Historia społeczna XX wieku. Emocjonalna historia Polski Ludowej (blok: Historia społeczna XIX i XX wieku)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-WH17HS-MZAR-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia społeczna XX wieku. Emocjonalna historia Polski Ludowej (blok: Historia społeczna XIX i XX wieku) |
Jednostka: | Instytut Historyczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wykład nie jest prostą historią Polski Ludowej, niezbędna jest więc elementarna wiedza o dziejach PRL po 1945 roku. |
Skrócony opis: |
Polska Ludowa ma wiele twarzy: groźną, ale też wesołą, na ogół zaś znudzoną. Wykład będzie próbą przybliżenia najważniejszych ówczesnych emocji. |
Pełny opis: |
Sześć najważniejszych emocji: radość, zmartwienie, złość, zdziwienie, obrzydzenie i strach rzadko stanowiły przedmiot badań historycznych. Więcej na ich temat mają do powiedzenia psycholodzy, psychiatrzy, socjologowie, poeci. Wykład będzie próbą przybliżenia najważniejszych społecznych emocji oraz ich manifestacji w okresie Polski Ludowej. Mowa więc będzie o strachu przed władzą i panikach wojennych, społecznym gniewie i częstych okresach nudy. Metody dydaktyczne: wykład |
Literatura: |
Joanna Bourke, Fear. A cultural history, London 2006; Jean Delumeau, Strach w kulturze Zachodu XIV – XVIII w., Warszawa 1986; F Andrzej Friszke, Losy państwa i narodu 1939–1989, Warszawa 2003; Antoni Kępiński, Lęk, Warszawa 1995; Keith Oatley Keith, Jennifer M. Jenkins, Zrozumieć emocje, Warszawa 2003; Vladimir Shlapentokh Vladimir, Fear in Contemporary Society. Its Negative and Positive Effects, New York 2006; Jonathan H. Turner, Socjologia emocji, Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu wykładu student powinien: - rozwinąć wiedzę o dziejach Polski Ludowej; - mieć elementarną wiedzę na temat społecznych emocji; - rozumieć znaczenie emocji dla życia społecznego; -posiadać podstawową orientację w literaturze przedmiotu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na większości wykładów (akceptuję najwyżej 3 nieobecności). Wykład kończy się testem złożonym z pytań zamkniętych związanych z prezentowanym materiałem. W teście słuchacz ma zaprezentować znajomość i zrozumienie przekazywanych na wykładzie informacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.