Źródło historyczne a „nieklasyczna” historiografia. Poszerzenie metody czy jej negacja?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-M3K3-ZHNH | Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Źródło historyczne a „nieklasyczna” historiografia. Poszerzenie metody czy jej negacja? | ||
Jednostka: | Wydział Historii | ||
Grupy: |
Przedmioty programu Historia, II st., od 2019 r. Teoria badań historycznych (Historia, II st., program od 2019 r.) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Założenia (opisowo): | Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu teorii historii. W związku z tym nieodzowne jest zaliczenie zajęć z metodologii historii. Wskazana jest też umiejętność czytania w języku niemieckim lub angielskim. |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
W czasie zajęć dyskusji poddane zostanie pojęcie źródła historycznego oraz jego rozumienie w polskiej nauce historycznej, poczynając od momentu ukonstytuowania się nowoczesnego warsztatu badawczego historyka w Polsce (Lelewel) po czasy współczesne. Celem zajęć jest odpowiedź na pytanie, czym jest źródło historyczne w tzw. „klasycznej” historiografii oraz czy w ramach tzw. „nieklasycznej” historiografii źródło historyczne jest traktowane jako podstawa metody naukowej w historii, czy też neguje się jego rolę i klasycznych metod historycznych jako podstawę fałszywych roszczeń historyków do prawdy historycznej. Studia stacjonarne II stopnia. Przedmiot do wyboru, z grupy: Teoria badań historycznych. 4 ECTS (30 godz. kontaktowych – 1 ECTS, 90 godz. przygotowanie do zajęć – 3 ECTS). |
||
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrują się wokół treści tematycznych związanych z pojęciem źródła historycznego w różnych ujęciach z zakresu metodologii historii, poczynając od wykształcenia się w pełni zawodowego warsztatu historycznego w Polsce po czasy współczesne. Stąd w trakcie zajęć omawiane są różne koncepcje źródła historycznego, jakie ukształtowały się w dziejach historiografii. Za każdym razem teoria źródła zestawiana jest z panującymi w danym okresie koncepcjami uprawiania historii, tak by przedstawić zarówno rozwój pojęcia źródła historycznego jak i jego wagę w rozważaniach nad metodyką historyczną. Prezentowane jest także przesuniecie akcentów od źródła jako podstawy narracji historycznej do źródła rozumianego jako „alibi” realistyczne w narracji historyka. Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje również tzw. Methodenstreit oraz linguistic turn w historiografii, wraz z analizą wpływu obu tych przełomów na metodykę historii. Ważną część zajęć stanowi przedstawienie wpływu myśli niemieckiej, francuskiej i anglosaskiej na kształtowanie się pojęcia źródła historycznego w Polsce od XIX wieku po czasy współczesne. |
||
Literatura: |
Jak w sylabusie zajęć w cyklu dydaktycznym. |
||
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu zajęć student: - umiejętnie analizuje teksty teoretyczne dotyczące źródła historycznego - potrafi wyjaśnić różnice w koncepcjach źródła historycznego z różnych okresów historiografii - wyjaśnia, od którego momentu mamy do czynienia z historią jako nauką i potrafi to uargumentować - zna momenty przełomowe metodyki historycznej w XX wieku - potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia z historii metodyki - analizuje wpływ niemieckiej i francuskiej teorii źródła dla koncepcji polskiej - zna i rozumie etniczne, kulturowe, ideologiczne, polityczne i inne uwarunkowania prowadzenia badań historycznych oraz zmienność tych uwarunkowań w czasie i przestrzeni, a także wpływ tych uwarunkowań na własną postawę badawczą oraz postawy innych badaczy. - potrafi samodzielnie identyfikować dylematy związane z wykonywaniem zawodu oraz rozumie społeczną odpowiedzialnością historyka. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła aktywności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-08-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kuligowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kuligowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kuligowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kuligowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.