Historia nowożytna powszechna - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-LZHNWPWC | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia nowożytna powszechna - ćwiczenia | ||
Jednostka: | Instytut Historyczny | ||
Grupy: |
Przedmioty dla II roku studiów licencjackich zaocznych |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Podczas zajęć będziemy czytać źródła dotyczące ceremoniału i kultury dworskiej w różnych państwach nowożytnej Europy i Azji. Zastanowimy się nad podobieństwami i różnicami, a także nad obrazem Azji w Europie doby nowożytnej i we współczesnej historiografii. |
||
Pełny opis: |
Podczas zajęć będziemy czytać źródła dotyczące ceremoniału i kultury dworskiej w różnych państwach nowożytnej Europy i Azji. Zastanowimy się nad podobieństwami i różnicami, a także nad obrazem Azji w Europie doby nowożytnej i we współczesnej historiografii. 1-2. Czego można się dowiedzieć z tytulatury władcy? [źródła: intytulacje kilku dokumentów sułtanów osmańskich z lat 1489, 1519, 1525, 1577, 1623 i 1699] 3. Pałac Topkapy: architektura i ceremoniał [źródło: Samuel Twardowski, Przeważna legacyja Krzysztofa Zbaraskiego, Łódź 2000 (fragmenty)] 4. Jak pisać list, gdy nic nie wiemy o adresacie? [źródła: dokumenty poselstwa Rzeczypospolitej do Kałmuków z z 1653 roku] 5. Dwór sułtana tureckiego w oczach cudzoziemców (I) [źródło: Václav Vratislav z Mitrovic, Przygody… jakich on w głównym mieście tureckim Konstantynopolu zaznał, Warszawa 1983 (fragmenty)] 6. Dwór sułtana tureckiego w oczach cudzoziemców (II) [źródło: Monarchia turecka opisana przez Ricota sekretarza posła angielskiego u Porty residującego, Słuck 1678 (fragmenty)] 7. Londyn w czasach restauracji Stuartów [źródło: fragmenty Dziennika Samuela Pepysa] 8. Poślubić osmańską księżniczkę [źródło: fragmenty Księgi Podróży Ewliji Czelebiego dotyczące dwóch małżeństw Melek Ahmeda paszy] 9. Na dworze szacha Abbasa Wielkiego [źródło: „Relacyja Sefera Muratowicza Ormianina, posłanego Króla JMci do Persyji”, w: Trzy relacje z polskich podróży na wschód muzułmański w pierwszej połowie XVII wieku, red. A. Walaszek, Kraków 1980, ss. 35-47] 10. Na dworze chana krymskiego Gazi II Gereja [źródło: fragmenty relacji poselskiej w “Trzy poselstwa Piaseczyńskiego do Kazi Gireja, hana Tatarów perekopskich (1601-1603). Szkic historyczny.” Przewodnik Naukowy i Literacki 39 (1911)] 11. Na dworze Wielkiego Mogoła [źródło: list François Bernier do J.-B. Colberta (tłum. ang.)] 12. Na dworze Króla-Słońce [źródło: fragmenty pamiętników Saint-Simona] 13. Dwór rosyjski Piotra III i Katarzyny II [źródło: fragmenty Pamiętnika księżny Daszkow] 14. Dwór Fryderyka Wielkiego oczyma posła tureckiego [źródło: fragment relacji poselskiej Resmi Ahmeda Efendiego w: Collectanea z dziejopisów tureckich, rzeczy do historyi polskiey służących, wyd. J. Sękowski, t. 2, Wilno 1825] 15. Na dworze chińskim [źródło: do ustalenia w zależności od kompetencji językowych studentów] 16. Orientalizm – zajęcia podsumowujące [źródła: fragmenty Listów perskich Monteskiusza i Cesarza Ryszarda Kapuścińskiego] |
||
Literatura: |
Edward Said, Orientalizm, Warszawa 1991; zob. też literaturę dotyczącą poszczególnych zajęć (wyżej); dalsze pogłębione wskazówki bibliograficzne studenci mogą uzyskać podczas zajęć |
||
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu zajęć student: – krytycznie analizuje fragmenty relacji podróżniczych, pamiętników, jak też innego typu źródeł nowożytnych – rozpoznaje wątki wpisujące się we współczesną dyskusję nad tzw. „orientalizmem” – nabywa i pogłębia wiedzę z zakresu historii politycznej i społecznej wybranych państw Europy i Azji, jak też kontaktów dyplomatycznych i międzykulturowych w epoce nowożytnej |
||
Metody i kryteria oceniania: |
uczestnictwo w dyskusji na zajęciach (dopuszczalne jest opuszczenie najwyżej czterech zajęć; pierwszej nieobecności nie trzeba zaliczać, w przypadku kolejnych zaliczyć trzeba również pierwszą; zajęcia, na których student był nieobecny lub nieprzygotowany, trzeba zaliczyć indywidualnie na dyżurach) METODY DYDAKTYCZNE: dyskusja w oparciu o przeczytane wcześniej źródła i literaturę przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-08-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 32 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dariusz Kołodziejczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.