Oral history w badaniach historycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-M3K2-OHBH |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Oral history w badaniach historycznych |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii II st., Zródłoznawstwo i specjalistyczne narzędzia warsztatu badawczego histor. |
Strona przedmiotu: | https://kampus.come.uw.edu.pl/course/view.php?id=2004 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym lekturę literatury. Mile widziane doświadczenia związane z prowadzeniem wywiadów ze świadkami historii. |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter badawczy, dyskusja nad metodą badań oral history i praca nad przygotowaniem własnych wywiadów oraz wykorzystaniem zasobów archiwów historii mówionej będzie podstawą do samodzielnych analiz źródeł w ramach szerszego projektu historycznego (na temat wybrany przez studentów). Efektem końcowym będą przygotowane przez studentów artykuły naukowe, oparte na materiałach pozyskanych w ramach wywiadów i kwerend w archiwach historii mówionej. II stopień, studia stacjonarne. Przedmiot do wyboru z grupy: Teoria badań historycznych. 4 ECTS (30 godz. kontaktowych, 30 godz. przygotowanie do zajęć, 60 godz. przygotowanie projektu). |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter projektu badawczego, który przebiegać będzie w trzech równoległych wymiarach: 1. pogłębianie wiedzy z zakresu metodologii/teorii historii, nauk humanistycznych i teorii kultury 2. pracy badawczej nad problematyzacją tematu i opracowaniem projektu badań. Uczestnicy zajęć będą samodzielnie wybierać nurt badań lub zjawisk kulturowych do dalszej analizy, problematyzować go, układać harmonogram badań i prezentować przebieg pracy na kolejnych spotkaniach. 3. eksperymentowania z formą komunikacji interdyscyplinarnej. Studenci będą rozwijać umiejętności budowania meta-refleksji i argumentów interdyscyplinarnych. Podstawą zaliczenia będzie aktywne uczestnictwo w zajęciach i przygotowanie tekstu naukowego, głównym kryterium oceny będzie przebieg realizacji tego zadania. |
Literatura: |
Obertreis J. i Anke S. red., Erinnerungen nach der Wende oral history und (post)sozialistische Gesellschaften = Remembering after the fall of communism, Essen 2009. Miller B. G., Oral History on Trial: Recognizing Aboriginal Narratives in the Courts. Vancouver 2012 Portelli, A., The death of Luigi Trastulli, and other stories : form and meaning in oral history, New York Press 1991. Portelli A., They Say in Harlan County: An Oral History. OUP 2012 Clark E. A., History, Theory, Text: Historians and the Linguistic Turn, Cambridge MA 2004. Lanman B. A., Wendling L. M., Preparing the Next Generation of Oral Historians: an Anthology of Oral History Education, AltaMira Press, 2006. Dunaway, D. K., Baum W. K. red., Oral history: an interdisciplinary anthology, AltaMira Press 1998. Ritchie D. A., Doing Oral History, New York 2015 |
Efekty uczenia się: |
− Student poznaje terminologię i pojęcia stosowanie w badaniach historii mówionej − Ma podstawową wiedzę o specyfice metodologicznej dyscypliny i zna podstawowe narzędzia przeprowadzania wywiadu ze świadkiem historii − Zna specyfikę metodologiczną, zasady przeprowadzania wywiadu i interpretacji relacji świadka historii. − Orientuje się w działalności ośrodków prowadzących badania i projekty historii mówionej − Potrafi w praktyce stosować zasady pracy nad tekstem naukowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła aktywności, projekt (współautorstwo artykułu naukowego w wersji roboczej). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.