Wielonarodowe Imperium - wybrane zgadnienia etniczne, religijne, kulturowe: Kozacy w Imperium (blok: Historia Rosji) K1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-M3K1-WIKOZ-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wielonarodowe Imperium - wybrane zgadnienia etniczne, religijne, kulturowe: Kozacy w Imperium (blok: Historia Rosji) K1 |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii I stopnia, fakultatywne Przedmioty Historii II stopnia, Doskonalenie kompetencji badacza epok i dziedzin historycznych Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone dziejom Kozaczyzny (zarówno dońskiej jak też zaporoskiej) związanej z Państwem Moskiewskim/Imperium Rosyjskim od jej powstania do wieku XVIII. Mają formę dyskusji nad wybranymi zagadnieniami dotyczącymi powstania i ewolucji środowisk kozackich na pograniczu stepowym do momentu ich podporządkowania administracji carskiej (Don) lub likwidacji (Ukraina). |
Pełny opis: |
Na zajęcia zostaną omówione i przedyskutowane zagadnienia związane z genezą kozactwa na pograniczu moskiewsko/litewsko-tatarskim/stepowym, ich ewolucją z watah koczujących na stepach w społeczności prowadzące tryb życia osiadły, formą organizacji życia wewnętrznego, strukturą społeczną, działalnością polityczną i wojskową. Ważnym problemem będzie też stosunek i polityka władz państwowych (Moskwa/Rosja i Rzeczpospolita) wobec Kozaków. Podczas zajęć ich uczestnicy zapoznają się z fragmentami (tłumaczonymi) tekstów historiograficznych i źródłowych poświęconych tej tematyce, a będących podstawą do dyskusji na wskazany problem. Wszystko ma nie tylko poszerzyć ich wiedzę na temat początków i rozwoju obu środowisk kozackich ale również doskonalić umiejętności dyskutowania, konstruktywnej krytyki poglądów historiografii na wybrany temat oraz analizowania problemów i syntetyzowania wiedzy na ich temat. |
Literatura: |
Literatura (jako uzupełnienie tekstów): - N. Jakowenko, Historia Ukrainy do 1795 roku, Warszawa 2011 - M. Hruszewski, History of Ukraine-Rus', vol. 7-9, Edmonton 1999-2005 - М. П. Астапенко, Донские казаки 1550-1920, Ростов-на-Дону 1992 - П. Н. Краснов, История войска Донского. Картины былого Тихого Дона, Москва 2007 - В.П. Водолацкий, А.П. Скорик, Р.Г. Тикиджьян, Казачий Дон: очерки истории и культуры, Ростов-на-Дону 2005 - В. Брехуненко, Козаки на степовому кордоні Європи, Київ 2011 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna i rozumie: - historię kozactwa dońskiego i zaporoskiego od początków do końca wieku XVIII, zależności pomiędzy tymi środowiskami i ich zależnością od świata osiadłego - metody krytyki źródeł i wnioskowania historycznego - źródła historyczne wykorzystywane w badaniach nad dziejami Kozaczyzny dońskiej i zaporoskiej, polityki polskiej i rosyjskiej wobec nich - terminologie związaną z tematyką zajęć Umiejętności Student potrafi: - ocenić stan badań nad dziejami obu środowisk kozackich - integrować wiedzę historyczną i innych dyscyplin naukowych – geografia i socjologia - prowadzić dyskusję naukową z wykorzystaniem wyników badań oraz poglądów historyków, samodzielnie formułować płynące z niej wnioski oraz tworzyć syntetyczne podsumowania Kompetencje społeczne Student jest gotów do: - oceny poziomu własnych umiejętności i kompetencji - prezentowania aktywnej i krytycznej postawy wobec przekazywanych mu treści |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: - obecność na zajęciach. Jedna nieobecność nie musi być zaliczana. Każda kolejna powoduje, że również wszystkie muszą być zaliczone na dyżurze. Również pierwsza z nich. Zaliczenie może mieć formę rozmowy z prowadzącym lub pracy pisemnej na zadany temat związany z tematyka zajęć; - aktywny w nich udział, rozumiany jako przygotowanie się do nich pod kierownictwem prowadzącego i udział w dyskusji na zajęciach (w razie obaw przed publicznym wypowiadaniem się uczestnik może przygotować dwie prace pisemne poświęcone wybranym wspólnie z prowadzącym zagadnieniom omawianym podczas zajęć); - prowadzący zastrzega sobie prawo zadania podczas zajęć pracy domowej w postaci prezentacji multimedialnej (max 10 minut) lub pracy pisemnej (3600 – 7200 znaków – 2-4 strony). Ocena będzie liczyła się do oceny końcowej. Ocena końcowa składa się z oceny wystawianej przez prowadzącego oraz samooceny każdego z uczestników zajęć popartej dwoma logicznymi argumentami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.