Antropologia i sztuka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-AISZ-KK |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia i sztuka |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria z historii kultury |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Konwersatorium dotyczy związków sztuki polskiej i powszechnej z antropologią i etnografią oraz antropologicznej interpretacji sztuki i działań artystycznych. Proponowany schemat zajęć: |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest zaznajomienie studentów i studentek z podstawowymi szkołami i narzędziami antropologii oraz metodami zastosowania ich w badaniu sztuki. Wiązanie teorii z analizą prac i zjawisk artystycznych ma szansę stać się ważnym narzędziem potrzebnym zarówno wśród badaczy zjawisk historycznych, jak i krytyków i kuratorów sztuki aktualnej. Podczas zajęć studenci zapoznają się ze powiązaniami antropologii i sztuki w wymiarze historycznym i współczesnym. Zajęcia podzielone zostaną chronologicznie na 4 bloki – dwa pierwsze dotyczyć będą perspektywy historycznej, dwa następne związane będą ze współczesnymi działaniami artystycznymi oraz współczesnymi badaniami antropologicznymi. Tematy będą poruszane przekrojowo aby pokazać studentom obszerność zagadnienia i możliwości łączenia analizy sztuki z perspektywą antropologiczną. Celem zajęć będzie także „wyczulenie” studentów i studentek na kwestie pomijane w klasycznym dyskursie historii sztuki. Każde spotkanie będzie miało następującą strukturę: w pierwszej części każdych zajęć studenci będą omawiać wybrane przez siebie przykłady zjawisk omawianych na poprzednich zajęciach, próbując dokonać antropologicznej analizy. W następnej części, moderowanej przez prowadzącą, na podstawie zadanej lektury zostanie omówiony kolejny problem. Wybrane zajęcia będą miały formę wykładową lub spotkania z gościem. |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe i dodatkowe: Barnard A., Antropologia, Warszawa 2006 Barthes R., Światło obrazu: uwagi o fotografii, Warszawa 2008 Berger J., Understanding a Photograph, New York 2013 Bhabha H. K., Miejsca kultury, Kraków 2010 Bishop C., Sztuczne piekła: sztuka partycypacyjna i polityka widowni, Warszawa 2015 Bourriaud N., Estetyka relacyjna, Kraków 2013 Deliege R., Historia antropologii. Szkoły, autorzy, teorie, Warszawa 2011 Dzieci, red. M. Janion, S. Chwin, Gdańsk 1988 Foster H. Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, Kraków 2012 Galernicy wrażliwości, red. M. Janion, S. Rosiek, Gdańsk 1981 Janicka K., Światopogląd surrealizmu: jego założenia i konsekwencje dla teorii twórczości i teorii sztuki, Warszawa 1969 „Konteksty” – wybrane numery tematyczne Kultura wizualna w Polsce. Spojrzenia, red. I. Kurz, M. Szcześniak, Ł. Zaremba, Warszawa 2017 Kuper A., Wymyślanie społeczeństwa pierwotnego, Kraków 2009 Nichols B., Representing reality: issues and concepts in documentary, Bloomington 1991 Pieńkos A., Okropności sztuki: nowoczesne obrazy rzeczy ostatecznych, Gdańsk 2000 Prawda jest konkretna. Artystyczne strategie w polityce. Podręcznik, red. F. Malzacher, Warszawa 2018 Przylipiak M., Poetyka filmu dokumentalnego, Gdańsk 2004 Przyłuska-Urbanowicz K., Pupilla: metamorfozy figury drapieżnej dziewczynki w wyobraźni symbolicznej XX wieku, Gdańsk 2014 Sansi R., Anthropology, Art and the Gift, Oxford 2013 Sowa J., Fantomowe ciało króla, Kraków 2012 Stokfiszewski I., Zwrot polityczny, Warszawa 2009 Szerszeń T., Podróżnicy bez map i paszportu: Michel Leiris i „Documents”, Gdańsk 2015 Sztuka ze społecznością, opracowanie zbiorowe, Warszawa 2018 Świtek G., Darwin, darwinizm i kultura wizualna XIX wieku, „Teksty Drugie” nr 3, 2011, s. 64-82 „Widok” nr 7, 2014 Wieczorkiewicz A., Czarna kobieta na białym tle: dyptyk biograficzny, Kraków 2013 Wieczorkiewicz A., Monstruarium, Gdańsk 2009 Zaremba Ł, Obrazy wychodzą na ulicę. Spory w polskiej kulturze wizualnej, Warszawa 2018 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student/studentka zna wybrane podstawowe założenia, szkoły antropologii oraz sztuki. Rozumie kontrowersje związane z analizą niektórych dzieł sztuki dawnej oraz współczesnej. Ocenia wybrane działania artystyczne z uwzględnieniem relacji władzy, konstruktów społecznych i kulturowych. Umiejętności: Student/studentka potrafi dokonać krytycznej analizy wybranych zjawisk w sztuce oraz posiada umiejętność krytycznej selekcji źródeł. Student/studentka umie wskazać zależności między rozwojem nauki a sztuką. Postawy: Krytyczna wobec przejawów władzy i wykorzystywania nierówności społecznych w zjawiskach historycznych. Student/Studentka rozumie potrzebę krytycznej analizy zjawisk w sztuce. |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność, aktywność, oraz, na koniec semestru, esej przedstawiający krytyczną analizę wybranego zjawiska artystycznego/wystawy/dzieła z użyciem narzędzi i perspektywy poznanej na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.