Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Grafika niemiecka od ok. 1450 do 1550

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-GN-K
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Grafika niemiecka od ok. 1450 do 1550
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Tematem konwersatorium będzie historia grafiki w krajach niemieckich od ok. 1450 do 1550 r. Na podstawie twórczości wybranych rytowników zostaną omówione zjawiska charakterystyczne dla produkcji graficznej tego czasu.

Pełny opis:

Konwersatorium będzie poświęcone początkom i rozwojowi grafiki w krajach niemieckich w latach od ok. 1450 do ok. 1550 roku. W trakcie kursu zostaną omówione następujące zagadnienia:

- podstawowe techniki graficzne,

- podstawowe narzędzia pracy badacza grafiki,

- podstawowa literatura przedmiotu,

- główne ośrodki produkcji graficznej w krajach niemieckich w latach ok. 1450-1550,

- funkcje grafiki w omawianym przedziale czasowym (ryciny religijne, okolicznościowe, propagandowe, ornamentalne, itd.),

- graficzne oeuvre rytowników niemieckich wybranego okresu (m.in. Israel van Meckenem, Hans Baldung Grien, Albrecht Dürer, Barthel i Sebald Behamowie, Georg Pencz), stosowane techniki, tematyka i problematyka prac.

Uczestnicy będą mogli ćwiczyć praktyczne umiejętności, takie jak korzystanie z literatury przedmiotu, udział w dyskusji i przedstawienie wybranego tematu w formie ustnej prezentacji.

W zależności od potrzeb uczestników zakres materiału może ulec modyfikacji i być dostosowany do preferencji grupy.

Literatura:

Podstawowa literatura:

Bartrum Giulia, German Renaissance Prints 1490-1550, katalog wystawy, British Museum, London 1995;

Boorsch Suzanne, Nadine M. Orenstein, The Print in the North. The Age of Albrecht Dürer and Lucas van Leyden, [w:] The Metropolitan Museum of Art, 54, New York 1997;

Bóbr Maciej, Krużel Krzysztof, Katalog rycin Biblioteki Polskiej Akademii Nauk w Krakowie: Szkoła niemiecka XV i XVI w., red. Maria Macharska, Wrocław 1987;

Dygdała–Kłosińska Barbara (red.), Rewolucje graficzne. Albrecht Dürer i szkoła niemiecka XV-XVI wieku, katalog wystawy, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2011;

Hollstein's German Engravings, Etchings and Woodcuts ca. 1400-1700, Menno Hertzberger, Amsterdam 1954;

Landau David, Parshall Peter W., The Renaissance Print 1470-1550, New Haven–London 1994;

Łazicka Małgorzata, Grafika dawna: wiek XV do lat 20. XIX wieku. Szkoła niemiecka: Barthel Beham i Sebald Beham. Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, red. Jolanta Rudzińska, Warszawa 2019;

Georg Piltz, Deutsche Graphik, Leipzig, Jena, Berlin 1968;

Rościszewska Danuta, Grafika niemiecka XV i XVI wieku, Poznań 2014;

Schoch Rainer, Matthias Mende, Anna Scherbaum, Albrecht Dürer: das druckgraphische Werk, München 2001, t. 1-3;

Sikorska Joanna, Albrecht Dürer. Znaczenie i oddziaływanie jego grafiki w XVI wieku, Muzeum Narodowe, Warszawa 2002.

Efekty uczenia się:

K_W02

Student zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł graficznych w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania.

K_W10

Student zna podstawową terminologię z zakresu teorii i praktyki graficznej.

K_W11

Student ma podstawową wiedzę o technikach graficznych.

K_U02

Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników w zakresie historii grafiki.

K_U04

Student potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, stylistyki) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne.

K_U06

Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.

K_U11

Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących twórczości rytowników z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii grafiki.

K_K01

Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych.

K_K02

Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki graficznej szczególnie wrażliwych ze względu na podłoże (papierowe, pergaminowe, itd.).

K_K05

Student uczestniczy w życiu kulturalnym, poznaje zbiory muzealne (wizyta w Gabinecie Rycin BUW).

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, przygotowanie krótkiej prezentacji ustnej na wybrany temat.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)