Historia sztuki nowożytnej powszechnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-HNPWOWE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki nowożytnej powszechnej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Obowiązkowe Obowiązkowe dla II roku studiów stacjonarnych Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Historii Sztuki |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
10.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład prezentujący zarys dziejów europejskiej sztuki nowożytnej. Tematyka zajęć koncentruje się na tych obszarach, okresach i tendencjach w sztuce od początków XV wieku, które najbardziej zaważyły na jej rozwoju. Największa uwaga poświęcona jest sztuce włoskiej, z zaakcentowaniem zagadnień przełomowych i mających znaczące konsekwencje dla innych obszarów. Prezentowane są również wybrane zjawiska ze sztuki innych krajów i regionów. Szerzej omawiana jest działalność niektórych artystów. Pominięte są natomiast niektóre zagadnienia, na temat których istnieje współczesna literatura w języku polskim. |
Pełny opis: |
Do zagadnień prezentowanych w czasie wykładu należą między innymi: Początki i rozwój sztuki renesansowej w XV-wiecznej Florencji – przemiany w architekturze sakralnej i świeckiej, malarstwie i rzeźbie (m.in. Ghiberti, Donatello, Masaccio, Brunelleschi, Alberti). Sztuka dojrzałego renesansu (m.in. Leonardo, Michał Anioł, Rafael, Bramante). Malarstwo weneckie końca XV i XVI w. (m.in. Bellini, Giorgione, Tycjan, Veronese, Tintoretto). Architektura, malarstwo i rzeźba XVI w. (m.in. malarstwo i rzeźba manierystyczna – Michał Anioł, Parmigianino, Rosso Fiorentino, Pontormo, Giambologna i in., architektura XVI w. – m.in Vignola, Palladio). Przemiany w architekturze i urbanistyce rzymskiej na przełomie XVI i XVII w. (Giacomo Della Porta, Domenico Fontana, Carlo Maderno). Malarstwo włoskie XVII w.: malarstwo rzymskie i bolońskie pocz. XVII w. (Carracci i szkoła bolońska, Domenichino, Guido Reni, Guercino); Caravaggio i caravaggioniści w Italii i na północy Europy; Pietro da Cortona, Andrea Sacchi, Nicolas Poussin i in. Rzeźba rzymska XVII w. (Bernini, Algardi, Mochi, Duquesnoy). Architektura rzymska XVII w. (Bernini, Borromini, Pietro da Cortona, Carlo Rainaldi, Carlo Fontana). Architektura XVII w. w Piemoncie (Guarino Guarini). Omawiane będą również wybrane zagadnienia dotyczące sztuki innych krajów europejskich, m.in. malarstwo niderlandzkie XV wieku, dwory artystyczne Franciszka I w Fontainebleau i Rudolfa II w Pradze. |
Literatura: |
Literatura: (ze względu na obszerność literatury dotyczącej sztuki nowożytnej, poniższy wykaz należy traktować wyłącznie jako ogólną wskazówkę, nie listę obowiązujących lektur) Bastek G., Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, Warszawa 2010 Białostocki J., Sztuka XV wieku od Parlerów do Dürera, Warszawa 2010 Blažicek O., Barockkunst in Böhmen, Praha 1967 Blunt A., Art and Architecture in France 1500 to 1700, Harmondsworth 1953 [i kolejne wydania] Chastel A., Sztuka włoska, T. 1-2, Warszawa 1978 Die Kunst des Barock in Österreich, hrsg. G. Brucher, Salzburg 1994 Freedberg S.J., Painting in Italy 1500 to 1600, Harmondsworth 1975 Genaille R., Sztuka flamandzka i belgijska, tłum. H. Andrzejewska, Warszawa 1976 Gerson H., Ter Kuile E.H., Art and Architecture in Belgium 1600 to 1800, Harmondsworth 1960 Kalnein W., Levey M., Art and Architecture of the Eighteenth Century in France, Harmondsworth 1972 Kubler G., Soria M., Art and Architecture in Spain and Portugal and their American Dominions 1500 to 1800, Harmondsworth 1959 Levey M., Dojrzały renesans, Warszawa 1980 Levey M., Wczesny renesans, Warszawa 1972 Mérot A., French Painting in the 17th Century, New Haven 1995 Murray P. i L., Sztuka renesansu, tłum. J. Arszyńska, A. Mosingiewicz, Toruń 1999 Murray P., Architektura włoskiego renesansu, tłum. R. Depta, Toruń 1999 Nash S., Northern Renaissance Art, Oxford 2008 Osten G. von der, Painting and Sculpture in Germany and the Netherlands 1500 to 1600, Harmondsworth 1969 Poeschke J., Die Skulptur der Renaissance in Italien, Bd. 1-2, München 1990 Pope-Hennessy J., Italian High Renaissance and Baroque Sculpture, London 1963 [i kolejne wydania] Pope-Hennessy J., Italian Renaissance Sculpture, London 1958 [i kolejne wydania] Rosenberg J., Slive S., Ter Kuile E.H., Dutch Art and Architecture 1600-1800, Harmondsworth 1966 Rzepińska M., Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1989 Secomska K., Malarstwo francuskie XVII wieku, Warszawa 1985 Shearman J., Manieryzm, tłum. M. Skibniewska, Warszawa 1970 Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 1988 Waźbiński Z., Malarstwo Quattrocenta, Warszawa 1989 Welch E., Art in Renaissance Italy 1350-1500, Oxford 1997 Wittkower R., Art and Architecture in Italy 1600 to 1750, Harmondsworth 1958 [i kolejne wydania] Zerner H., Renaissance Art in France. The Invention of Classicism, Paris 2003 Ziemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500, T. 1, Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich, Warszawa 2008, T. 2, Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1380-1500, Warszawa 2011 |
Efekty uczenia się: |
K_W03, K_W04, K_W16 Po ukończeniu zajęć student zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną oraz ma uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie historii sztuki nowożytnej; zna zagadnienie mecenatu artystycznego oraz rozumie znaczenie uwarunkowań politycznych, gospodarczych i religijnych sztuki nowożytnej; ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym; zna główne ośrodki artystyczne i działalność najważniejszych nowożytnych malarzy, rzeźbiarzy i architektów; jest świadomy powszechności niektórych zjawisk artystycznych w nowożytnej Europie; potrafi scharakteryzować znaczenie centrów artystycznych dla rozpowszechniania się nurtów i tendencji w sztuce nowożytnej, a także rolę wybranych ośrodków prowincjonalnych; umie posługiwać się uzyskaną wiedzą, rozpoznając i interpretując zjawiska artystyczne oraz wyciągając wnioski z analizy dzieł sztuki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny składa się z części ilustracyjnej, sprawdzającej umiejętność rozpoznawania dzieł, oraz testowej, zawierającej również pytania opisowe. Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest uzyskanie min. 60% punktów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Smoliński | |
Prowadzący grup: | Mariusz Smoliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Smoliński | |
Prowadzący grup: | Mariusz Smoliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.