Przedmiot uzupełniający seminarium magisterskie - konwersatorium, ćwiczenia, sem I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-SMZ1PUSMAGKC1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot uzupełniający seminarium magisterskie - konwersatorium, ćwiczenia, sem I |
Jednostka: | Instytut Historyczny |
Grupy: |
Przedmioty Historii zaocznej II stopnia, Doskonalenie kompetencji badacza |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Tytuł zajęć: Nowe środki przekazu – nowe wyzwania źródłowe. Historia społeczno-kulturowa XIX i XX wieku. Nasze rozważania skoncentrujemy na źródłach, które pojawiły się wraz z intensywnym na przełomie XIX i XX wieku rozwojem dwóch mediów: prasy i kina. Zastanowimy się wspólnie nad zasięgiem społecznym tych mediów, czynnikami determinującymi ich rozwój, wiarygodnością wybranych elementów ówczesnej prasy i gatunków filmowych jako źródła historycznego, ich przydatnością do badań nad historią społeczno-kulturową końca XIX i pierwszej połowy XX wieku. Rozważymy możliwe do zastosowania metody analizy tych źródeł. |
Pełny opis: |
Tytuł zajęć: Nowe środki przekazu – nowe wyzwania źródłowe. Historia społeczno-kulturowa XIX i XX wieku. Nasze rozważania skoncentrujemy na źródłach, które pojawiły się wraz z intensywnym na przełomie XIX i XX wieku rozwojem dwóch mediów: prasy i kina. Zastanowimy się wspólnie nad zasięgiem społecznym tych mediów, czynnikami determinującymi ich rozwój, wiarygodnością wybranych elementów ówczesnej prasy i gatunków filmowych jako źródła historycznego, ich przydatnością do badań nad historią społeczno-kulturową końca XIX i pierwszej połowy XX wieku. Rozważymy możliwe do zastosowania metody analizy tych źródeł. Przedmiotem naszej dyskusji uczynimy te elementy prasy i te gatunki filmowe, których zaliczenie do wiarygodnych źródeł historycznych przez ich fikcyjność lub anonimowość nie jest oczywiste. Stąd nie będziemy dyskutować o przydatności źródłowej filmu dokumentalnego, lecz fabularnego. Nie będziemy pochylać się nad artykułami prasowymi, lecz nad zamieszczanymi w prasie reklamami, ogłoszeniami o pracę czy ogłoszeniami matrymonialnymi. |
Literatura: |
Literatura będzie zadawana z zajęć na zajęcia (na 2 zajęcia do przodu). Zarówno wykaz lektur i zadań do wykonania oraz skany trudno dostępnej literatury będą publikowane na stronie IH w folderze ZAOCZNE w moim biogramie (materiały dla studentów). |
Efekty uczenia się: |
Efekty z obszaru wiedzy: - ma pogłębioną wiedzę o historii Polski II połowy XIX i pocz. XX w., w szczególności o uwarunkowaniach rozwoju nowych środków przekazu informacji; - ma pogłębioną znajomość źródeł do badań nad historią społeczną II połowy XIX i pocz. XX w.; - ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu nauk pomocniczych historii umożliwiającą krytykę źródeł historycznych omawianych podczas zajęć; - zna literaturę przedmiotu dotyczącą wykorzystania wybranych typów źródeł do badań nad historią społeczną XIX i XX wieku. Efekty z obszaru umiejętności: Student/studentka po zaliczeniu zajęć: - potrafi przeprowadzić pogłębioną krytykę źródeł prasowych i filmowych; - potrafi wykorzystywać źródła prasowe i filmowe w badaniach nad historią społeczno-kulturową; - potrafi sformułować problemy badawcze, do rozwiązania których źródła prasowe i filmowe będą przydatne. Efekty z obszaru kompetencji społecznych: Student/studentka po zaliczeniu zajęć: - dostrzega wpływ uwarunkowań historycznych na współczesne zjawiska społeczno-kulturowe, - umie inicjować dyskusję naukową oraz wykorzystywać w niej argumenty zaczerpnięte z literatury przedmiotu i analizy źródeł. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: ocena ciągła aktywności podczas zajęć oraz praca pisemna (pisemne omówienie źródła historycznego). Podstawowym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest odpowiednia frekwencja. Dopuszczam możliwość nieobecności na max. dwóch zjazdach. Ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny aktywności i oceny pracy pisemnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.