Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura wizualna XVIII-wiecznej Anglii: epoka wczesno-georgiańska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-KWWA-K
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kultura wizualna XVIII-wiecznej Anglii: epoka wczesno-georgiańska
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone będą omówieniu kluczowych zagadnień w kulturze

wizualnej XVIII- wiecznej Anglii (epoka wczesno-georgiańska c. 1700-1760)

w świetle współczesnych debat teoretycznych dotyczących zarówno sztuk

pięknych, jak i innych zjawisk społecznych bezpośrednio powiązanych ze

zmianami w sztuce (sekularyzacja, mobilność społeczna, popularyzacja

wiedzy, politeness, improvement etc.). W centrum uwagi znajdą się związki

sztuki (zarówno elitarnej, jak i masowej) z ideologią władzy, problematyką

tożsamości indywidualnej i grupowej, oraz z przekształceniami w

publicznej i prywatnej sferze życia, jak szerszy dostęp do konsumpcji dóbr

kultury, rozwój rynku sztuki, czy zmiany w tradycyjnej rodzinie

patriarchalnej.

Pełny opis:

Wiek XVIII uznawany jest za złotą epokę kultury angielskiej –

konwersatorium będzie okazją do przeprowadzenia gruntownej analizy

tego paradygmatu. Punktem wyjścia dla każdych zajęć będzie dyskusja na

temat wybranej pozycji z listy lektur, jako wstęp do szerszego omówienia

kluczowych zagadnień angielskiej kultury wizualnej okresu wczesno-

georgiańskiego. Zakres chronologiczny zajęć zamyka się w przedziale od c.

1700 do 1760. Pierwszą datę wyznacza Act of Settlement (1701) – zapis, na

mocy którego odsunięto permanentnie od władzy pro-katolickich

Stuartów, zaś tron angielski (w razie bezpotomnej śmierci królowej Anny)

przekazano protestanckiej dynastii hanowerskiej. Panowanie pierwszych

dwóch władców tego rodu kończy się wraz ze śmiercią Jerzego II (1760) i

wyznacza epokę przełomową w kulturze angielskiej – okres modernizacji,

gwałtownych zmian społecznych i ekonomicznych, rozwoju nowych,

demotycznych form kultury, które z czasem zapewnią Wielkiej Brytanii

(ekspansywnego globalnego imperium) wiodącą rolę na arenie

międzynarodowej. Przyjęcie kultury wizualnej jako przedmiotu analizy,

pozwoli na przybliżenie ogromnej różnorodności zjawisk kulturowych

zachodzących w Anglii wieku XVIII, od tradycyjnych form artystycznych

(malarstwo, w tym conversation pieces i nowe malarstwo moralizujące

Williama Hogartha, przez współczesną rzeźbę, oraz znakomitą architekturę

neo-Palladiańskich rezydencji), po nowe formy wizualne, jak krajobrazowe

ogrody, dekoracje spektakli (maskarady, opery) i miejsc rozrywek (Vauxhall

gardens), czy współczesna moda (sezonowo zmieniający się ubiór kobiecy i

męski). Przedmiotem szczególnego zainteresowania będzie analiza zjawisk

kulturowych wynikających z procesów nowoczesności oraz uwikłania

kultury wizualnej w fundamentalne dyskursy epoki: politeness versus

impoliteness, taste versus vulgarity, the patrician versus the plebeian,

ancients versus moderns, reason, sensibility/sentiment, public and private,

sociability and domesticity, professionalism versus ameturism,

metropolitanism versus provincialism, culture against nature, czy kwestie

komercjalizacji kultury wysokiej. W centrum uwagi znajdą się także

zagadnienia wzbogacające interpretację zjawisk wizualnych o

doświadczenia multisensoryczne (rola doznań dźwiękowych, dotyku etc.)

w odbiorze współczesnej kultury angielskiej.

Literatura:

Allen, B., Towards a Modern Art World, New Haven: Yale UP, 1995.

Alpers, S., “Art History and its Exclusions” in: Broude, N., Garrard M. (eds.)

Feminism and Art History. Questioning the Litany, New York: Harper, 1982,

pp. 182-199.

