Autobiografia i władza w klasycznym islamie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-AWK-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Autobiografia i władza w klasycznym islamie |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Historii Sztuki Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma zaznajomić studentów ze specyficzną grupą tekstów źródłowych, jaką stanowią autobiografie z epoki klasycznego islamu. Ukazane zostaną implikacje tych tekstów dla muzułmańskiej historiografii oraz teorii politycznej. Studenci poznają obszerne fragmenty źródeł muzułmańskich takich jak Naszyjnik gołębicy Ibn Hazma, Kitab at-tibyan Abd Allaha ibn Buluqqina czy też Księga pouczających przykładów Usamy ibn Munkidha. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: I. Wprowadzenie do dziejów klasycznego islamu: kalifat umajjadzki i abbasydzki, Al-Andalus II. Wprowadzenie do klasycznej historiografii muzułmańskiej III. Wybrane problemy klasycznej literatury arabskiej: adab i literatura dworska IV. Naszyjnik gołębicy Ibn Hazma – nostalgia kalifatu: od traktatu neoplatońskiego do zapisu autobiograficznego V. Kalifat i Kordoba: raje utracone VI. Zastąpić kalifów: At-Tibyan emira ‘Abd Allaha z Grenady VII. Berberowie w Al-Andalus VIII. At-Tibyan a ideologia władzy politycznej IX. Doświadczenie Obcego: Księga pouczających przykładów Usamy ibn Munkidha X. Doświadczenie a stylizacja w Księdze pouczających przykładów XI. Podróż w klasycznym islamie XII. Zapiski z podróży: Ibn Fadlan, Ibn Dżubajr, Ibn Battuta i Osobliwości miast i dziwy podróży XIII. W stronę redefinicji historii i autobiografii: Ibn Chaldun XIV. Odpowiedniki w zachodnim średniowieczu? Figura króla-autobiografisty. Relacje podróżników ze szczególnym uwzględnieniem Marco Polo Uwaga: powyższa tematyka powinna być traktowana orientacyjnie, może ulegać niewielkim zmianom w zależności od potrzeb i okoliczności. |
Literatura: |
Główna literatura (poza źródłami): Brak jest całościowego opracowania analogicznego do ujęcia, które zostanie zaproponowane podczas wykładu – przydatne mogą okazać się następujące książki: B. Catlos, Królestwa wiary. Nowa historia muzułmańskiej Hiszpanii, Poznań 2019 C. Hillenbrand, The Crusades: Islamic Perspectives, Edinburgh 1999 G. Martinez-Gros, L’identité andalouse, Paris 1997 G. Martinez-Gros, Ibn Khaldun et les sept vies de l’Islam, Paris 2006 E. Tixier du Mesnil, Géographes d’al-Andalus, Paris 2014 H. Touati, L’islam et voyage au Moyen Âge, Paris 2000 |
Efekty uczenia się: |
K_W08: ma uporządkowaną wiedzę ogólną o dziejach klasycznego islamu. K_W13: ma podstawową wiedzę o źródłach autobiograficznych z obszaru kulturowego islamu klasycznego K_U01: potrafi pozyskiwać i analizować informacje wykorzystując zróżnicowane źródła i metody K_U04: potrafi krytycznie analizować teksty średniowieczne K_K03: dostrzega dylematy i złożoną problematykę wypływającą z krzyżowania się wpływów kulturowych w średniowiecznym chrześcijaństwie i klasycznym islamie |
Metody i kryteria oceniania: |
Krótka praca pisemna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.