Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka Szkoły Wyższej - warsztaty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3104-SZD-DSW-WAR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka Szkoły Wyższej - warsztaty
Jednostka: Instytut Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

10 godz. warsztat

stosowane metody dydaktyczne

Dyskusja, praca w grupach, wspólna analiza przypadku

Pełny opis:

Podczas zajęć doktorantki i doktoranci zmierzą się z zadaniem przygotowania sylabusa własnych zajęć, które swoimi celami, formą i metodami odpowiadałyby na wyzwania współczesności w obszarze dydaktyki akademickiej. O wyzwaniach tych porozmawiamy podczas pierwszych zajęć, a materiałów do tej dyskusji dostarczy nam raport „Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?”, przygotowany przez DeLab UW, Polski Fundusz Rozwoju i Google oraz krytyczna analiza własnych doświadczeń edukacyjnych i dydaktycznych. Przed przystąpieniem do prac nad sylabusami zapytamy o ich znaczenie. Komu potrzebny jest sylabus? Jaką pełni funkcję? Do czego winien, a do czego bywa wykorzystywany na uniwersytecie? Podczas kolejnych zajęć przeanalizujemy kluczowe jego elementy czyli efekty uczenia się, metody dydaktyczne i metody weryfikacji stopnia ich osiągnięcia. Przyjrzymy się tym najbardziej popularnym (np. dyskusja jako metoda dydaktyczna), jak i zdecydowanie rzadszym (np. service-learning). Zastanowimy się także wspólnie od czego zależy wysoka jakość kształcenia akademickiego.

opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu

Udział w ćwiczeniach jest obowiązkowy. Dopuszczalna jest jedna nieobecność, nie wymaga ona żadnego zaliczania. Od uczestników zajęć oczekuję aktywności.

Literatura:

O lekturach wymaganych na kolejne zajęcia informować będę Państwa na bieżąco.

Na pierwsze zajęcia proszę przeanalizować raport przygotowany przez DeLab UW, Polski Fundusz Rozwoju i Google: „Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?”, dostępny pod linkiem:

http://www.delab.uw.edu.pl/pl/kompetencje-przyszlosci/

Na drugie przyda się nam lektura Regulaminu Studiów UW.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

Doktorant/Doktorantka:

• Definiuje kompetencje przyszłości i wie na czym polegać powinna zmiana dydaktyczna na uczelniach wyższych;

• Wskazuje czynniki determinujące jakość kształcenia na uczelni wyższej;

• Rozumie znaczenie celów i efektów uczenia się oraz ich powiązania z kompetencjami studentów;

• Zna różne metody dydaktyczne aktywizujące studentów.

W zakresie umiejętności:

Doktorant/Doktorantka:

• Potrafi dobrać formę zajęć, metody dydaktyczne i metody weryfikacji adekwatne do zakładanych efektów uczenia się;

• Potrafi prawidłowo sformułować efekty uczenia się (tak, by były jasne i możliwe do osiągnięcia);

• Potrafi przygotować sylabus własnych zajęć.

• Potrafi prawidłowo oszacować nakład pracy studenta wyrażony w pkt ECTS.

W zakresie kompetencji społecznych:

Doktorant/Doktorantka:

• Rozumie potrzebę nieustannego doskonalenia własnych kompetencji dydaktycznych i planuje działania w tym zakresie;

• Jest gotowy/a do krytycznej analizy różnych aspektów dydaktyki akademickiej.

Metody i kryteria oceniania:

zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)

Obowiązuje zaliczenie bez oceny (zal). Warunkiem zaliczenia jest odpowiednia frekwencja (min. na 4 zajęciach) i zaliczenie pracy zaliczeniowej w postaci sylabusa.

metody weryfikacji efektów uczenia się

Rekapitulacja pierwotna w wykonaniu uczestników zajęć, przygotowanie sylabusa własnych zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)