Anderson, C., “Palladio in England: The Dominance of the Classical in a

Foreign Land,” in: G. Beltramini et al (eds.), Palladio and Northern Europe.

Books Travellers, Architects, Exhib. Catalogue, Milan: Skira, 1999, p.124f.

Archer, J., “Privacy, Property and the Rise of Gendered Domesticity in

Britain”, CAA 1996.

Arciszewska, B., The Hanoverian Court and the Triumph of Palladio,

Warszawa: DiG, 2002.

Arciszewska, B. & McKellar, E., eds., Articulating British Classicism: New

Approaches to Eighteenth-Century Architecture, London: Ashgate, 2004.

Arciszewska, B., Classicism and Modernity. Architectural Thought in

Eighteenth-century Britain, Warszawa: Neriton, 2010.

Arciszewska. B. “Re-casting George I: Sculpture, the Royal Image and the

Market” w: The Lustrous Trade: Material Culture and the History of

Sculpture in England and Italy c.1700-1830, red. A. Yarrington, Leicester:

Cassell Academic Press /University of Leicester Press, 2000, pp. 27-48.

Arciszewska, “Architecture, Ritual and the Politics of Continuity: early

Georgian Church porticoes", w: Art, Ritual, Religion. Proceedings of the

Fifth Anglo-Polish Symposium Art and Ritual, Warsaw, June 2000, red. P.

Paszkiewicz, P. Martyn, F. Ames-Lewis, Warszawa: IS PAN, 2003, pp. 181-

192.

Arciszewska, B. “Despairing of success: Giacomo Leoni and Alessandro

Galilei in eighteenth-century London,” Rocznik Historii Sztuki, vol. 30,

2005, p. 135-145.

Arciszewska, B. “New Classicism and Modern Institutions of Georgian

England”, w: The Fusion of Neo-Classical Principles, red. L. Mulvin, Dublin:

Wordwell, 2011, s.11-24.

Arciszewska, B. “The Office of the King’s Works and modernization of

architectural patronage in 18 th century England,” w: Companion to

Architecture in the Age of the Enlightenment (Series: Companion to

Architectural Theory and Practice, Landscape Architecture and Urbanism),

red. C. van Eck, Oxford: Blackwell/Wiley, 2017, pp. 339-366.

Arciszewska, B. “Operas and masquerades: court rituals and

entertainments under Ernest Augustus and George I of Brunswick-

Lüneburg (1660–1727) in the Electorate of Hanover and Great Britain,” w:

Power and Ceremony in European History. Rituals, Practices and

Representative Bodies since the Late Middle Ages, red. Jonathan Spangler

and Anna Kalinowska eds., London: Bloomsbury Press, 2021.

Arnold, D. ed., The Georgian Villa, Stroud: Allan Sutton, 1996.

Arnold, D., ed. The Metropolis and its Image: Constructing identities for

London, c.1750-1950, Oxford, 1999.

Ayres, J., Building the Georgian City, New Haven: Yale University Press,

1998.

Ayres, P., Classical Culture and the Idea of Rome in eighteenth-century

England, Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

Barker-Benfield, G. J., The Culture of Sensibility. Sex and Society in

Eighteenth-century Britain, Chicago, 1992.

Barnard, T. & Clark, J., Lord Burlington. Architecture, Art and Life, London,

1995.

Barrell, J., The Political Theory of Painting from Reynolds to Hazlitt, New

Haven: Yale UP, 1986.

Beier, A and Finlay R. eds., London 1500-1700: The Making of the

Metropolis, London: Longman, 1986.

Belsey, C., “Classicism and Cultural Dissonance,” in L. Gent (ed.) Albion’s

Classicism: The Visual Arts in Britain 1550-1660, New Haven: Yale

University Press, pp.427-431.

Bermingham, A., “Elegant females and gentlemen connoisseurs. The

commerce in culture and self-image in eighteenth-century England,” in: A.

Bermingham and J. Brewer eds., The Consumption of Culture, 1600-1800:

Image, Object, Text, London, 1995.

Bermingham, A., Learning to Draw. Studies in the Cultural History of a

Polite and Useful Art, New Haven: Yale UP., 2000.

