Demokracja starożytna – elity i obywatele
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-SD19MWEC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Demokracja starożytna – elity i obywatele |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii I i II stopnia, seminaria dyplomowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Pożądane jest uprzednie zaliczenie ćwiczeń lub konwersatorium z historii starożytnej, kultury antycznej lub dziedzin pokrewnych. Bierna znajomość co najmniej jednego języka nowożytnego spośród tzw. „języków kongresowych” (angielski, francuski, niemiecki, włoski). Mile widziane (choć nie konieczne) podstawy znajomości języka starogreckiego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć zależy od kompetencji i zainteresowań prowadzącego. W ich trakcie studenci analizują wskazane teksty źródłowe oraz przedstawiają własne projekty badawcze, prowadzące do przygotowania pracy dyplomowej. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć zależy od kompetencji i zainteresowań prowadzącego. W ich trakcie studenci analizują wskazane teksty źródłowe oraz przedstawiają własne projekty badawcze, prowadzące do przygotowania pracy dyplomowej. Studenci, którzy posiedli kompetencje badawcze w zróżnicowanym stopniu, a także zajmują się różnorodną problematyką, poprzez wspólne z prowadzącym dyskusje nad pracami prezentowanymi przez poszczególnych uczestników oraz udział we wspólnych projektach warsztatowych i komunikacyjnych pracują w zespole zbliżonym strukturą do zespołu badawczego. W niektórych przypadkach seminaria przekształcają się w zespoły badawcze. W ramach seminarium studenci zgłębiają wybrane zagadnienia badanej epoki, złożone uwarunkowania wybranych zjawisk i procesów historycznych. Doskonalą umiejętności z zakresu krytyki źródeł i wykorzystania nauk pomocniczych historii na różnym stopniu zaawansowania. Uczą się wnioskowania historycznego oraz poszczególnych etapów postępowania badawczego właściwego dla danej epoki i problemu badawczego. Uczą się poszukiwać, gromadzić, przeprowadzać selekcję i porządkowanie źródeł historycznych i opracowań właściwych dla wybranej epoki, definiować problemy badawcze, dobierać narzędzia i metody służące rozwiązaniu tych problemów oraz zdobywać umiejętność ich innowacyjnego modyfikowania w zmieniających się warunkach. Studenci uczą się opracowywać wnioski z własnych badań w postaci ustnej i pisemnej, z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii. Uczą się rozwiązywać problemy etyczne związane z badaniem danego zagadnienia, a także poznają metody samodzielnego rozszerzania wiedzy. Studenci pogłębiają znajomość specyfiki przedmiotowej i metodologicznej historii oraz poznają związany z nimi dorobek historiografii i aktualny stan badań dla wybranych zagadnień z danej epoki. Uczą się prowadzenia i podsumowywania dyskusji naukowej; recenzowania prac naukowych i jego roli w komunikacji naukowej. Poznają standardy obowiązujące w pracy naukowej, w tym zasady ochrony własności intelektualnej; metody samodzielnego poszerzania wiedzy; rolę relacji mistrz-uczeń. Poznają uwarunkowania własnej postawy badawczej i postaw badawczych innych osób. Uczą się wykorzystywać wiedzę historyczną w projektach na rzecz otoczenia społecznego. Przedmiot kierunkowy do wyboru. 4 (30 godz. kontaktowych, 60 godz. przygotowanie do zajęć, 30 godz. przygotowanie referatu/prezentacji). |
Literatura: |
Zakres literatury określa prowadzący seminarium |
Efekty uczenia się: |
Student zna: - wybrane zagadnienia badanej epoki - złożone uwarunkowania wybranych zjawisk i procesów historycznych - specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii oraz związany z nimi dorobek historiografii i aktualny stan badań dla wybranych zagadnień z danej epoki - standardy obowiązujące w pracy naukowej, w tym zasady ochrony własności intelektualnej - metody samodzielnego poszerzania wiedzy Student potrafi: - pracować w zespole badawczym - przeprowadzić krytykę źródeł przy wykorzystaniu metodologii i nauk pomocniczych historii na różnym stopniu zaawansowania - przeprowadzić wnioskowanie historyczne oraz zrealizować poszczególne etapy postępowania badawczego właściwego dla danej epoki i problemu badawczego - poszukiwać, gromadzić, przeprowadzać selekcję i porządkowanie źródeł historycznych i opracowań właściwych dla wybranej epoki - definiować problemy badawcze, dobierać narzędzia i metody służące rozwiązaniu tych problemów oraz zdobywać umiejętność ich innowacyjnego modyfikowania w zmieniających się warunkach - opracowywać wnioski z własnych badań w postaci ustnej i pisemnej, z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii - prowadzić i podsumowywać dyskusję naukową - recenzować prace naukowe Student rozumie: -problemy etyczne związane z badaniem danego zagadnienia - konieczność samodzielnego rozszerzania wiedzy - rolę relacji mistrz-uczeń - uwarunkowania własnej postawy badawczej i postaw badawczych innych osób - konieczność wykorzystania wiedzy historycznej w projektach na rzecz otoczenia społecznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena ciągłej aktywności studenta oraz wywiązanie się przez studenta z przewidzianych przez prowadzącego zadań w realizacji projektów seminaryjnych; złożenie pracy dyplomowej, w przypadku ostatniego semestru seminarium, na którym student przygotowuje pracę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.