„Historia Paryża od Wojny Stuletniej do Belle Époque”
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-HPOWS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | „Historia Paryża od Wojny Stuletniej do Belle Époque” |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Historii Sztuki Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Wykład będzie poświęcony omówieniu historii Paryża w średniowieczu: od XV wieku (okres Wojny Stuletniej) do Belle Époque (do 1914 r.), z uwzględnieniem zmienności jego znaczenia politycznego w Królestwie Francji, podczas Rewolucji, w Cesarstwie i przez cały XIX w; miejsce Paryża w historii politycznej, religijnej, społecznej i gospodarczej oraz historii kultury i sztuki późnośredniowiecznej i nowożytnej Francji. |
Pełny opis: |
Wykład będzie poświęcony omówieniu historii Paryża od poźnośredniowiecznej (od XV wieku), nowożytnej i XIX-wiecznej Francji, z uwzględnieniem zmienności jego znaczenia politycznego i kulturalnego; miejsce Paryża w historii politycznej, religijnej, społecznej i gospodarczej oraz historii kultury i sztuki Francji, Europy i świata. Przedmiotem szczególnego zainteresowania będą: Paryż jako stolica Francji Paryż jako kulturalna i polityczna stolica Francji i Europy Paryż jako wiodący ośrodek intelektualny Francji i Europy zachodniej Paryż jako jedno z najważniejszych miast Europy późnośredniowiecznej i nowożytnej rywalizacja Paryż – Londyn: które miasto będzie stolica Europy i świata? architektura, sztuki piękne i muzyka w późnośredniowiecznym, nowożytnym i XIX-wiecznym Paryżu Zakres tematów: 1. Paryż w XV wieku 2. Paryż za panowania ostatnich Walezjuszy i pierwszych Burbonów – Paryż na powrót rzeczywistą stolicą Francji (około 1500 – około 1660) 3. Paryż opuszczony przez króla: od Frondy do Rewolucji 4. Architektura i sztuki piękne w Paryżu od XVI do XVIII wieku 5. Paryż jako stolica République des Lettres 6. Paryż w okresie Rewolucji i Pierwszego Cesarstwa 7. Paryż XIX wieku na tle innych stolic i metropolii Europy zachodniej: rywalizacja Paryż – Londyn 8. Metro w Paryżu |
Literatura: |
1. John W. Baldwin, Paris, 1200, traduit de l’anglais (États-Unis) par Béatrice Bonne, Paris 2006 2. John W. Baldwin, Paris, 1200, Stanford University Press 2010 3. Marcelin Defourneaux, Życie codzienne w czasach Joanny d’Arc, przeł. Eligia Bąkowska, Warszawa 1963 4. Jean Favier, Nouvelle histoire de Paris. Paris au XVe siècle (1380-1500), Paris, Hachette, 2 wyd. 1997 5. François Bluche, Życie codzienne we Francji w czasach Ludwika XIV, Warszawa 1990 6. Stefan Meller, Jan Baszkiewicz, Rewolucja francuska 1789–1794. Społeczeństwo obywatelskie, Warszawa 1983 7. Stefan Meller, Kamil Desmoulins, Warszawa 1982 8. Jolanta Chrzanowska-Pieńkos, Andrzej Pieńkos, Słownik artystyczny Paryża i regionu Ile-de-France: architektura, malarstwo, rzeźba, Warszawa 1996 9. Jacek Kowalski, Anna Loba, Mirosław Loba, Jan Prokop, Dzieje kultury francuskiej, Warszawa 2006 10. Jadwiga Dackiewicz, W romantycznym Paryżu, Warszawa 1966 11. Jadwiga Dackiewicz, Synowie Napoleona, t. II: Aleksander Walewski, Warszawa 1978 12. Jadwiga Dackiewicz, O Francji, o tęsknocie, czyli każdy kochał inaczej, Warszawa 1974 13. Jean-Paul Crespelle, Montmartre w czasach Picassa 1900-1910, Warszawa 1987 14. Jean-Paul Crespelle, Montparnasse w latach 1905-1930, Warszawa 1989 15. Walter Benjamin, The Arcades Project, New York 2002 16. Walter Benjamin, Paris, capitale du XIX e siècle. Livre des passages, Paris 1989 17. Krzysztof Rutkowski, Pasryskie pasaże, pierwsze wydanie: Warszawa 1995 18. Nicolas Edme Réstif de la Bretonne, Noce paryskie, Warszawa 1982 19. Eugène Sue, Tajemnice Paryża, Warszawa 2022 20. Kazimierz Chłędowski, Ostatni Walezjusze, Warszawa 1958 21. Jan Baszkiewicz, |
Efekty uczenia się: |
