Kultura artystyczna w epoce Jana III Sobieskiego i jej europejskie odniesienia. Sztuka – literatura – nauka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-KAJS-KK |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura artystyczna w epoce Jana III Sobieskiego i jej europejskie odniesienia. Sztuka – literatura – nauka |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria z historii kultury |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony wyjątkowemu w skali XVII-wiecznej Rzeczypospolitej intelektualnemu i artystycznemu milieu dworu królewskiego Jana III Sobieskiego w Warszawie, Wilanowie i w dobrach rodowych na Rusi Koronnej. Ukazane zostaną okoliczności edukacji przyszłego władcy w Polsce i Europie Zachodniej, jego szczególne, bardzo szerokie zainteresowania i doświadczenia bibliofilskie, naukowe i smak artystyczny. Omówienie obejmie osoby z jego otoczenia zajmujące się sprawami nauki, literaturą i sztuką, zagraniczni agenci artystyczni oraz grono pośredników w zakupach artystycznych. Wykład dotyczyć też będzie kręgowi stypendystów królewskich z różnych dziedzin nauk i sztuk, oraz pierwszemu projektowi Akademii Królewskiej Sztuk Pięknych. |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony wyjątkowemu w skali XVII-wiecznej Rzeczypospolitej intelektualnemu i artystycznemu milieu dworu królewskiego Jana III Sobieskiego w Warszawie, Wilanowie i w dobrach rodowych na Rusi Koronnej. Ukazane zostaną okoliczności edukacji przyszłego władcy w Polsce i Europie Zachodniej, jego szczególne, bardzo szerokie zainteresowania i doświadczenia bibliofilskie, naukowe i smak artystyczny. Omówienie obejmie osoby z jego otoczenia zajmujące się sprawami nauki, literaturą i sztuką, doradcy, zagraniczni agenci artystyczni oraz grono pośredników w zakupach artystycznych w Europie Zachodniej i Italii. Wykład dotyczyć też będzie kręgowi stypendystów królewskich z różnych dziedzin nauk i sztuk, oraz pierwszemu projektowi Akademii Królewskiej Sztuk Pięknych. Podstawą badań jest analiza dotychczasowej literatury przedmiotu oraz nowe odkrycia archiwalne w zbiorach zagranicznych, m.in. w Archiwum Rodowym Sobieskich z Oławy w zbiorze Narodowego Archiwum Historii Białorusi w Mińsku oraz AGAD. Ich uzupełnieniem są badania porównawcze w zakresie sztuk plastycznych w obu częściach Niderlandów, Francji i krajach Rzeczy Niemieckiej. |
Literatura: |
M. Karpowicz, Sztuka Warszawy czasów Jana III, Warszawa 1987. M. Karpowicz, Sztuka oświeconego sarmatyzmu : antykizacja i klasycyzacja w środowisku warszawskim czasów Jana III, Warszawa 1986. M. Karpowicz, Andrzej Schlüter : rzeźbiarz królów, Warszawa 2014. S. Mossakowski, Tylman z Gameren (1632-1706) : twórczość architektoniczna w Polsce, Warszawa 2012. B. Milewska-Waźbińska, Słońce na tarczy czyli Tajemnice pałacowej fasady, Warszawa 2008. K. Targosz, Jana Sobieskiego nauki i peregrynacje, Wrocław 1985. K. Targosz, Jan III Sobieski mecenasem nauk i uczonych, wyd. 2, Warszawa 2012. K. Targosz, Francuski teatr królowej Marysieńki, Warszawa 2013. M. Wardzyński, ‘Flemish Trend in Schleswig-to-Königsberg Baroque Sculpture in Marble and Stone in the Second Half of the 17th Century’, [w:] Polish Baroque, European Contexts: Proceedings of an International Seminar held at The Institute for Interdisciplinary Studies ‚Artes Liberales’, University of Warsaw, June 27-28, 2011, ed. by P. Salwa, Warsaw 2012, s. 229-256. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Hiszt_W01: ma pogłębioną wiedzę o miejscu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi Hiszt_W02: zna i rozumie szeroki zakres terminologii używanej w historii sztuki oraz jej zastosowania w obrębie różnych dyscyplin naukowych Hiszt_W08: zna i rozumie tendencje w historii sztuki oraz posiada orientację w specjalistycznym piśmiennictwie historyczno-artystycznym z danego zakresu Hiszt_W12: zna w sposób pogłębiony specyfikę zjawisk artystycznych ich pochodzenie i funkcje UMIEJĘTNOŚCI Hiszt_U01: potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury artystycznej oraz przeprowadzić ich wnikliwą krytyczną analizę i interpretację, w celu określenia ich wielorakich właściwości, znaczeń, oddziaływania społecznego, a także miejsca w procesie historyczno-kulturowym Hiszt_U03: potrafi samodzielnie zdobywać szczegółową wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności historyka sztuki, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii Hiszt_U04: potrafi w sposób precyzyjny i logiczny wypowiadać się w mowie i na piśmie z wykorzystaniem własnych poglądów, na tematy dotyczące wybranych zagadnień artystycznych, w odniesieniu do różnych ujęć teoretycznych, pochodzących zarówno z historii sztuki, jak i innych dyscyplin Hiszt_U11: potrafi oceniać, porównywać i weryfikować wyniki badań naukowych KOMPETENCJE SPOŁECZNE Hiszt_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego Hiszt_K02: potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób, promuje i potrafi przestrzegać zasad etyki zawodowej Hiszt_K03: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania Hiszt_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach; Zaliczenie pisemne z częścią wizualną. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.