Dydaktyka Szkoły Wyższej - warsztaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-SZD-DSW-WAR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka Szkoły Wyższej - warsztaty |
Jednostka: | Instytut Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
10 godz. warsztat stosowane metody dydaktyczne Dyskusja, praca w grupach, wspólna analiza przypadku |
Pełny opis: |
Podczas zajęć doktorantki i doktoranci zmierzą się z zadaniem przygotowania sylabusa własnych zajęć, które swoimi celami, formą i metodami odpowiadałyby na wyzwania współczesności w obszarze dydaktyki akademickiej. O wyzwaniach tych porozmawiamy podczas pierwszych zajęć, a materiałów do tej dyskusji dostarczy nam raport „Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?”, przygotowany przez DeLab UW, Polski Fundusz Rozwoju i Google oraz krytyczna analiza własnych doświadczeń edukacyjnych i dydaktycznych. Przed przystąpieniem do prac nad sylabusami zapytamy o ich znaczenie. Komu potrzebny jest sylabus? Jaką pełni funkcję? Do czego winien, a do czego bywa wykorzystywany na uniwersytecie? Podczas kolejnych zajęć przeanalizujemy kluczowe jego elementy czyli efekty uczenia się, metody dydaktyczne i metody weryfikacji stopnia ich osiągnięcia. Przyjrzymy się tym najbardziej popularnym (np. dyskusja jako metoda dydaktyczna), jak i zdecydowanie rzadszym (np. service-learning). Zastanowimy się także wspólnie od czego zależy wysoka jakość kształcenia akademickiego. opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu Udział w ćwiczeniach jest obowiązkowy. Dopuszczalna jest jedna nieobecność, nie wymaga ona żadnego zaliczania. Od uczestników zajęć oczekuję aktywności. |
Literatura: |
O lekturach wymaganych na kolejne zajęcia informować będę Państwa na bieżąco. Na pierwsze zajęcia proszę przeanalizować raport przygotowany przez DeLab UW, Polski Fundusz Rozwoju i Google: „Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?”, dostępny pod linkiem: http://www.delab.uw.edu.pl/pl/kompetencje-przyszlosci/ Na drugie przyda się nam lektura Regulaminu Studiów UW. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: Doktorant/Doktorantka: • Definiuje kompetencje przyszłości i wie na czym polegać powinna zmiana dydaktyczna na uczelniach wyższych; • Wskazuje czynniki determinujące jakość kształcenia na uczelni wyższej; • Rozumie znaczenie celów i efektów uczenia się oraz ich powiązania z kompetencjami studentów; • Zna różne metody dydaktyczne aktywizujące studentów. W zakresie umiejętności: Doktorant/Doktorantka: • Potrafi dobrać formę zajęć, metody dydaktyczne i metody weryfikacji adekwatne do zakładanych efektów uczenia się; • Potrafi prawidłowo sformułować efekty uczenia się (tak, by były jasne i możliwe do osiągnięcia); • Potrafi przygotować sylabus własnych zajęć. • Potrafi prawidłowo oszacować nakład pracy studenta wyrażony w pkt ECTS. W zakresie kompetencji społecznych: Doktorant/Doktorantka: • Rozumie potrzebę nieustannego doskonalenia własnych kompetencji dydaktycznych i planuje działania w tym zakresie; • Jest gotowy/a do krytycznej analizy różnych aspektów dydaktyki akademickiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego) Obowiązuje zaliczenie bez oceny (zal). Warunkiem zaliczenia jest odpowiednia frekwencja (min. na 4 zajęciach) i zaliczenie pracy zaliczeniowej w postaci sylabusa. metody weryfikacji efektów uczenia się Rekapitulacja pierwotna w wykonaniu uczestników zajęć, przygotowanie sylabusa własnych zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.