Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Architecture and Art: From Enlightenment to the Russian Revolution

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-ARCH-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Architecture and Art: From Enlightenment to the Russian Revolution
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Historii Sztuki
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

This interdisciplinary and introductory course addresses the problems of the place of architecture in modern systems of the visual arts and modern culture. The history of modern architecture in Europe and North America (between c.1750–1920) is seen as closely interrelated to the history of modern painting, sculpture and other media.

Pełny opis:

The course provides an interdisciplinary interpretation of the history of modern architecture and art in Europe and North America, from the Enlightenment to the first avant-garde movements. The lectures are divided into three thematic blocks: 1. Enlightenment’s world-view and its influence on visual culture (including the modern concept of fragments and ruins, modern interpretations of “primitive hut”, Newtonianism, Panopticism); 2. Nineteenth Century’s aesthetics (e.g. the quest for “organic form” and “style” in architecture and the visual arts; new concepts of architectural space, including the notions of Gesamtkunstwerk, characters, moods and atmospheres; “interiorization” of modern visual culture; engineering aesthetics); 3. First Avant-Gardes’ integrations of the arts (e.g. the status of architecture in relation to Cubism, Futurism, Neoplasticism and Russian Constructivism).

Literatura:

1. Architecture & Arts, ed. G. Celant, Milan 2004.

2. Architecture and Justice, eds. J. Simon, N. Temple, R. Tobe, Farnham 2013.

3. Banham R., Theory and Design in the First Machine Age, Cambridge MA 1960.

4. Bergdoll B., European Architecture 1750–1890, Oxford 2000.

5. Cohen J.-L., The Future of Architecture: Since 1889, London–New York 2012.

6. Colquhoun A., Modern Architecture, Oxford 2002.

7. Damisch H., Noah’s Ark: Essays on Architecture, Cambridge MA–London 2016.

8. Frampton K., Labour, Work and Architecture, London–New York 2002.

9. Frampton K., Modern Architecture: A Critical History, London 1992.

10. Giedion S., Space, Time and Architecture, Cambridge 1941 (1967).

11. Harries K., The Ethical Function of Architecture, Cambridge MA–London 2000.

12. Hitchcock H.R., Architecture: Nineteenth and Twentieth Centuries, Harmondsworth 1958 (1977).

13. Loyer F., Architecture of the Industrial Age 1789–1914, New York 1982.

14. Mallgrave H.F., Modern Architectural Theory: A Historical Survey, 1673–1968, Cambridge 2005.

15. Middleton R.D., Watkin D., Neo-Classical and Nineteenth Century Architecture, vol. 1–2, London 1977.

16. Pérez-Gómez A., Attunement: Architectural Meaning after the Crisis of Modern Science, Cambridge MA–London 2016.

17. Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory, ed. N. Leach, London–New York 1997.

18. Rykwert J., The Judicious Eye: Architecture Against the Other Arts, Chicago–London 2008.

19. Schorske C.E., Thinking with History: Explorations into the Passage to Modernism, Princeton 1998.

20. Tracing Modernity: Manifestations of the Modern in Architecture and the City, eds. M. Hvattum, C. Hermansen, London–New York 2004.

Efekty uczenia się:

Goals:

1. To understand the history of modern architecture and art as the field of affinities and integrations, and not as separate epistemologies;

2. To acquire the knowledge and skills to critically interpret the visual and spatial media.

Efekty kształcenia (według tabeli symboli efektów uczenia się dla programu studiów: wykład z epok sztuki):

Wiedza:

K2_W02 – „absolwent zna terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym”;

K2_W03 – „student ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych”;

K2_W04 – „absolwent ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”;

K2_W05 – „absolwent ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”;

K2_W06 – „absolwent ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych”;

K2_W07 – „absolwent zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”;

Umiejętności:

K2_U02 – „absolwent potrafi wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki”;

K2_U10 – „absolwent potrafi stosować umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego”.

Kompetencje społeczne:

K2_K04 – „absolwent jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki”.

Poziom B2+ / Level B2+

Metody i kryteria oceniania:

Students are required to write a short essay (c. 5 pages) on a topic of their choice falling within a scope of lectures.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)