Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Demokracja starożytna – elity i obywatele

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3104-SD19MWEC
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Demokracja starożytna – elity i obywatele
Jednostka: Wydział Historii
Grupy: Przedmioty Historii I i II stopnia, seminaria dyplomowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
seminaria licencjackie
seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Pożądane jest uprzednie zaliczenie ćwiczeń lub konwersatorium z historii starożytnej, kultury antycznej lub dziedzin pokrewnych.

Bierna znajomość co najmniej jednego języka nowożytnego spośród tzw. „języków kongresowych” (angielski, francuski, niemiecki, włoski). Mile widziane (choć nie konieczne) podstawy znajomości języka starogreckiego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Tematyka zajęć zależy od kompetencji i zainteresowań prowadzącego. W ich trakcie studenci analizują wskazane teksty źródłowe oraz przedstawiają własne projekty badawcze, prowadzące do przygotowania pracy dyplomowej.

Pełny opis:

Tematyka zajęć zależy od kompetencji i zainteresowań prowadzącego. W ich trakcie studenci analizują wskazane teksty źródłowe oraz przedstawiają własne projekty badawcze, prowadzące do przygotowania pracy dyplomowej. Studenci, którzy posiedli kompetencje badawcze w zróżnicowanym stopniu, a także zajmują się różnorodną problematyką, poprzez wspólne z prowadzącym dyskusje nad pracami prezentowanymi przez poszczególnych uczestników oraz udział we wspólnych projektach warsztatowych i komunikacyjnych pracują w zespole zbliżonym strukturą do zespołu badawczego. W niektórych przypadkach seminaria przekształcają się w zespoły badawcze. W ramach seminarium studenci zgłębiają wybrane zagadnienia badanej epoki, złożone uwarunkowania wybranych zjawisk i procesów historycznych. Doskonalą umiejętności z zakresu krytyki źródeł i wykorzystania nauk pomocniczych historii na różnym stopniu zaawansowania. Uczą się wnioskowania historycznego oraz poszczególnych etapów postępowania badawczego właściwego dla danej epoki i problemu badawczego. Uczą się poszukiwać, gromadzić, przeprowadzać selekcję i porządkowanie źródeł historycznych i opracowań właściwych dla wybranej epoki, definiować problemy badawcze, dobierać narzędzia i metody służące rozwiązaniu tych problemów oraz zdobywać umiejętność ich innowacyjnego modyfikowania w zmieniających się warunkach. Studenci uczą się opracowywać wnioski z własnych badań w postaci ustnej i pisemnej, z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii. Uczą się rozwiązywać problemy etyczne związane z badaniem danego zagadnienia, a także poznają metody samodzielnego rozszerzania wiedzy. Studenci pogłębiają znajomość specyfiki przedmiotowej i metodologicznej historii oraz poznają związany z nimi dorobek historiografii i aktualny stan badań dla wybranych zagadnień z danej epoki. Uczą się prowadzenia i podsumowywania dyskusji naukowej; recenzowania prac naukowych i jego roli w komunikacji naukowej. Poznają standardy obowiązujące w pracy naukowej, w tym zasady ochrony własności intelektualnej; metody samodzielnego poszerzania wiedzy; rolę relacji mistrz-uczeń. Poznają uwarunkowania własnej postawy badawczej i postaw badawczych innych osób. Uczą się wykorzystywać wiedzę historyczną w projektach na rzecz otoczenia społecznego.

Przedmiot kierunkowy do wyboru.

4 (30 godz. kontaktowych, 60 godz. przygotowanie do zajęć, 30 godz. przygotowanie referatu/prezentacji).

Literatura:

Zakres literatury określa prowadzący seminarium

Efekty uczenia się:

Student zna:

- wybrane zagadnienia badanej epoki

- złożone uwarunkowania wybranych zjawisk i procesów historycznych

- specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii oraz związany z nimi dorobek historiografii i aktualny stan badań dla wybranych zagadnień z danej epoki

- standardy obowiązujące w pracy naukowej, w tym zasady ochrony własności intelektualnej

- metody samodzielnego poszerzania wiedzy

Student potrafi:

- pracować w zespole badawczym

- przeprowadzić krytykę źródeł przy wykorzystaniu metodologii i nauk pomocniczych historii na różnym stopniu zaawansowania

- przeprowadzić wnioskowanie historyczne oraz zrealizować poszczególne etapy postępowania badawczego właściwego dla danej epoki i problemu badawczego

- poszukiwać, gromadzić, przeprowadzać selekcję i porządkowanie źródeł historycznych i opracowań właściwych dla wybranej epoki

- definiować problemy badawcze, dobierać narzędzia i metody służące rozwiązaniu tych problemów oraz zdobywać umiejętność ich innowacyjnego modyfikowania w zmieniających się warunkach

- opracowywać wnioski z własnych badań w postaci ustnej i pisemnej, z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii

- prowadzić i podsumowywać dyskusję naukową

- recenzować prace naukowe

Student rozumie:

-problemy etyczne związane z badaniem danego zagadnienia

- konieczność samodzielnego rozszerzania wiedzy

- rolę relacji mistrz-uczeń

- uwarunkowania własnej postawy badawczej i postaw badawczych innych osób

- konieczność wykorzystania wiedzy historycznej w projektach na rzecz otoczenia społecznego

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena ciągłej aktywności studenta oraz wywiązanie się przez studenta z przewidzianych przez prowadzącego zadań w realizacji projektów seminaryjnych; złożenie pracy dyplomowej, w przypadku ostatniego semestru seminarium, na którym student przygotowuje pracę.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)