Po wysłuchaniu semestralnego cyklu wykładów i zaliczeniu egzaminu student rozpoznaje i wyjaśnia kluczowe problemy związane z historią Paryża i jego znaczenia politycznego, intelektualnego i artystycznego w średniowiecznej Europie. K – W06: ma wiedzę o dawnych i współczesnych instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym związanym z politycznym, intelektualnym i artystycznym znaczeniem Paryża w kulturze późnośredniowiecznej i nowożytnej Europy K – W14 posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych na przykładzie Paryża jako metropolii późnośredniowiecznej i nowożytnej Królestwa Francji i jego znaczenia w późnośredniowiecznej i nowożytnej Europie łacińskiej K – W15 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nurtach intelektualnych, artystycznych i politycznych w późnym średniowieczu, nowożytności i XIX wieku K – U05 potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury – dotyczące historii miast i społeczności miejskich w późnym średniowieczu, nowożytności i XIX wieku na przykładzie Paryża K – U07 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków dotyczących historii miast i ich roli w rozwoju politycznych, intelektualnym i artystycznym późnośredniowiecznej i nowożytnej Europy K – K02 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki związanych dziedzictwem kulturowym Francji i Paryża K – K04 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, edukatora historii sztuki, animatora kultury, recenzenta wystaw) w zakresie znajomości dziedzictwa kultury duchowej i materialnej późnośredniowiecznej i nowożytnej Francji i Paryża. W praktyce oznacza to, że słuchacz, który uzyskał zaliczenie dwóch semestrów wykładu: 1. rozumie i potrafi wyjaśnić genezę i ewolucję stołecznej roli Paryża w późnośredniowiecznej i nowożytnej Francji oraz jego znaczenie w historii kultury 2. rozumie i potrafi nazwać oraz objaśnić najważniejsze zjawiska i procesy historyczno-kulturowe związane z historią Paryża i jego znaczeniem dla historii kultury europejskiej 3. analizuje i potrafi rozpoznawać i dekonstruować historyczne teksty kultury jako czynnik twórczy tożsamości religijnej i historycznej 4. potrafi rozpoznawać, analizuje i dekonstruuje źródła hagiograficzne, liturgiczne, narracyjne, historyczno-artystyczne oraz ich funkcje i znaczenie ideowe dla kultury późnośredniowiecznej i nowożytnej Francji i Europy 5. poznaje i porządkuje podstawowe zjawiska historii społecznej i historii kultury związane z kulturotwórczą rolą wielkich miast w późnośredniowiecznej i nowożytnej Europie 6. rozumie, potrafi analizować i interpretować funkcję kulturotwórczą i społeczną wielkiego miasta kulturze religijnej i społecznej późnośredniowiecznej i nowożytnej Europy 7. rozumie, potrafi nazwać i interpretować zabytki kultury materialnej związane z kulturą francuską na przykładzie Paryża w późnym średniowieczu, nowożytności i XIX wieku; rozumie ich znaczenie dla dziedzictwa cywilizacji zachodnioeuropejskiej 8. rozumie, potrafi nazwać i wyjaśnić społeczne funkcjonowanie architektury, sztuk pięknych i zjawisk kultury intelektualnej i duchowej w wielkim mieście późnośredniowiecznej i nowożytnej Europy 9. rozumie i potrafi interpretować miasto średniowieczne jako widomy i zachowany do dziś przejaw (także w formie reliktów dawnej kultury – zabytków historii kultury) cywilizacji późnośredniowiecznej i nowożytnej Europy i jej dziedzictwo we współczesności 10. zna i potrafi opisać, zinterpretować i objaśnić rozwój urbanistyczny, społeczny i kulturowy miasta średniowiecznego i jego dziedzictwo we współczesnej cywilizacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład jest zaliczany na podstawie obecności na co najmniej 75% wykładów oraz testu przeprowadzanego na ostatnich zajęciach, warunkiem zaliczenia jest obecność na co najmniej 75% wykładów i test zaliczeniowy z co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.