Bermingham, A., Landscape and Ideology: The English Rustic Tradition,

Berkeley: U of C. Press, 1987.

Bindman, D. Hogarth and His Times: Serious Comedy, Berkeley: University

of California Press, 1997.

Borsay, P., The English Urban Renaissance: Culture and Society in the

Provincial Town, 1660-1760, Oxford: Clarendon, 1989.

Bradshaw B. and P. Roberts eds., British Consciousness and Identity. The

Making of Britain, 1505-1707, Cambridge, 1998.

Brewer, J., Cultural Production, Consumption and the Place of the Artist in

Eighteenth-Century England, in B. Allen ed., Towards a Modern Art World,

New Haven, 1995, p. 10-22.

Brewer, J., The Pleasures of the Imagination. English Culture in the

Eighteenth-century, New York: Farrar, Straus, Giroux; 1997.

Brownwell, M., Alexander Pope & the Arts of Georgian England, Oxford,

1978.

Carré, J., Lord Burlington (1694-1753): le connaisseur, le mécène,

l’architecte, Clermont Ferrand 1993.

Christie, C., The British Country House in the Eighteenth Century,

Manchester: MUP, 2000.

Clark, P., Slack, P., eds. Crisis and Order in English Towns, 1500-1700,

London: Routledge, 1972.

Clayton, T., The English Print 1688-1802, New Haven, 1997.

Clayton, T., “Publishing Houses: Prints of Country Seats”, in: D. Arnold ed.,

The Georgian Country House. Architecture, Landscape and Society, Stroud,

1998.

Colvin, H., A Biographical Dictionary of British Architects, 1600-1840,

London: Yale UP., 1995.

Colvin, H., Harris, J., eds., The Country Seat. Studies in the History of the

British Country House…, London, 1970.

Corbett, M., and Lightbown R., The Comely Frontispiece: The Emblematic

Title-page in England, 1550-1600, London: Routledge, 1979.

Cowley, Robert LS. "William Hogarth’s Family-pieces and His Moral

Subjects: Relationships and Interrelationships." The British Art Journal 19,

no. 3 (2018): 3-19.

Dixon-Hunt, J., P. Willis, The Genius of Place. The English Garden 1620-

1820, Cambridge Mass.: MIT Press, 1988.

Dixon Hunt, J.P., Garden and Grove: The Italian Renaissance Garden in the

English Imagination, 1996

Deuchar, S., Sporting Art in Eighteenth-century England, New Haven, 1988.

Dobai, J., Die Kunstliteratur des Klassizismus und der Romantik in England,

2 vols, Bern, 1974-75.

Friedman, A., “Wife in the English Country House. Gender and Meaning of

Style in Early Modern England,” in: C. Lawrence ed., Women and Art in

Early Modern Europe, University Park, 1997, p.111-125.

Friedman, A., “Did England Have a Renaissance? Classical and Anticlassical

Themes in Elizabethan Culture,” in S. Barnes and W. Melion eds., Cultural

Differentiation and Cultural Identity in the Visual Arts, Washington, 1989.

Gent, L. and Llewelyn, N., eds., Renaissance Bodies: The Human Figure in

English Culture, c.1540-1660, London: Reaktion, 1990.

Gent. L., ed., Albion’s Classicism. The Visual Arts in Britain, 1550-1660,

New Haven: Yale UP, 1995.

Girouard, M., Life in the English Country House, New Haven, Yale UP.,

1978.

Goldberg, J., “Fatherly Authority: The Politics of Stuart Family Images,” in:

Rewriting the Renaissance, The Discourses of Sexual Difference in Early

Modern Europe, Chicago: Chicago University Press, 1986, pp.3-32,

Harris, E. with Savage, N., British Architectural Books and Writers 1556-

1785, Cambridge: Cambridge University Press; 1990.

Harris, J. and Higgot, G., Inigo Jones, London, 1989.

Harris, J., The Palladians, London, 1981.

Harris, J., The Design of the English Country House, 1620-1920, London,

1985.

Harris, J., The Architect and the British Country House, 1620-1920.,

Washington: The AIA Press, 1985.

Harris, J., The Palladian Revival. Lord Burlington, His Villa and Garden at

Chiswick, Exhibition Catalogue, Canadian Centre for Architecture et al.,

New Haven: Yale University Press, 1994.

