Historia i kultura Żydów – stare i nowe perspektywy badawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-SD19AMM | Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Historia i kultura Żydów – stare i nowe perspektywy badawcze | ||
Jednostka: | Wydział Historii | ||
Grupy: |
Przedmioty dla I roku Studiów Żydowskich, II stopień Przedmioty dla II roku Studiów Żydowskich, II stopień Przedmioty dla III roku Studiów Żydowskich (I stopień) Przedmioty w ramach Studiów Żydowskich (I stopień) Seminaria dyplomowe Seminaria dyplomowe, Studia Żydowskie, I i II stopień Seminaria licencjackie Seminaria magisterskie, studia II stopnia (program od 2012) Seminaria magisterskie, studia II stopnia (program od 2019) |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone są dla studentów trzeciego roku studiów licencjackich kierunku „Historia i kultura Żydów”. |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć zależy od kompetencji i zainteresowań prowadzącego. W ich trakcie studenci analizują wskazane teksty źródłowe oraz przedstawiają własne projekty badawcze, prowadzące do przygotowania pracy dyplomowej. |
||
Pełny opis: |
Tematyka zajęć zależy od kompetencji i zainteresowań prowadzącego. W ich trakcie studenci analizują wskazane teksty źródłowe oraz przedstawiają własne projekty badawcze, prowadzące do przygotowania pracy dyplomowej. Studenci, którzy posiedli kompetencje badawcze w zróżnicowanym stopniu, a także zajmują się różnorodną problematyką, poprzez wspólne z prowadzącym dyskusje nad pracami prezentowanymi przez poszczególnych uczestników oraz udział we wspólnych projektach warsztatowych i komunikacyjnych pracują w zespole zbliżonym strukturą do zespołu badawczego. W niektórych przypadkach seminaria przekształcają się w zespoły badawcze. W ramach seminarium studenci zgłębiają wybrane zagadnienia badanej epoki, złożone uwarunkowania wybranych zjawisk i procesów historycznych. Doskonalą umiejętności z zakresu krytyki źródeł i wykorzystania nauk pomocniczych historii na różnym stopniu zaawansowania. Uczą się wnioskowania historycznego oraz poszczególnych etapów postępowania badawczego właściwego dla danej epoki i problemu badawczego. Uczą się poszukiwać, gromadzić, przeprowadzać selekcję i porządkowanie źródeł historycznych i opracowań właściwych dla wybranej epoki, definiować problemy badawcze, dobierać narzędzia i metody służące rozwiązaniu tych problemów oraz zdobywać umiejętność ich innowacyjnego modyfikowania w zmieniających się warunkach. Studenci uczą się opracowywać wnioski z własnych badań w postaci ustnej i pisemnej, z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii. Uczą się rozwiązywać problemy etyczne związane z badaniem danego zagadnienia, a także poznają metody samodzielnego rozszerzania wiedzy. Studenci pogłębiają znajomość specyfiki przedmiotowej i metodologicznej historii oraz poznają związany z nimi dorobek historiografii i aktualny stan badań dla wybranych zagadnień z danej epoki. Uczą się prowadzenia i podsumowywania dyskusji naukowej; recenzowania prac naukowych i jego roli w komunikacji naukowej. Poznają standardy obowiązujące w pracy naukowej, w tym zasady ochrony własności intelektualnej; metody samodzielnego poszerzania wiedzy; rolę relacji mistrz-uczeń. Poznają uwarunkowania własnej postawy badawczej i postaw badawczych innych osób. Uczą się wykorzystywać wiedzę historyczną w projektach na rzecz otoczenia społecznego. Przedmiot kierunkowy do wyboru. 4 (30 godz. kontaktowych, 60 godz. przygotowanie do zajęć, 30 godz. przygotowanie referatu/prezentacji). |
||
Literatura: |
Zakres literatury określa prowadzący seminarium |
||
Efekty uczenia się: |
Student zna: - wybrane zagadnienia badanej epoki - złożone uwarunkowania wybranych zjawisk i procesów historycznych - specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii oraz związany z nimi dorobek historiografii i aktualny stan badań dla wybranych zagadnień z danej epoki - standardy obowiązujące w pracy naukowej, w tym zasady ochrony własności intelektualnej - metody samodzielnego poszerzania wiedzy Student potrafi: - pracować w zespole badawczym - przeprowadzić krytykę źródeł przy wykorzystaniu metodologii i nauk pomocniczych historii na różnym stopniu zaawansowania - przeprowadzić wnioskowanie historyczne oraz zrealizować poszczególne etapy postępowania badawczego właściwego dla danej epoki i problemu badawczego - poszukiwać, gromadzić, przeprowadzać selekcję i porządkowanie źródeł historycznych i opracowań właściwych dla wybranej epoki - definiować problemy badawcze, dobierać narzędzia i metody służące rozwiązaniu tych problemów oraz zdobywać umiejętność ich innowacyjnego modyfikowania w zmieniających się warunkach - opracowywać wnioski z własnych badań w postaci ustnej i pisemnej, z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii - prowadzić i podsumowywać dyskusję naukową - recenzować prace naukowe Student rozumie: -problemy etyczne związane z badaniem danego zagadnienia - konieczność samodzielnego rozszerzania wiedzy - rolę relacji mistrz-uczeń - uwarunkowania własnej postawy badawczej i postaw badawczych innych osób - konieczność wykorzystania wiedzy historycznej w projektach na rzecz otoczenia społecznego |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena ciągłej aktywności studenta oraz wywiązanie się przez studenta z przewidzianych przez prowadzącego zadań w realizacji projektów seminaryjnych; złożenie pracy dyplomowej, w przypadku ostatniego semestru seminarium, na którym student przygotowuje pracę. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-08-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium dyplomowe, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marek Pawełczak | |
Prowadzący grup: | Anna Michałowska-Mycielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium dyplomowe - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium dyplomowe, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Michałowska-Mycielska | |
Prowadzący grup: | Anna Michałowska-Mycielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium dyplomowe - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium dyplomowe, 30 godzin, 15 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Michałowska-Mycielska | |
Prowadzący grup: | Anna Michałowska-Mycielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium dyplomowe - Zaliczenie |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.