Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wielkie problemy średniowiecza II (blok: Cywilizacja Europy średniowiecznej)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3104-M3CESWPS2
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wielkie problemy średniowiecza II (blok: Cywilizacja Europy średniowiecznej)
Jednostka: Instytut Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Najważniejsze problemy badawcze średniowiecza powszechnego i polskiego w ujęciu porównawczym, w szerokiej perspektywie geograficznej i chronologicznej; geneza i uwarunkowania długofalowych procesów politycznych, społecznych, kulturowych i gospodarczych w Europie; średniowieczne kryzysy i przełomy; kluczowe pojęcia mediewistyki oraz przemiany sposobu ich rozumienia w różnych szkołach historiograficznych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest integrowanie różnych perspektyw badawczych historii i historiografii średniowiecznej (makro- i mikrohistoria, ujęcie syntetyczne i studiów przypadków), przygotowujące do stawiania nieschematycznych pytań w praktyce badawczej nad cywilizacją średniowiecznej Europy.

Podczas zajęć będą analizowane różnego typu źródła historyczne i ich krytyczna analiza; przemiany poglądów historiografii na temat głównych problemów historii społecznej i historii kultury w ścisłym powiązaniu z historią gospodarczej i politycznej.

Punktem wyjścia jest zagadnienie tzw. rewolucji feudalnej, która na przełomie X na XI w. stworzyła podstawy rozwoju społecznego i ustrojowego modelu Zachodu. W dalszej kolejności będą rozpatrywane problemy transformacji społecznej, kulturowej i ustrojowej w XII w., w konsekwencji upowszechnienia się pisma, gospodarki pieniężnej i jurydyzacji sposobu myślenia o prerogatywach władzy i organizacji społecznej. Następne – XIII – stulecie przyniosło początki stanowej organizacji społeczeństwa oraz ekspansję osadniczą i modernizację naszego regionu Europy Środkowej, dlatego kolejny blok zajęć będzie poświęcony właśnie tej tematyce. Zadaniem zajęć jest przeciwstawienie się tendencji do prowincjonalizacji współczesnej polskiej mediewistyki, co wyraża się w dominacji badań szczegółowych bez odnoszenia ich do dyskusji nad generalnymi zjawiskami epoki, powielaniu starych schematów interpretacyjnych i braku precyzji terminologicznej.

Literatura:

Zob. sylabus zajęć w cyklu dydaktycznym

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie:

1. w stopniu pogłębionym wybraną epokę historyczną i obszar badań historycznych; uwarunkowania i złożone zależności między wybranymi zjawiskami i procesami w tym zakresie,

2. w stopniu pogłębionym źródła historyczne wykorzystywane w badaniach nad wybraną epoką i obszarem badań historycznych; rozumie przyczyny gatunkowej i typologicznej zmienności źródeł w czasie oraz sposoby ich rozpoznawania, opisu i klasyfikowania.

Umiejętności: absolwent potrafi:

1. samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować oraz porządkować źródła historyczne i opracowania do wybranego zagadnienia z zakresu historii średniowiecznej; prowadzić wieloaspektową krytykę źródeł historycznych z wykorzystaniem narzędzi nauk pomocniczych historii i na podstawie ich analizy formułować krytyczne sądy,

2. ocenić zgodnie z zasadami krytyki naukowej stan badań nad wybranym źródłem i problemem badawczym oraz różne propozycje interpretacyjne i metodologiczne występujące w tych badaniach,

3. samodzielnie formułować złożone problemy badawcze z zakresu historii średniowiecznej, dobierać metody i specjalistyczne narzędzia służące ich rozwiązaniu, stawiać hipotezy i je testować oraz prezentować wyniki swoich badań w różnych formach i przy wykorzystaniu różnego typu narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych,

4. śledzić postęp badań w swojej dyscyplinie (historii średniowiecznej) i w obszarze zainteresowań zawodowych, samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze, rozwijać zainteresowania oraz kierować własną karierą zawodową, a także udzielać wsparcia innym osobom w tym zakresie.

Metody i kryteria oceniania

Oceniana jest indywidualna aktywność każdego ze studentów na zajęciach: zaangażowanie w przygotowanie do zajęć na podstawie zadawanych lektur ujawniona w czasie dyskusji z prowadzącym oraz pomiędzy uczestnikami zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)