Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etniczność i religie (historia starożytnego Izraela)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3104-LJS-ERHSI-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etniczność i religie (historia starożytnego Izraela)
Jednostka: Wydział Historii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Strona przedmiotu: https://us02web.zoom.us/j/85670639309?pwd=VzdtSU1BWEwvaXhWVks4UC80djFzQT09
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Etniczność i religie: od etnogenezy Izraela do powstania Machabeuszy

Wykład dotyczy historii, kultury oraz religii starożytnych Hebrajczyków, Izraelitów, Judejczyków od późnej epoki brązu do połowy II wieku p.n.e.

Pełny opis:

Etniczność i religie: od etnogenezy Izraela do powstania Machabeuszy

Wykład dotyczy historii, kultury oraz religii starożytnych Hebrajczyków, Izraelitów, Judejczyków od późnej epoki brązu do połowy II wieku p.n.e.

Szczegółowy opis znajduje się w sylabusie osoby prowadzącej zajęcia w danym cyklu dydaktycznym.

Literatura:

M. Liverani, Nie tylko Biblia. Historia starożytnego Izraela, Warszawa 2010

I Finkelstein, N.A. Silberman, Dawid i Salomon, Warszawa 2006

Lester L. Grabbe, A history of the Jews and Judaism in the second temple period. Vol. 1, Yehud - a history of the Persian province of Judah, London 2004

Lester L. Grabbe, A history of the Jews and Judaism in the Second Temple Period. vol. 2, The Early Hellenistic Period (335-175 BCE), London 2008

Efekty uczenia się:

Wiedza

–ma wiedzę na temat chronologii dziejów Żydów od epoki brązu do powstania Machabeuszy;

–ma wiedzę z zakresu historii politycznej, geografii i osadnictwa Hebrajczyków, Izraelitów, Żydów od późnej epok brązu do II w. p.n.e.;

–ma wiedzę na temat procesów kształtowania wspólnot etnicznych i państwowych w starożytności;

–rozumie zmiany postaw religijnych Żydów, typy religijności na przestrzeni wieków;

–zna historyczne i kulturowe uwarunkowania tła wpływającego na świat żydowski.

Umiejętności

– potrafi charakteryzować główne problemy badawcze z zakresu historii politycznej oraz dziedzictwa kulturowego Żydów w starożytności;

– potrafi wskazać procesy akulturacji, asymilacji na przykładzie wspólnot żydowskich w starożytności;

– poprawnie stosuje pojęcia określające instytucje żydowskie i zjawiska historii Żydów;

– dostrzega wpływ czynników pozanaukowych (politycznych, religijnych) na interpretację faktów i procesów historycznych z historii Izraela.

Kompetencje społeczne

– rozumie formatywną rolę starożytności dla dalszych dziejów Żydów;

– rozumie wartość różnorodności religijnej wewnątrz wspólnoty;

– rozumie interdyscyplinarność badań nad dziejami i kulturą Żydów;

– rozumie procesy wpływające na kształtowanie postaw ksenofobicznych i antysemickich.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład zaliczany jest na podstawie frekwencji (dopuszczalne są dwie nieobecności) oraz wyników końcowego testu, obejmującego materiał wykładu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)