Wielkie problemy średniowiecza II (blok: Cywilizacja Europy średniowiecznej)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-M3CESWPS2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wielkie problemy średniowiecza II (blok: Cywilizacja Europy średniowiecznej) |
Jednostka: | Instytut Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Najważniejsze problemy badawcze średniowiecza powszechnego i polskiego w ujęciu porównawczym, w szerokiej perspektywie geograficznej i chronologicznej; geneza i uwarunkowania długofalowych procesów politycznych, społecznych, kulturowych i gospodarczych w Europie; średniowieczne kryzysy i przełomy; kluczowe pojęcia mediewistyki oraz przemiany sposobu ich rozumienia w różnych szkołach historiograficznych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest integrowanie różnych perspektyw badawczych historii i historiografii średniowiecznej (makro- i mikrohistoria, ujęcie syntetyczne i studiów przypadków), przygotowujące do stawiania nieschematycznych pytań w praktyce badawczej nad cywilizacją średniowiecznej Europy. Podczas zajęć będą analizowane różnego typu źródła historyczne i ich krytyczna analiza; przemiany poglądów historiografii na temat głównych problemów historii społecznej i historii kultury w ścisłym powiązaniu z historią gospodarczej i politycznej. Punktem wyjścia jest zagadnienie tzw. rewolucji feudalnej, która na przełomie X na XI w. stworzyła podstawy rozwoju społecznego i ustrojowego modelu Zachodu. W dalszej kolejności będą rozpatrywane problemy transformacji społecznej, kulturowej i ustrojowej w XII w., w konsekwencji upowszechnienia się pisma, gospodarki pieniężnej i jurydyzacji sposobu myślenia o prerogatywach władzy i organizacji społecznej. Następne – XIII – stulecie przyniosło początki stanowej organizacji społeczeństwa oraz ekspansję osadniczą i modernizację naszego regionu Europy Środkowej, dlatego kolejny blok zajęć będzie poświęcony właśnie tej tematyce. Zadaniem zajęć jest przeciwstawienie się tendencji do prowincjonalizacji współczesnej polskiej mediewistyki, co wyraża się w dominacji badań szczegółowych bez odnoszenia ich do dyskusji nad generalnymi zjawiskami epoki, powielaniu starych schematów interpretacyjnych i braku precyzji terminologicznej. |
Literatura: |
Zob. sylabus zajęć w cyklu dydaktycznym |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: 1. w stopniu pogłębionym wybraną epokę historyczną i obszar badań historycznych; uwarunkowania i złożone zależności między wybranymi zjawiskami i procesami w tym zakresie, 2. w stopniu pogłębionym źródła historyczne wykorzystywane w badaniach nad wybraną epoką i obszarem badań historycznych; rozumie przyczyny gatunkowej i typologicznej zmienności źródeł w czasie oraz sposoby ich rozpoznawania, opisu i klasyfikowania. Umiejętności: absolwent potrafi: 1. samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować oraz porządkować źródła historyczne i opracowania do wybranego zagadnienia z zakresu historii średniowiecznej; prowadzić wieloaspektową krytykę źródeł historycznych z wykorzystaniem narzędzi nauk pomocniczych historii i na podstawie ich analizy formułować krytyczne sądy, 2. ocenić zgodnie z zasadami krytyki naukowej stan badań nad wybranym źródłem i problemem badawczym oraz różne propozycje interpretacyjne i metodologiczne występujące w tych badaniach, 3. samodzielnie formułować złożone problemy badawcze z zakresu historii średniowiecznej, dobierać metody i specjalistyczne narzędzia służące ich rozwiązaniu, stawiać hipotezy i je testować oraz prezentować wyniki swoich badań w różnych formach i przy wykorzystaniu różnego typu narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, 4. śledzić postęp badań w swojej dyscyplinie (historii średniowiecznej) i w obszarze zainteresowań zawodowych, samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze, rozwijać zainteresowania oraz kierować własną karierą zawodową, a także udzielać wsparcia innym osobom w tym zakresie. Metody i kryteria oceniania Oceniana jest indywidualna aktywność każdego ze studentów na zajęciach: zaangażowanie w przygotowanie do zajęć na podstawie zadawanych lektur ujawniona w czasie dyskusji z prowadzącym oraz pomiędzy uczestnikami zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.