Dydaktyka ewaluacji efektów kształcenia w szkole ponadpodstawowej (Specjalizacja nauczycielska, studia II stopnia, program od 2019)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-M3SN-DEEKSPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka ewaluacji efektów kształcenia w szkole ponadpodstawowej (Specjalizacja nauczycielska, studia II stopnia, program od 2019) |
Jednostka: | Instytut Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia dla studentów realizujących program specjalizacji nauczycielskiej poświęcone zagadnieniu ewaluacji w szkołach ponadpodstawowych oraz przygotowaniu uczniów do egzaminu maturalnego. Przedmiot obowiązkowy w ramach programu specjalizacji nauczycielskiej realizowany na studiach stacjonarnych. |
Pełny opis: |
Zajęcia te są kontynuacją dydaktyki ewaluacji efektów kształcenia w szkole podstawowej. W ich trakcie studenci zajmą się kwestiami związanymi z konstruowaniem sprawdzianów, formułowaniem pytań, zadań i prac domowych na poziomie szkoły ponadpodstawowej, tak aby utrwalić zdobytą przez uczniów wiedzę i nabyte umiejętności oraz sprawdzić czy założone cele szczegółowe zostały osiągnięte. Poza tym w trakcie spotkań przećwiczone zostaną umiejętność oceniania pracy i uczniów w szkole ponadpodstawowej, a także przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego. |
Literatura: |
M. Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000 R.I. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 2000 D. Sterna, Uczę (się) w szkole, Warszawa 2014 P. Ripp, Uczyć (się) z pasją. Jak sprawić, aby uczenie (się) było fascynującą podróżą, Warszawa 2017 G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Sopot 2010 E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008 |
Efekty uczenia się: |
Dydaktyka ewaluacji efektów kształcenia historycznego – konwersatorium Wiedza po zakończeniu zajęć student zna i rozumie: – rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; – ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny; – egzaminy kończące etap edukacyjny; – sposoby konstruowania testów i sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach przedmiotu historia; – diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście przedmiotu historia; – potrzebę i metody strukturyzacji wiedzy; – konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności; – zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją; – konieczność analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; – potrzebę kształtowania nawyków systematycznego uczenia się. Umiejętności po zakończeniu zajęć student potrafi: – przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia; – fachowo i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu; – samodzielnie konstruować różne typy zadań; – skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów; – analizować i oceniać przydatność publikowanych arkuszy testowych i sprawdzianów. Kompetencje społeczne po zakończeniu zajęć student gotów jest do: – kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów; – budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów; – stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę. – umacniania u uczniów zrozumienia dla konieczności ewaluacji ich osiągnięć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowymi kryteriami oceniania są następujące elementy: - przygotowanie się do zajęć (przeczytanie zadanej literatury, wykonanie zadań i prac domowych) - aktywny udział w zajęciach (zabieranie głosu w dyskusji, wyrażanie swoich opinii, wykonywanie zadań realizowanych podczas zajęć) - wykonanie i zaliczenie prac domowych zadanych przez prowadzącego (zaliczenie rozumiane jako uznanie przez prowadzącego zajęć, że student w pełni opanował ćwiczoną umiejętność) - wykonanie i zaliczenie następujących prac zaliczeniowych: a) przygotowanie sprawdzianu dla uczniów klas ponadpodstawowych. Ma on sprawdzać konkretne umiejętności i wiedzę uczniów szkoły ponadpodstawowej. b) przygotowanie konspektu wypracowania maturalnego c) przygotowanie informacji zwrotnej z wypracowania/projektu/prezentacji/pracy domowej. Zadane prace są na zaliczenie. Ocena końcowa to suma oceny prowadzącego i samooceny studenta popartej dwoma argumentami logicznymi. Ocenę końcową można poprawiać, po uprzednim umówieniu się z prowadzącym. Poprawa odbywa się poprzez rozmowę na ustalony z prowadzącym temat z zakresu kwestii omawianych na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadzący nie zwolni z tego obowiązku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.