Higgot, G., “Inigo Jones’s Theory of Design,” Architectural History, 35,

1992, p.51-77.

Howarth, D. (ed.), Art and Patronage in the Caroline Courts: Essays in

honour of Sir Oliver Millar, Cambridge: Cambridge University Press, 1993.

Howarth, D., Images of Rule: art and politics in the English

Renaissance.1485-1649, London: Macmillan, 1997.

Humphreys, A., “The Arts in Eighteenth-Century Britain,” in: B. Ford (ed.)

The Cambridge Cultural History of Britain, vol. 5, Cambridge University

Press,1991.

Klein, L. E., “Politeness for plebes. Consumption and social identity in early

eighteenth-century England,” in A. Bermingham and J. Brewer eds., The

Consumption of Culture, 1600-1800: Image, Object, Text, London:

Routledge, 1995, p. 371ff.

Kuchta, D., “The semiotics of masculinity in Renaissance England,” in J.

Grantham Turner (ed.), Sexuality and Gender in Early Modern Europe,

Cambridge University Press, 1993, pp.233-246.

Lees-Milne, J., The Age of Inigo Jones, London: B.T. Batsford, 1953.

Levine, J.M., Between the Ancients and the Moderns. Baroque Culture in

Restoration England, New Haven: Yale University Press, 1999.

Lubbock, J., The Tyranny of Taste: The Politics of Architecture and Design

in Britain 1550-1960, New Haven: Yale University Press, 1995.

McKellar, E., The Birth of Modern London. The development and design of

the city 1660-1720, Manchester: Manchester University Press, 1999.

McKendrick, N., ed., The Birth of a Consumer Society: the

Commercialization of Eighteenth-Century England, London, 1982.

M. Miller, “J. M. W. Turner's 'Ploughing Up Turnips, near Slough': the

cultivation of cultural dissent”, Art Bulletin, Dec.1995, p.573-583.

Montrose L., “Shaping Fantaisies: Figuration of Gender and Power in

Elizabethan Culture, in: S. Greenblatt (ed.) Representing the Renaissance,

Berkeley: University of California Press, 1988, pp.31-64

Mowl, T., B. Earnshaw, Architecture without Kings: the rise of Puritan

classicism under Cromwell, Manchester: Manchester University Press,

1995.

Mowl, T., B. Earnshaw, An Insular Rococo. Architecture, Politics and

Society in Ireland and England, 1710-1770, London: Reaktion Books, 1999.

Ogborn, M., Spaces of Modernity. London’s Geographies 1680-1780,

London: Guilford, 1998.

Parry, G., The Golden Age Restor’d. The culture of the Stuart Court, 1603-

42, Manchester: Manchester University Press; 1981.

Paulson, R., Hogarth: His Life, Art and Times, 2 vols., New Haven: Yale U.P.,

1971.

Paulson, R., "The Tradition of Comic Illustration from Hogarth to

Cruikshank." The Princeton University Library Chronicle 35, no. 1/2 (1973):

35-60.

Pears, I., The Discovery of Painting. The Growth of Interest in the Arts in

England, 1680-1768, New Haven: Yale University Press, 1988.

Pevsner, N., “An Outline of European Architecture (1943),” in: E. Fernie

ed., Art History and its Methods, London, 1995, p. 196-200.

Pevsner, N., The Buildings of England (series), Harmondsworth: Penguin.

Plumb, J., The Commercialisation of Leisure in the Eighteenth Century,

Reading, 1973.

Porter, R., Enlightenment: Britain and the creation of the modern world,

London: Penguin, 2001

Quest-Ritson; C. The English Garden. A Social History, London: Penguin,

2001

Retford, K., The Conversation Piece. Making Modern Art in 18 th -century

Britain, New Haven: Yale U.P., 2017.

Rogers, P., Literature and Popular Culture in Eighteenth-century England,

Brighton, 1985.

Rump, G. C. (ed.), Art and Art Theory in eighteenth-century England,

Studies in the Change of Aesthetic Concepts 1650-1830, Hildesheim:

Gerstenberg, 1979.

