwa kulturowego Żydów w starożytności; – potrafi wskazać procesy akulturacji, asymilacji na przykładzie wspólnot żydowskich w starożytności; – poprawnie stosuje pojęcia określające instytucje żydowskie i zjawiska historii Żydów; – dostrzega wpływ czynników pozanaukowych (politycznych, religijnych) na interpretację faktów i procesów historycznych z historii Izraela. Kompetencje społeczne – rozumie formatywną rolę starożytności dla dalszych dziejów Żydów; – rozumie wartość różnorodności religijnej wewnątrz wspólnoty; – rozumie interdyscyplinarność badań nad dziejami i kulturą Żydów; – rozumie procesy wpływające na kształtowanie postaw ksenofobicznych i antysemickich. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład zaliczany jest na podstawie frekwencji (dopuszczalne są dwie nieobecności) oraz wyników końcowego testu, obejmującego materiał wykładu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-08-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Michałowska-Mycielska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Niesiołowski-Spano | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.