Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Relics, monks and clerics. Religious practices of Late Antiquity

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3104-M3K1-19ER-RW-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Relics, monks and clerics. Religious practices of Late Antiquity
Jednostka: Wydział Historii
Grupy: Przedmioty Historii II stopnia, Doskonalenie kompetencji badacza epok i dziedzin historycznych
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

In 312-313 AD the era of the persecutions ended and the period of the Christian empire began. It not only created profoundly different conditions for the development of the Church, but also brought internal changes in its organisation, theology, and religious practices. This series of lectures aims at presenting and explaining this swift evolution which ultimately laid foundations to the medieval piety. I am going to show how Christians tried to establish contact with God, where they saw traces of his presence and activity, how they accessed sources of divine power in this world, how they expressed their piety, and what they considered to be a model of sanctity. Consecutive lectures will be devoted to such phenomena as the cult of saints, the veneration of relics, new forms of asceticism, the belief in miracles, the idea of holy places, the practice of pilgrimages and divination.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Synopsis.

1. The background: Roman Empire in Late Antiquity

2. The Church after Constantine

3. Holy places and pilgrimages

4. The new cult of saints

5. The rise of monasticism

6. Saintly monks

7. Miracles – how did it start?

8. Handling relics

9. Protective and healing power of relics

10. Burials ad sanctos

11. Emergence of the Christian clergy

12. Christian divination

13. Feasting and fasting – Christian calendar

14. Discussions and resistance

15. Conclusions

Literatura: (tylko po angielsku)

- Peter Brown, The Cult of the Saints. Its Rise and Function in Latin Christianity, Chicago 1980

- Charles Freeman, Holy Bones, Holy Dust. How Relics Shaped the History of Medieval Europe, Yale 2012

- William Harmless, Desert Christians. An Introduction to the Literature of Early Monasticism, Oxford 2004

- James Howard-Johnston & Paul Antony Hayward (eds.) The cult of saints in late antiquity and the early Middle Ages: essays in the contribution of Peter Brown, Oxford 2004

- Claudia Rapp, Holy Bishops in Late Antiquity. The Nature of Christian Authority in an Age of Transition, Berkeley 2005

- Rousseau, Pachomius. The Making of a Community in Fourth-century Egypt, Berkeley 1985

- Peter Sarris, Matthew dal Santo & Phil Booth (eds.), An Age of Saints? Power, Conflict, and Dissent in Early Medieval Christianity¸ Leiden 2011

- John Wilkinson, Jerusalem Pilgrimages before the Crusades, Warminster 2002

-Ewa Wipszycka, Moines et communautés monastiques en Égypte, IVe–VIIe siècles, Warsaw 2009

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

At the end of this series of lectures its participants should learn about

new religious phenomenon phenomena which developed in Late Antiquity, their background, character, and spread

cult centres in diverse parts of Christendom and their specific features

discussions about new religiosity in diverse religious milieux of Late Antiquity

The participants should also:

be able to explain links between social, political, and religious changes

be aware that the latter evolve in time

note differences between similar religious phenomena in diverse historical periods

observe similarities between parallel phenomena in different religious systems.

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Attendance (at least 75%) + final test

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)