Nauki humanistyczne: filozofia, konwersatorium, sem I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-LZ1NHFILK1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki humanistyczne: filozofia, konwersatorium, sem I |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć będzie wspólne zastanowienie się, w jakim stopniu filozofia może przydać się do studiowania historii. Przejdziemy przez sześć bloków tematycznych skupionych wokół elementarnych pojęć takich, jak: człowiek, myślenie, ekonomia, polityka i historia. Towarzyszącym nam pytaniem będzie to, na ile rozumienie tych pojęć wpływa na rozumienie historii. |
Pełny opis: |
Celem zajęć będzie przybliżenie uczestnikom historii filozofii. Historia filozofii Zachodu będzie naszkicowana jako dynamiczna struktura, rządząca się swoistą logiką, w której głosy kolejnych myślicieli na przestrzeni wieków wchodzą ze sobą w dialog. Poznamy najważniejsze filozoficzne problemy zaprzątające ludzi kolejnych epok i to jak wyznaczały one jej intelektualny klimat. Szczególnie zaś będą nas interesowali filozofowie, dla których ważna była refleksja nas historią i społeczeństwem. |
Literatura: |
Diogenes Leartios,,, Żywoty i poglądy słynnych filozofów” Giovani Reale, ,,Historia filozofii starożytnej” Adam Krokiewicz,,, Zarys filozofii greckie”j Władysław Tatarkiewicz, ,,Historia filozofii”i Frederic Copleston, ,,Historia filozofii”i Richard Heinzmann, ,,Filozofia średniowieczna” Wybrane pozycje z serii ,,Myśli i ludzie” Juliusz Domański, ,,Dlaczego poezja jest bardziej filozoficzna od historii” Marek Siemek ,,W kręgu filozofów” G. F. Hegel ,,Fenomenologia ducha”, ,,Wykłady z filozofii dziejów”, fragm. Platon, ,,Państwo”, ,,Obrona Sokratesa” (fragm.) Augustyn, ,,Wyznania” (fragm.) Kartezjusz, Medytacje (fragm.) R. Rorty ,,Przygodność, ironia, solidarność” (fragm.) |
Efekty uczenia się: |
Student zna sylwetki najważniejszych myślicieli, którzy ukształtowali filozofię Zachodu oraz najważniejsze pojęcia filozoficzne przez nich wypracowane. Rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury oraz rozumie znaczenie filozofii wśród nauk humanistycznych i jej wpływ na refleksję historyczną. Student zna postawy krytycznego myślenia i umie się nim posługiwać. Zna język filozoficzny, co może być przydatne w lekturze tekstów dotyczących szeroko pojętej kultury, pracy translatorskiej, w pracy nad tekstami historycznymi. Student ma wiedzę na temat filozoficznych źródeł specyfiki zachodniej kultury co daje mu narzędzie do lepszego rozumienia współczesnego świata. Rozumie znaczenie filozofii wśród nauk humanistycznych i jej wpływ na refleksję historyczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium zaliczane jest na ocenę. Podstawą zaliczenia jest regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach. Poza tym na koniec semestru odbędzie się egzamin.Na ocenę końcową składają się następujące elementy: 1/ przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusjach toczącej się podczas zajęć (30% oceny końcowej); 2/ egzamin (70% oceny końcowej). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.