Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Chłopcy malowani. Sztuka i architektura wobec Wielkiej Wojny 1914–1918

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-CHM-WE Kod Erasmus / ISCED: 03.6 / (0222) Historia i archeologia
Nazwa przedmiotu: Chłopcy malowani. Sztuka i architektura wobec Wielkiej Wojny 1914–1918
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Wykład z epok
Punkty ECTS i inne: 5.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład poświęcony sztuce i architekturze okresu I wojny światowej (polskiej i powszechnej), jak również sztuce i architekturze i kulturze powojennej (nowoczesnej i współczesnej) w różnoraki sposób tematyzującej Wielką Wojnę.

Pełny opis:

Wykład poświęcony jest sztuce i architekturze okresu I wojny światowej (polskiej i powszechnej), jak również sztuce i architekturze i kulturze powojennej (nowoczesnej i współczesnej) w różnoraki sposób tematyzującej Wielką Wojnę. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną rożne historyczne i krytyczne punkty widzenia na lata 1914– 1918, ich miejsce oraz kulturotwórczą rolę, jaką odegrały. Z jednej więc strony Wielka Wojna zaprezentowana zostanie jako miejsce i czas, w którym narodziły się nowoczesne środki wyrazu artystycznego, takie jak, np., fotomontaż i kolaż. Z drugiej, taka „modernistyczna” lektura jej kulturowej historii skontrastowana zostanie z niezwykle zachowawczymi i konserwatywnymi obrazami wojny, które powstawały w trakcie całego jej trwania i bezpośrednio po niej. Kolejne wykłady poświęcone zostaną:

- doświadczeniu i pamięci konfliktu w sztuce powszechnej i kulturze,

- artystom-żołnierzom i artystom-świadkom wojny,

- wizualnej propagandzie wojny,

- wojennej architekturze komemoratywnej,

- nowoczesnym środkom wyrazu charakterystycznym dla frontu zachodniego i rzekomemu konserwatyzmowi, jaki dominował w przedstawieniach frontu wschodniego,

- męskiej histerii i traumie, jej wyparciu i ukryciu,

- rozpadowi tradycyjnie pojmowanych wzorcom męskości,

- dwuznacznej roli, jaką lata Wielkiej Wojny odgrywają w polskiej pamięci kulturowej,

- polskiej sztuce legionowej i jej instytucjonalnemu obiegowi,

- oficjalnym, militarystycznym narracjom i kontrhistoriom wojennym,

- subwersyjnym obrazom wojny i jej wypartym narracjom,

- losom tytułowych chłopców malowanych w dwudziestoleciu międzywojennym i w drugiej połowie XX wieku.

Literatura:

Podawana na bieżąco w trakcie zajęć

Efekty uczenia się:

Studenci i studentki zdobędą szczegółową wiedzę na temat nieobecnej właściwie w polskiej historii sztuki problematyki dot. wizualnych aspektów i kulturowej historii I wojny światowej. Zostaną zapoznani z szeregiem artystycznych wypowiedzi na temat wojny (polskich i powszechnych) oraz ze społecznym i kulturowym kontekstem, w jakim powstawały i funkcjonowały przez ostatnie sto lat.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie pisemnego kolokwium.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-25
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Szymański
Prowadzący grup: Wojciech Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Szymański
Prowadzący grup: Wojciech Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.