Wielkie zagadnienia epoki nowożytnej: Dwór jako instytucja władzy, szkoła elit i środowisko kulturalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-M2SNW-DJCW18-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wielkie zagadnienia epoki nowożytnej: Dwór jako instytucja władzy, szkoła elit i środowisko kulturalne |
Jednostka: | Instytut Historyczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość języków nowożytnych na poziomie umożliwiającym korzystanie z zalecanej literatury, elementarna znajomość terminologii z zakresu historii sztuki Pożądane zainteresowanie historią kultury epoki nowożytnej i zagadnieniem elitaryzmu |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone roli europejskich dworów monarszych oraz kultury dworskiej w formowaniu wzorów obyczajowych oraz inicjowania modernizacji społecznej, cywilizacyjnej i politycznej w XVI-XVIII w. |
Pełny opis: |
Główne zagadnienia: 1) Instytucje dworu królewskiego w Rzeczypospolitej i w Europie 2) Dwór nowożytny jako szkoła elit - wzorce dworzanina 3) Program funkcjonalny i ideowy rezydencji monarszych 4) Symbolika i propaganda władzy królewskiej 5) Rytuały dworskie i etykieta - perspektywa komparatystyczna 6) Muzyka dworska 7) Wielcy ludzie w ogrodach- znaczenie ogrodów w życiu codziennym i uroczystościach dworskich w renesansie i baroku 8) Obraz polskiego dworu królewskiego w oczach społeczeństwa Rzeczypospolitej 9) Opinie o dworze w RP i Europie Zachodniej - polski dwór królewski w oczach cudzoziemców, dwory europejskie w oczach Polaków 10) Funkcjonowanie i rola dworu a realia ustrojowe - granice porównywania dworów monarszych w Europie Zachodniej i w demokratycznym ustroju Rzeczypospolitej Obojga Narodów. 11) Społeczna i kulturotwórcza rola dworu - związki z miastem rezydencjonalnym 12) Modernizacyjna rola dworu w czasach Stanisława Augusta Zakres tematów: Dzieje kultury europejskiej w XVI – XVIII wieku, historia idei, historia elit, historia architektury, muzyki i sztuki Program zajęć może ulec zmianie w zależności od przygotowania i zainteresowań uczestników oraz możliwości czasowych. Literatura do konkretnych zajęć zostanie przekazana po ukonstytuowaniu się grupy. |
Literatura: |
Wybrane opracowania ogólne: E. Angyal, Świat słowiańskiego baroku, tł. J. Prokopiuk, Leipzig 1961. A. Berdecka, I. Turnau, Życie codzienne w Warszawie okresu Oświecenia, Warszawa 1969. P. Burke, Dworzanin, w: Człowiek renesansu, red. E. Garin, tł. A. Osmólska-Mętrak, Warszawa 2001, s. 143-174. R. Chartier i in., Historia życia prywatnego, t. 3, tłum polskie, Ossolineum, Wrocław 1999. H. Ch. Ehalt, Ausdruckformen absolutischer Herrschaft. Der Wiener Hof im 17. und 18. Jahrhundert, Wien 1980. N. Elias, Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, przekład. T. Zabłudowski, Warszawa 1980. B. Fabiani, Na dworze Wazów w Warszawie, Warszawa 1988. M. Ferenc, Dwór Zygmunta Augusta, Organizacja i ludzie, Kraków 1998 B. Przybyszewska-Jarmińska, Muzyczne dwory polskich Wazów, Warszawa 2007. J. von Kruedener, Die Rolle des Hofes im Absolutismus, "Forschungen zur Sozial- und Wirstschaftsgeschichte", t. XIX, Stuttgart 1973. J. Z. Lichański, Łukasz Górnicki : sarmacki Castiglione, Warszawa 1998. J. Lileyko, Zamek Warszawski. Rezydencja królewska i siedziba władz Rzeczypospolitej 1569-1763. Warszawa 1984. J. Lileyko, Życie codzienne w Warszawie za Wazów, Warszawa 1984. W. St. Magdziarz, Uwodziciele władzy. Geneza i organizacja dworu Ludwika XIV, Warszawa 2013 A. Marchwińska, Królewskie dwory żon Zygmunta Augusta, Organizacja i składy osobowe, Toruń 2008 A. Mączak, Dwór w systemach władzy i kultury europejskiej XVI i XVII w., w: Studia nad gospodarką, społeczeństwem i rodziną w Europie późnofeudalnej, pod red. J. Topolskiego, Lublin 1987. A. Mączak, Rządzący i rządzeni. Władza i społeczeństwo w Europie wczesno nowożytnej, Warszawa 1986 Rezydencja monarsza, funkcje i treści, Warszawa 1989. P. Simon, Le mythe royal. Lille 1987. M. Szafrańska, Ogród renesansowy. Antologia tekstów, Warszawa 1998. M. Szafrańska, Ogrody Zamku Królewskiego w Warszawie, , Warszawa-Zamek Królewski 2017. H. Trevor-Roper, The Culture of the Baroque Courts, w: Europäische Hofkultur im 16. und 17. Jahrhundert, hrsg. A. Buck i.in., Wolfenbüteler Arbeiten zur Barocskforschung, t. VII, Hamburg 1981. T. Veblen, Teoria klasy próżniaczej, przekład J. i K. Zagórscy, wstęp J. Górski, Warszawa 1971 R. Vierhaus, Barock und Absolutismus, w: Europäische Barock-Rezeption, hrsg. K. Garber i.in., t. I, Wiesbaden 1991. A. Żórawska-Witkowska, Muzyka na dworze Augusta II w Warszawie, Zamek Królewski, Warszawa 1997. E. Głuszcz-Zwolińska, Muzyka nadworna ostatnich Jagiellonów, Kraków 1988. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu zajęć student potrafi poddać krytycznej analizie zarówno źródła pisane jak materialne do badania kultury dworskiej; poprawnie rozpoznaje charakterystyczne cechy stylowe literatury i sztuki renesansu oraz identyfikuje główne prądy ideologiczne typowe dla epoki nowożytnej, dostrzega i wyjaśnia związek przemian w zakresie kultury ze zjawiskami społecznymi i politycznymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności); znajomość źródeł i literatury do każdego z tematów w zakresie określonym przez prowadzącego; omówienie uzgodnionego z prowadzącym zagadnienia w postaci krótkiego eseju (1-5) strony. Metody dydaktyczne: Dyskusja nad tekstami i artefaktami prezentowanymi przez prowadzącego i uczestników konwersatorium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.