Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura artystyczna w epoce Jana III Sobieskiego i jej europejskie odniesienia. Sztuka – literatura – nauka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-KAJS-KK
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kultura artystyczna w epoce Jana III Sobieskiego i jej europejskie odniesienia. Sztuka – literatura – nauka
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria z historii kultury
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład poświęcony wyjątkowemu w skali XVII-wiecznej Rzeczypospolitej intelektualnemu i artystycznemu milieu dworu królewskiego Jana III Sobieskiego w Warszawie, Wilanowie i w dobrach rodowych na Rusi Koronnej. Ukazane zostaną okoliczności edukacji przyszłego władcy w Polsce i Europie Zachodniej, jego szczególne, bardzo szerokie zainteresowania i doświadczenia bibliofilskie, naukowe i smak artystyczny. Omówienie obejmie osoby z jego otoczenia zajmujące się sprawami nauki, literaturą i sztuką, zagraniczni agenci artystyczni oraz grono pośredników w zakupach artystycznych. Wykład dotyczyć też będzie kręgowi stypendystów królewskich z różnych dziedzin nauk i sztuk, oraz pierwszemu projektowi Akademii Królewskiej Sztuk Pięknych.

Pełny opis:

Wykład poświęcony wyjątkowemu w skali XVII-wiecznej Rzeczypospolitej intelektualnemu i artystycznemu milieu dworu królewskiego Jana III Sobieskiego w Warszawie, Wilanowie i w dobrach rodowych na Rusi Koronnej. Ukazane zostaną okoliczności edukacji przyszłego władcy w Polsce i Europie Zachodniej, jego szczególne, bardzo szerokie zainteresowania i doświadczenia bibliofilskie, naukowe i smak artystyczny. Omówienie obejmie osoby z jego otoczenia zajmujące się sprawami nauki, literaturą i sztuką, doradcy, zagraniczni agenci artystyczni oraz grono pośredników w zakupach artystycznych w Europie Zachodniej i Italii. Wykład dotyczyć też będzie kręgowi stypendystów królewskich z różnych dziedzin nauk i sztuk, oraz pierwszemu projektowi Akademii Królewskiej Sztuk Pięknych.

Podstawą badań jest analiza dotychczasowej literatury przedmiotu oraz nowe odkrycia archiwalne w zbiorach zagranicznych, m.in. w Archiwum Rodowym Sobieskich z Oławy w zbiorze Narodowego Archiwum Historii Białorusi w Mińsku oraz AGAD. Ich uzupełnieniem są badania porównawcze w zakresie sztuk plastycznych w obu częściach Niderlandów, Francji i krajach Rzeczy Niemieckiej.

Literatura:

M. Karpowicz, Sztuka Warszawy czasów Jana III, Warszawa 1987.

M. Karpowicz, Sztuka oświeconego sarmatyzmu : antykizacja i klasycyzacja w środowisku warszawskim czasów Jana III, Warszawa 1986.

M. Karpowicz, Andrzej Schlüter : rzeźbiarz królów, Warszawa 2014.

S. Mossakowski, Tylman z Gameren (1632-1706) : twórczość architektoniczna w Polsce, Warszawa 2012.

B. Milewska-Waźbińska, Słońce na tarczy czyli Tajemnice pałacowej fasady, Warszawa 2008.

K. Targosz, Jana Sobieskiego nauki i peregrynacje, Wrocław 1985.

K. Targosz, Jan III Sobieski mecenasem nauk i uczonych, wyd. 2, Warszawa 2012.

K. Targosz, Francuski teatr królowej Marysieńki, Warszawa 2013.

M. Wardzyński, ‘Flemish Trend in Schleswig-to-Königsberg Baroque Sculpture in Marble and Stone in the Second Half of the 17th Century’, [w:] Polish Baroque, European Contexts: Proceedings of an International Seminar held at The Institute for Interdisciplinary Studies ‚Artes Liberales’, University of Warsaw, June 27-28, 2011, ed. by P. Salwa, Warsaw 2012, s. 229-256.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Hiszt_W01: ma pogłębioną wiedzę o miejscu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi

Hiszt_W02: zna i rozumie szeroki zakres terminologii używanej w historii sztuki oraz jej zastosowania w obrębie różnych dyscyplin naukowych

Hiszt_W08: zna i rozumie tendencje w historii sztuki oraz posiada orientację w specjalistycznym piśmiennictwie historyczno-artystycznym z danego zakresu

Hiszt_W12: zna w sposób pogłębiony specyfikę zjawisk artystycznych ich pochodzenie i funkcje

UMIEJĘTNOŚCI

Hiszt_U01: potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury artystycznej oraz przeprowadzić ich wnikliwą krytyczną analizę i interpretację, w celu określenia ich wielorakich właściwości, znaczeń, oddziaływania społecznego, a także miejsca w procesie historyczno-kulturowym

Hiszt_U03: potrafi samodzielnie zdobywać szczegółową wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności historyka sztuki, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii

Hiszt_U04: potrafi w sposób precyzyjny i logiczny wypowiadać się w mowie i na piśmie z wykorzystaniem własnych poglądów, na tematy dotyczące wybranych zagadnień artystycznych, w odniesieniu do różnych ujęć teoretycznych, pochodzących zarówno z historii sztuki, jak i innych dyscyplin

Hiszt_U11: potrafi oceniać, porównywać i weryfikować wyniki badań naukowych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Hiszt_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego

Hiszt_K02: potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób, promuje i potrafi przestrzegać zasad etyki zawodowej

Hiszt_K03: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

Hiszt_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach;

Zaliczenie pisemne z częścią wizualną.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)