Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Iluminowany manuskrypt jako źródło wiedzy o kulturze średniowiecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-IMZ-K
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Iluminowany manuskrypt jako źródło wiedzy o kulturze średniowiecznej
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia są zaproszeniem dla studentów do przeprowadzenia szeroko zakrojonej analizy średniowiecznych rękopisów europejskich. Przez pryzmat różnych tekstów i ich iluminacji przyjrzymy się kulturze i życiu codziennemu ludzi średniowiecza, zastanawiając się jednocześnie nad relacjami łączącymi słowo i ilustrację.

Zajęcia są zaproszeniem dla studentów do przeprowadzenia szeroko zakrojonej analizy średniowiecznych rękopisów europejskich. Przez pryzmat różnych tekstów i ich iluminacji przyjrzymy się kulturze i życiu codziennemu ludzi średniowiecza, zastanawiając się jednocześnie nad relacjami łączącymi słowo i ilustrację.

Pełny opis:

Na zajęciach studenci zostaną zaproszeni do rozważań nad następującymi tematami:

- Krótka historia manuskryptu z naciskiem na przemiany technologiczne

- Metody tworzenia kodeksów

- Podstawy paleografii łacińskiej

- Przemiany stylowe dekoracji rękopisów

- Miniatury i ich kontekst kulturowy

- Marginalia

- Konteksty używania książki w wiekach średnich

- Rękopisy a odczytywanie przejawów kultury średniowiecza

Na zajęciach omówimy konkretne grupy typologiczne rękopisów: religijne, medyczne, astrologiczne, prawnicze, muzyczne, a także bestiariusze, teksty poetyckie i prozę.

Zajęcia będą odbywać się w formie zdalnej za pośrednictwem platformy Google Meets.

Literatura:

Historia i wytwarzanie manuskryptów:

- Michelle P. Brown, Understanding Illuminated Manuscripts. A Guide to Technical Terms, revised edition, Los Angeles 2018.

- Karol Głombiowski, Helena Szwejkowska, Książka rękopiśmienna i biblioteka w starożytności i średniowieczu, Warszawa 1980.

- Martyn Lyons, Books. A Living History, Los Angeles 2011.

- Marco Mostert, Wytwarzanie, przechowywanie i użytkowanie. O roli tekstu pisanego w średniowieczu, przekł. Anna Adamska [w:] Kultura pisma w Średniowieczu. Znane problemy, nowe metody, red. Anna Adamska, Paweł Kras, Lublin 2013, s. 17–35.

- Roman Sosnowski, Piotr Tylus, Co mówią stare rękopisy, Kraków 2010.

Artystyczna strona manuskryptów:

- Michael Camille, Images on the Edge. The Margins of Medieval Art, London, Reaktion Books Limited 1992.

- Elizabeth Moore Hunt, Illuminating the Borders of Northern French and Flemish Manuscripts, 1270-1310, New York & London 2007.

- Erik Inglis, Faces of Power & Piety, Los Angeles 2008.

- Margot McIlwain Nishimura, Images in the Margins, Los Angeles 2009.

- Elizabeth Morrison, Beasts Factual & Fantastic, Los Angeles, Getty Trust Publications 2007.

- Sophie Page, Astrology in Medieval Manuscripts, London 2017.

- Sophie Page, Magic in Medieval Manuscripts, London 2017.

- Pamela Porter, Courtly Love in Medieval Manuscripts, London 2003.

- Lillian M. C. Randall, Images in the Margins of Gothic Manuscripts, Berkeley and Los Angeles 1966.

Paleografia:

- Władysław Semkowicz, Paleografia łacińska, Kraków 1951.

Kultura:

- Claude Duhamel-Amado, Geneviève Brunel-Lobrichon, Życie codzienne w czasach trubadurów, przeł. Anna Loba, Poznań 2000.

- Jacques le Goff, Świat średniowiecznej wyobraźni, przeł. Maria Radożycka-Paoletti, Warszawa 1997.

- Johan Huizinga, Jesień średniowiecza, Warszawa 1992.

- Ian Mortimer, W mieście, na dworze, w klasztorze. Jak przetrwać w średniowiecznej Anglii, przeł. Iwona Michałowska-Gabrych, Kraków 2017.

Efekty uczenia się:

K_W02 - zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą średniowiecznych rękopisów, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania i warunków przechowywania

K_W03 - ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki średniowiecznej, obejmującą dzieje, teorię i metodologię

K_W04 - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii średniowiecznych manuskryptów w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk

K_W16 - ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze

K_W17 - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji ilustracji w manuskryptach i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła

K_U01 - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby

K_U04 - potrafi rozpoznać różne rodzaje dekoracji w manuskryptach średniowiecznych (pod względem tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne

K_U06 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego

K_U07 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków

K_U11 - posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł

K_U13 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

K_U14 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

K_K01 - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych

K_K05 - uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne, wystawy, instytucje kultury, uczestniczy w spotkaniach z artystami, kuratorami, kustoszami i konserwatorami)

Metody i kryteria oceniania:

- frekwencja (dopuszczone są dwie nieobecności na zajęciach)

- aktywne uczestnictwo w zajęciach

- pisemne zaliczenie na koniec semestru

frekwencja (dopuszczone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach),

- aktywne uczestnictwo w zajęciach,

- pisemne zaliczenie na koniec semestru lub wygłoszenie referatu podczas zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)