Zajecia okołoseminaryjne. Literatura piękna i film w warsztacie historyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-M2OS-17GSZEL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Zajecia okołoseminaryjne. Literatura piękna i film w warsztacie historyka |
Jednostka: | Instytut Historyczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajecia okołoseminaryjne. Literatura piękna i film w warsztacie historyka. Zajęcia o charakterze okołoseminaryjnym poświęcone są aspektom metodologicznym analizy źródeł fikcji literackiej i filmowej w warsztacie historyka. Podstawą analizy będą przede wszystkim same źródła literackie oraz filmowe (głównie film fabularny). Jako podstawę teoretyczną przyjmiemy kilka wybranych praz z zakresu metodologii źródeł tego typu. |
Pełny opis: |
Tematem podstawowym zajęć jest wykorzystanie źródeł o charakterze fikcyjnym – literatura piękna i film fabularny – w warsztacie historyka. Czy tego typu źródła są w ogóle przydatne w badaniach historycznych? Jakiego typu pytania badawcze należy w tym przypadku zadać źródłu, by było ono wiarygodne? Z jakiego rodzaju źródłami należy je skonfrontować? Czy poezja może być przydatna dla rekonstrukcji danej epoki historycznej, czy też może wiarygodna i przydatna jest wyłącznie powieść realistyczna? Czy mogą być przydatne źródła im towarzyszące, jak np. plakaty reklamujące film? Jaką rolę w badaniach odgrywa film dokumentalny – czy jest on źródłem w pełni wiarygodnym? W jakim stopniu film dokumentalny jest kreacją artystyczną twórcy? Te pytania stanowią punkt wyjścia dla wszystkich tematów zajęć. Wstępem dla zajęć będzie przyjrzenie się podstawom metodologicznym i teoretycznym wykorzystania źródeł fikcji literackiej i filmowej w badaniach historycznych. Podany niżej wybór tytułów literatury pięknej oraz filmów to wyłącznie moja propozycja. Uczestników zajęć zapraszam do zgłaszania własnych dezyderatów w ramach poniżej podanych gatunków literackich i filmowych. Przykładowe tytuły 1a.Literatura fantastyczno-naukowa XIX i XX wieku: Mary Shelley Woolstonecraft, Jules Verne, bracia Strugaccy, Philip K. Dick, St. Lem. 1b.Film sci-fi: Stanley Kubrick, 2001 odyseja kosmiczna 2a.Literatura sensacyjna XIX i XX wieku: Arthur Conan Doyle, wybrany autor/autorzy współcześny/i 2b.Film sensacyjny (kryminalny): wybrane tytuły 3.Powieść i film obyczajowy XIX i XX w.: np. Lalka B. Prusa lub Ziemia Obiecana Reymonta, powieści G. Flauberta, filmy obyczajowe okresu PRL 4.Poezja romantyczna XIX w. (polska lub obca) Inne gatunki i tytuły zgodnie z dezyderatami uczestników. 5.Powieść i film historyczny: Imię róży (powieść i film) Szczegóły w opisach grupy w konkretnych cyklach. Metody dydaktyczne: Zajęcia realizowane są w formie seminaryjnej, podczas których analizie zostają poddane źródła filmowe i literatury pięknej. Analiza przeprowadzana jest w formie dyskusji. |
Literatura: |
DZIEŁO LITERACKIE JAKO ŹRÓDŁO HISTORYCZNE. Pod redakcją Zofii Stefanowskiej i Janusza Sławińskiego. W arszawa 1978. Spółdzielnia W ydawnicza „Czytelnik”, ss. 386, 2 nlb. „Z prac Instytutu Badań Literackich PAN”. 2. Jerzy Maternicki: Literatura piękna w nauczaniu historii, PWN, W-wa, 1963 3. Jerzy Kmita: O kulturze symbolicznej, COMUK, W-wa, 4. Metodologiczne problemy narracji historycznej, pod. red. JanaPomorskiego, wyd. UMCS, Lublin, 1990, 5. Marek Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Poznań 2000. 6. G. Szelągowska, Film w warsztacie historyka , „Kwartalnik Historyczny” 2008, CXV, 1. 7. M. Ferro, Kino i historia, tłum. T. Falkowski, PWN, Warszawa 2011. 8. P. Witek, Kultura – Film – Historia. Metodologiczne problemy doświadczenia audiowizualnego, Lublin 2005. 9. Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. D. Skotarczak, Poznań 2008. 10. S. Kracauer, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, tłum. E. Skrzywanowa, W. Werenstein, Gdańsk 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć uczestnik potrafi przeprowadzić krytykę wewnętrzną źródeł fikcji literackiej i filmowej. Umiejętnie stawia pytania badawcze by ocenić wiarygodność takich źródeł i zdecydować, dla jakich pytań źródło takie jest wiarygodne. W miarę potrzeb naukowych, potrafi także przeprowadzić krytykę zewnętrzną źródeł fikcji literackich i filmowych. Umiejętnie wprowadza inne źródła, które należy skonfrontować z powieścią i filmem fabularnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
-Obserwacja i ocena zaangażowania studentów na zajęciach -Ocena poziomu merytorycznego wypowiedzi - Ocena uczestnictwa w zajęciach Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach (maks. 3 nieobecności), aktywny udział w zajęciach, poziom merytoryczny wypowiedzi |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.