Salomon, N., “The Art Historical Canon: Sins of Omission,” in: D. Preziosi

ed., The Art of Art History: A Critical Anthology, Oxford, 1998, p.344-355.

Simon, R., Hogarth, France and British Art, London: Holberton, 2020.

Solkin, D., Painting for Money. The Visual Arts and the Public Sphere in

Eighteenth-century England, New Haven: Yale UP., 1992.

Solkin, D., Art in Britain 1660-1815, New Haven: Yale UP, 2015

Stillman, D., English Neo-Classical Architecture, London: Zwemmer, 1988.

Strong, R., Henry, Prince of Wales and England’s Lost Renaissance, London:

Thames & Hudson, 1986.

Summerson, J., Architecture in Britain 1530-1830, Harmondsworth:

Penguin Books, rev. ed., 1983.

Summerson, J., Inigo Jones, Harmondsworth, 1966.

Summerson, J., The Classical Language of Architecture, (several eds.)

Sweet, R., Antiquaries: The Discovery of the Past In Eighteenth-century

Britain, London: Continuum, 2004.

Thurley, S., The Royal Palaces of Tudor England, New Haven, 1993.

Tittler, R., Architecture and Power: The Town Hall and the English Urban

Community, c. 1500-1640, Oxford: Clarendon, 1991.

Varey, S., Space and the 18 th -century English Novel, Cambridge: Cambridge

University Press, 1990.

Warneke, S., “A Taste for Newfangledness: The Destructive Potential of

Novelty in Early Modern England,” The Sixteenth-century Journal, vol. XXVI,

no 4, 1995, pp. 881-896.

Wendorf, R., The Elements of Life: Biography and Portrait-Painting in

Stuart and Georgian England, Oxford: Clarendon, 1990.

Whinney, M., Sculpture in Britain 1530-1830, Harmondsworth: Penguin,

1988.

White, A., “Artisan Classicism: The Sculpture of Nicholas Stone and His

Circle,” in: Inigo Jones and the Spread of Classicism, London, 1987, p. 49-

60.

Wiebenson, D. ,“Documents of Social Change: Publications about the Small

House”, in: P. Fritz and D. Williams eds., The Triumph of Culture: 18th

Century Perspectives, Toronto, 1972.

Williamson, T., Polite Landscapes: gardens and Society in Eighteenth-

century England, Stroud: Allan, 1995.

Wittkower, R., “English Literature on Architecture,” in: idem, Palladio and

the English Palladianism, London, Thames and Hudson, 1974.

Wood, J., “Inigo Jones, Italian Art and the Practice of Drawing,” Art

Bulletin, 74, 1992, p.247-70.

Worsley, G., Classical Architecture in Britain. The Heroic Age, New Haven:

Yale University Press, 1995

Efekty uczenia się:

W czasie zajęć studenci zapoznają się z problematyką i metodami badań

and kulturą wizualną Anglii w okresie wczesno-georgiańskim a także

rozwiną kompetencje w poniższych obszarach:

WIEDZA

K_W03 student otrzyma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą

terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i kultury

wizualnej

K_W04 otrzyma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii

sztuki i kultury wizualnej Anglii XVIII wieku

K_W06 student posiądzie podstawową wiedzę o głównych kierunkach

rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii sztuki i

kultury wizualnej doby nowożytnej, zwłaszcza kultury angielskiej wieku

XVIII.

K_W07 student pozna i zrozumie podstawowe metody analizy i

interpretacji obiektów kultury wizualnej właściwe dla wybranych tradycji,

teorii i szkół badawczych stosowanych w badaniach nad kulturą angielską

wieku XVIII.

UMIEJĘTNOŚCI

K_U01 student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i

użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów

K_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności

badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego

K_U05 potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów kultury wizualnej oraz

przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem

typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania

społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym

K_U07 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i

technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i

dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki i badań nad kulturą

wizualną, w języku polskim i języku obcym

K_U09 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku

polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z

wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych

źródeł.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji

określonego przez siebie lub innych zadania

K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa

kulturowego regionu, kraju, Europy i innych kontynentów.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne (referat 8-10 stron), oraz aktywny udział w zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)