Kultura popularna - prasa polska w XIX
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-KPP-KK |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura popularna - prasa polska w XIX |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria z historii kultury |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z bogatym i interesującym dorobkiem dziewiętnastowiecznej prasy polskiej. Konwersatorium podzielone zostanie na trzy główne części, w których prowadzący wraz z uczestnikami omówią dzieje dziewiętnastowiecznej prasy informacyjnej, kobiecej i popularnonaukowej. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą poświęcone historii prasy na ziemiach polskich i na emigracji w czasie całego XIX w. Analizowana będzie zarówno wartość prasy jako źródła historycznego, jak i techniczny proces powstawania, metody druku, zakres zainteresowań poszczególnych tytułów, nakłady, cena czy sposób kolportażu. Szczególna uwaga poświęcona będzie oprawie graficznej gazet i czasopism. Będziemy mówić o polskiej prasie uwzględniając sytuację na rynku prasy w całej Europie i jego oddziaływanie na kształt polskiego rynku. W obrębie zainteresowania znajdą się także aspekty tworzenia zawodu dziennikarza, styl pracy redakcji, kompetencje i sytuacja ekonomiczna związana z kosztochłonnością i rentownością wydawania prasy. W trakcie zajęć analizowane będą różne typy prasy – informacyjna, czasopisma popularnonaukowe, satyryczne czy kobiece. Uwzględnione będą też relacje między sztuką a prasą i ich wzajemne oddziaływanie. Ważnym aspektem będzie odpowiedź na pytanie o wpływ prasy na procesy modernizacyjne. Całość będzie analizowana w taki sposób, by uwzględnić dynamikę zmian w kształcie i znaczeniu prasy w całym XIX wieku. |
Literatura: |
Literatura do poszczególnych tematów zostanie podana na początku cyklu zajęć. Literatura ogólna: • Cieślikowa, Polskie czasopisma popularnonaukowe do 1939 roku. Technika na łamach, t. 3, Kraków 2018. • B. Gołka, Rozwój drukarstwa prasowego i układu graficznego prasy polskiej do roku 1939, „Rocz. Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego”, t. X : 1971, z. 3,; • J. Łojek, Z zagadnień przedsiębiorstwa prasowego w Królestwie Kongresowym. (Losy inicjatyw wydawniczych), KHPP t. V : 1966, z. 1; • N. Gąsiorowska, Wolność druku w Królestwie Kongresowym 1815—1830, Warszawa 1916; • M. Kallas, Dzienniki departamentowe w czasach Księstwa Warszawskiego (1808— 1815), RHCzP t. X : 1971, z. 1; • D. Kamisińska, Polskie czasopisma popularnonaukowe do 1939 roku. Związki z nauką i sztuką, t. 2, Kraków 2018. • Słomkowska, Dziennikarze warszawscy. Szkice z XIX wieku, Warszawa 1974; • M. Straszewska, Czasopisma literackie w Królestwie Polskim w latach 1832-1848, cz. 1, Wrocław 1953. • D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998. • H. Tadusiewicz, „Motyl” (1828-1831) – warszawskie czasopismo literacko-rozrywkowe, „Rocznik Historii Piśmiennictwa Polskiego” 1972, t. 11, nr 3, 329-342. • M. Tyrowicz, Czynniki kalkulacyjne prasy polskiej w kraju 1772—1850, KHPP, r. 20, 1981, nr 1; • M. Tyrowicz, Organizacja redakcji w prasie i czasopiśmiennictwie polskim w I połowie XIX wieku, KHPP, t. 7, 1968, z. 2; • E. Wróblewska, Satyra polityczna Wielkiej Emigracji, Warszawa 1977; J. Franke, Polska prasa kobieca w latach 1820-1918: w kręgu ofiary i poświęcenia, Warszawa 1999; • E. Wójcik, G. Wrona, R. Zając, Polskie czasopisma popularnonaukowe do 1939. Dzieje i rozwój, t. 1, Kraków 2018. |
Efekty uczenia się: |
15. Efekty kształcenia • K2_W06 (P7S_WK) - student ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach historii, historii prasy i historii kultury, które są powiązana z historią sztuki i pozwalają na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; • K_W14 (P6S_WG) - student posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz historii; • K_U15 (P6S_UW) potrafi krytycznie analizować teksty z historii prasy i historii kultury • K_U07 (P6S_UK) - student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków • K_K02 (P6S_KO) – student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony zabytków kultury materialnej i intelektualnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła aktywności studenta. Prowadzący w ciągu całego semestru ocenia aktywność uczestników zajęć, ich zaangażowanie w dyskusję, przygotowywanie prac domowych, umiejętności praktyczne. Warunkiem zaliczenia zajęć jest uczestnictwo w zajęciach, przygotowywanie indywidualnych zadań przydzielanych studentom, aktywność na zajęciach, przygotowanie ewentualnych prac pisemnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.