Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Artyści, uczeni i amatorzy. Sztuka i zoologia XVI-XVII w.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-AUA-K
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Artyści, uczeni i amatorzy. Sztuka i zoologia XVI-XVII w.
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest prześledzenie wzajemnych relacji sztuki i historii naturalnej w epoce nowożytnej. Przedmiotem refleksji będą zarówno inspiracje, jakie czerpali artyści ze współczesnej sobie wiedzy zoologicznej, jak i rola sztuki i artystów w tworzeniu i transferze wiedzy.

Pełny opis:

Celem zajęć jest prześledzenie wzajemnych relacji sztuki i historii naturalnej w epoce nowożytnej. Przedmiotem refleksji będą zarówno inspiracje, jakie czerpali artyści ze współczesnej sobie wiedzy zoologicznej, jak i rola sztuki i artystów w tworzeniu i transferze wiedzy.

Wstępna część zajęć zostanie poświęcona:

- nakreśleniu starożytnych i średniowiecznych podstaw nowożytnej wiedzy zoologicznej ze szczególnym uwzględnieniem roli rękopisów i wczesnych edycji wzbogacanych ilustracjami (Arystoteles, Pliniusz, Solinus, Fizjolog i inne bestiariusze, Albert Wielki i Tomasz z Cantimpré);

- zarysowaniu podstaw nowożytnej zoologii ze szczególnym uwzględnieniem sposobów, w jakie uczeni pozyskiwali okazy i wizerunki trudno dostępnych zwierząt (Conrad Gessner, Ulisse Aldrovandi, Jan Jonston).

W zasadniczym bloku poszczególne zajęcia będą poświęcone analizie wybranych przykładów. Każdy z uczestników zajęć uzgodni z prowadzącą szczegółowy temat krótkiego wystąpienia wprowadzającego do dyskusji. Zazwyczaj punktem wyjścia będzie albo konkretne dzieło, w którym pojawiają się motywy zoologiczne (np. rękopis O przymiotach zwierząt Manuela Filesa, 1560, Biblioteca Apostolica Vaticana, ms. Urb. gr. 149), albo pojedynczy motyw przewijający się przez ikonografię nowożytną, dające wgląd w różnorodne aspekty lub wyjątkowy aspekt zasadniczego problemu (np. Nosorożec Dürera), albo też gatunek zwierzęcia, który sprawiał szczególne problemy zoologom (np. mors).

Niezależnie od programu merytorycznego istotnym celem zajęć jest rozwijanie umiejętności warsztatowych uczestników, zwłaszcza w zakresie znajdowania bibliografii oraz wykorzystywania różnorodnych zasobów i narzędzi cyfrowych.

Literatura:

Uwaga! Lektury mają charakter poglądowy i niekoniecznie odnoszą się bezpośrednio do zagadnień, które będą omawiane na zajęciach. Bibliografia do poszczególnych wystąpień uczestników będzie uzgadniania indywidualnie, stosownie do ustalonego tematu, przy założeniu że pierwsze poszukiwania bibliograficzne prowadzi autor lub autorka danego referatu.

• Pamela H. Smith, Art, Science, and Visual Culture in Early Modern Europe, "Isis" 97, 2006, s. 83-100

• Sachiko Kusukawa, The role of images in the development of Renaissance natural history, „Archives of natural history”, 38,

• 2011, s. 189-213

• Florike Egmond, Sachiko Kusukawa, Circulation of images and graphic practices in Renaissance natural history: the example of Conrad Gessner, „Gesnerus”, 73, 2016, s. 29-72.

Efekty uczenia się:

K_W02 zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania; K_W03; K_W04; K_W05;

K_W16 ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze;

K_W17 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła;

K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby; K_U03 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych;

K_U04 potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne;

K_U06 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;

K_U07 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków; \K_U010;

K_U011 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł;

_1U012;

K_U13 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem koniecznym zaliczenia zajęć jest przygotowanie krótkiego referatu wprowadzającego do dyskusji. Kryterium oceny będzie także aktywność na zajęciach (obecność, zaangażowanie w dyskusje).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)