Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fotografia i sztuki plastyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-FISZP-K
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fotografia i sztuki plastyczne
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom wybranych

zagadnień dotyczących relacji fotografii i sztuk plastycznych.

Analizie podlegają zjawiska od XIX do XXI wieku, ze szczególnym

uwzględnieniem sztuki polskiej po 1945 roku.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom wybranych

zagadnień dotyczących relacji fotografii i sztuk plastycznych.

Analizie podlegają zjawiska od XIX do XXI wieku, ze szczególnym

uwzględnieniem sztuki polskiej po 1945 roku.

Program konwersatorium obejmuje zagadnienia dotyczące

twórczości poszczególnych artystek/artystów (m.in. William

Henry Fox Talbot, Gustave Courbet, Julia Margaret Cameron,

Zbigniew Dłubak, Wojciech Zamecznik, Alina Szapocznikow),

grup i nurtów artystycznych (m.in. realizm, Bractwo

Prerafaelitów, Photo-Secession, surrealizm, pop-art,

hiperrealizm), jak również refleksji teoretycznej oraz krytyki

artystycznej (m.in. Peter Henry Emerson, Rosalind Krauss,

Michael Fried, Urszula Czartoryska). Przeanalizowane zostaną

wzajemne inspiracje, oddziaływania, stanowiska polemiczne,

pozwalające przemyśleć miejsce medium fotograficznego w

ramach tradycji sztuk plastycznych.

Literatura:

 Art and Photography, ed. David Campany, London

2012.

 Batchen Geoffrey, Burning with Desire. The Conception

of Photography, Cambridge MA 1997.

 Bates David, Photography & Surrealism. Sexuality,

Colonialism and Social Dissent, London-New York 2003.

 Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii,

tłum. Jacek Trznadel, Warszawa 2008.

 Bułhak Jan, Fotografika, Warszawa 1931.

 Coke vad Deren, The Painter and the Photograph: from

Delacroix to Warhol, Albuquerque 1972.

 Cotton Charlotte, Fotografia jako sztuka współczesna,

tłum. Magdalena Buchta, Piotr Nowakowski, Piotr

Paliwoda, Kraków 2010.

 Czartoryska Urszula, Przygody plastyczne fotografii,

Warszawa 1965 [Gdańsk 2002].

 Taż, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy

teoretyczne, red. Leszek Brogowski, Gdańsk 2005.

 Taż, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy

historyczne, red. Leszek Brogowski, Gdańsk 2007.

 Edwards Steve, Fotografia. Bardzo krótkie

wprowadzenie, Kraków 2014.

 Font-Reaulx de Dominique, Painting and Photography:

1839-1914, Paris 2013.

 Fried Michael, Why Photography Matters as Art as

Never Before, New Haven 2008.

 Frizot Michel, A New History of Photography, Cologne

1999.

 Galassi Peter, Before Photography. Painting and the

Invention of Photography, New York 1981.

 Kemp Wolfgang, Historia fotografii. Od Daguerre’a do

Gursky’ego, tłum. Mariusz Bryl, Kraków 2014.

 Krauss Rosalind, Fotograficzne współrzędne

surrealizmu, tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska,

„Przegląd Kulturoznawczy” 2006, nr 1, s. 100-117.

 Lechowicz Lech, Fotoeseje. Teksty o fotografii polskiej,

Warszawa 2010.

 Tenże, Historia fotografii. Część 1: 1839-1939, Łódź

2012.

 Ligocki Alfred, Fotografia i sztuka, Warszawa 1962.

 Mazur Adam, Historie fotografii w Polsce 1839-2009,

Warszawa 2009.

 Scharf Aaron, Art and Photography, London 1991.

 Sobota Adam, Szlachetność techniki. Artystyczne

dylematy fotografii w XIX i XX wieku, Warszawa 2001.

 Sontag Susan, O fotografii, tłum. Sławomir Magala,

Kraków 2009.

Szczegółowa literatura do opracowania zostanie podana

podczas zajęć.

Efekty uczenia się:

KW_04; K_U05; KU_14

Studenci nabędą usystematyzowaną wiedzę z zakresu historii

fotografii, pogłębiając przy tym znajomość wybranych

zagadnień historyczno-kulturowych. Zajęcia zachęcą do

formułowania krytycznych pytań dotyczących relacji obu

omawianych obszarów i wykorzystywania nabytej wiedzy w

dalszych studiach.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach oraz pracy

pisemnej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)