Alternatywna historia starożytności i początków średniowiecz
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-HKHC-AHSSPS-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Alternatywna historia starożytności i początków średniowiecz |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone kształtowaniu się pojęć estetycznych społeczeństw pradziejowych i wytwarzanej przez nie plastyki i zdobnictwa, od początków pradziejów do początków wczesnego średniowiecza. Szczególną rolę będzie odgrywało pytanie, jaką rolę odgrywały oddziaływania cywilizacji śródziemnomorskiej. |
Pełny opis: |
Dyskusja będzie dotyczyła Europy z rozszerzeniem na przylegającą część świata śródziemnomorskiego. Podana niżej lista tematów (część z nich zazębia się ze sobą) jest propozycją i może być rozszerzona, korygowana itp. Celem jest konfrontacja wydarzeń przynależnych do „oczywistości” historycznych z możliwościami zupełnie innego toku wydarzeń. Rozważania będą obejmowały nie tylko konsekwencje „historii alternatywnej”, lecz także warunki, które były konieczne dla zmiany. Co by się stało, gdyby: 1. Nie było „rewolucji neolitycznej”, to jest gdyby ludzkość nie wprowadziła gospodarki produkcyjnej 2. Nie było wojny trojańskiej, czyli ekspansji „Achajów” w basenie Morza Śródziemnego 3. W świecie śródziemnomorskim nie pojawili się Scytowie 4. Cyrus I Wielki nie zdobył Babilonu i nie zgodził się na odbudowę świątyni w Jerozolimie 5. Nie było wojen grecko-perskich 6. Nie doszło do ekspansji Celtów 7. Państwo rzymskie nie prowadziło podbojów w Europie 8. Konstantyn Wielki nie nadał chrześcijaństwu faktycznej rangi religii państwowej 9. Hunowie nie dotarli do Europy 10. Małoznaczące plemię germańskie nie rozpoczęło ekspansji w post-rzymskiej Galii, czyli do powstania państw merowińskich 11. Nie było ekspansji Słowian 12. Awarowie nie wtargnęli do Kotliny Karpackiej |
Literatura: |
Zajęcia będą odwoływały się do ogólnej wiedzy uczestników i informacji przekazywanych przez prowadzącego. Podane niżej pozycje stanowią wskazówki bibliograficzne, dla osób chcących poszerzyć wiedzę. Wł. Antoniewicz, Historia sztuki najdawniejszych społeczeństw pierwotnych. Część 1, Warszawa 1957. A. Böhme, Schmuck der römischen Frau, Kleine Schriften zur Kenntnis der römischen Besatzungsgeschichte Südwestdeutschlands 11, Stuttgart 1974. E. Bugaj, Motywy figuralne na ceramice germańskiego kręgu kulturowego, Poznań 1999. J. Gąssowski, Sztuka pradziejowa w Polsce, Warszawa 1975. P. Kaczanowski, J.K. Kozłowski, Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), Wielka historia Polski, tom 1, Kraków 1998. T. Kolnik, Rímske a Germánske Umenie na Slovensku, Bratislava 1984. M. Mączyńska, Światło z popiołu. Wędrówki ludów w Europie w IV i V wieku, Warszawa 2013. J. Rosen-Przeworska, Ikonografia wschodnioceltycka, Wrocław-Warszawa-Kraków- Gdańsk 1976. A. Rzeszotarska-Nowakiewicz, Styl Nidajno. Źródła, inspiracje i przykłady rzymsko-barbarzyńskiej koncepcji zdobniczej z późnej starożytności, Warszawa 2021. |
Efekty uczenia się: |
K_W06: ma wiedzę o dawnych i współczesnych instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym K_W14: posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem archeologii protohistorycznej K_W15: ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych koncepcjach filozoficznych od antyku do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem antycznych koncepcji historiozoficznych K_U05: potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki antycznej i pradziejowej i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury K_U07: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki antycznej i pradziejowej, historii kultury i archeologii protohistorycznej oraz umiejętność wyciągania wniosków K_K02: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony zabytków i stanowisk archeologicznych K_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, pracownika służby ochrony zabytków, animatora kultury, recenzenta wystaw) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenia na podstawie aktywności w trakcie zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Nowakowski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Nowakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.