Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Architecture and Art: Modern Integrations

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-ARCHM-WE
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Architecture and Art: Modern Integrations
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Wykład z epok
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

This interdisciplinary and introductory course addresses the problems of the place of architecture in modern systems of the visual arts and contemporary visual culture. The history of modern and contemporary architecture (between the 1920s and the present) is seen as closely interrelated to the history of painting, sculpture, photography, film and performance.

Pełny opis:

The course provides an interdisciplinary interpretation of the history of architecture and the visual arts from the 1920s to the present, i.e., from the first avant-garde movements to the contemporary phenomena. The role of exhibitions in shaping the contemporary image of the integration of architecture and the visual arts will be presented in greater detail. One of the problems discussed will be that of architectural sculpture, a term whose definition underwent a significant change in the 1960s (architectural sculpture comes to refer to the works of artists, installations, site-specific works or interventions in the public space).

The lectures will include the themes such as: 1. Architecture and its film representations in the 1920s; 2. A Surrealist episode in the history of architecture; 3. Architecture and the visual arts during the II World War; 4. Architecture and the conquest of space; 5. Architecture/sculpture and exhibition histories; 6. Architecture and conceptual art; 7. Architecture and the aesthetics of postmodernism; 8. Architecture, deconstruction and the question of urban memory; 9. Architecture and contemporary art; 10. Architecture and Polish contemporary art; 11. A contemporary spatial turn.

Literatura:

1. A Critical History of Contemporary Architecture 1960–2010, eds. E.G. Haddad, D. Rifkind, Farnham 2014.

2. Architecture & Arts, ed. G. Celant, Milan 2004.

3. Architecture between Spectacle and Use, ed. A. Vidler, New Haven–London 2008.

4. Banham R., Theory and Design in the First Machine Age, Cambridge MA 1960.

5. Cohen J.-L., Architecture in Uniform: Designing and Building for the Second World War, Montreal 2011.

6. Cohen J.-L., The Future of Architecture: Since 1889, London–New York 2012.

7. Colomina, B., Privacy and Publicity: Modern Architecture as Mass Media, Cambridge MA–London 2000.

8. Colquhoun A., Modern Architecture, Oxford 2002.

9. Curtis, W.J.R., Modern Architecture since 1900, London–New York 2003.

10. Frampton K., Modern Architecture: A Critical History, London 1992.

11. Future City: Experiment and Utopia in Architecture 1956–2006, eds. J. Alison et al., London 2006.

12. Giedion S., Space, Time and Architecture, Cambridge 1941 (1967).

13. Hitchcock H.R., Architecture: Nineteenth and Twentieth Centuries, Harmondsworth 1958 (1977).

14. Installations by Architects: Experiments in Building and Design, eds. S. Bonnemaison, R. Eisenbach, New York 2009.

15. Jodidio P., Architecture: Art, Munich 2005.

16. Mallgrave H.F., Modern Architectural Theory: A Historical Survey, 1673–1968, Cambridge 2005.

17. Pelkonen E.-L., Exhibit A: Exhibitions That Transformed Architecture 1948–2000, London–New York 2018.

18. Rendell J., Art and Architecture: A Place Between, London–New York 2006.

19. Tobe R., Film, Architecture and Spatial Imagination, Farnham 2017.

20. Two Minds: Artists and Architects in Collaboration, ed. J. Fernie, London 2006.

Efekty uczenia się:

Goals:

1. To understand the history of modern architecture and art as the field of affinities and integrations, and not as separate epistemologies;

2. To acquire the knowledge and skills to critically interpret the visual and spatial media.

Efekty kształcenia (według tabeli symboli efektów uczenia się dla programu studiów: wykład z epok sztuki):

Wiedza:

K2_W02 – „absolwent zna terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym”;

K2_W03 – „student ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych”;

K2_W04 – „absolwent ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”;

K2_W05 – „absolwent ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”;

K2_W06 – „absolwent ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych”;

K2_W07 – „absolwent zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”;

Umiejętności:

K2_U02 – „absolwent potrafi wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki”;

K2_U10 – „absolwent potrafi stosować umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego”.

Kompetencje społeczne:

K2_K04 – „absolwent jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki”.

Poziom B2+ / Level B2+

Metody i kryteria oceniania:

Students are required to write a short essay (c. 5 pages) on a topic of their choice falling within a scope of lectures.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)