Kompetencje wizualne i zmieniające się obrazy (XV-XXI w.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-KWZ-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Kompetencje wizualne i zmieniające się obrazy (XV-XXI w.) |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest refleksja na temat sposobów obrazowania i materialności obrazów oraz ich związków z kompetencjami wizualnymi odbiorców i zmianami kulturowymi, zachodzącymi między późnym średniowieczem a współczesnością. Pod kierunkiem badaczek sztuki dawnej i nowoczesnej studenci będą analizować różnego typu media obrazowe (m.in. grafiki, modele anatomiczne, rysunki, filmy, fotografie, obrazy cyfrowe, realizacje z obszaru net artu) i badać komunikacyjne wymagania wybranych realizacji plastycznych. |
Pełny opis: |
Kurs podzielony jest na cztery główne grupy tematyczne: (1) Obrazy a wytwarzanie wiedzy - Wzorce przetwarzania informacji wzrokowych (m.in. alokacja uwagi wzrokowej); - Sposoby obrazowania informacji i rola obrazów w rozwoju nauk empirycznych; - Książka jako nośnik informacji i jej transformacje (rola ilustracji ruchomych, reprodukcji graficznych, pierwsze „fotoksiążki”, poradniki medyczne z seriami fotografii, ilustrowane książki i czasopisma surrealistyczne, koncepcja pop-up book: od świata dziecięcej wyobraźni ku sztuce M.N. Niespodziewanej); - Przybliżenie wybranych strategii mnemotechnicznych (zapamiętywania i przechowywania informacji) w kontekście wizualnym; pamięć fotograficzna; - Materialność obrazów w kolekcji prywatnej, muzeum, archiwum; - Historyk sztuki jako twórca i odbiorca wizualnej narracji (pokaz slajdów/prezentacja multimedialna i nasze rozumienie dziejów sztuki; reprodukcje - sposoby ich użycia i odbioru). (2) Obrazy i koneserzy - Skąd się biorą koneserzy? - Wypracowywanie nowych konwencji obrazowych w relacji artysta-wyrobiony odbiorca/kolekcjoner; - Język opisu obrazów kiedyś i dziś; - Kryteria atrybucji. Od nowożytnego znawstwa przez praktyki uniwersyteckiej historii sztuki po analizy fizyko-chemiczne; -„Moje dzieło, Twoje muzeum” problem instytucjonalizacji obrazów; - Artyści-koneserzy i ich „wampiryzm obrazowania”. (3) Popularne obrazy i kompetencje odbiorcy - Związki słowa i obrazu (opisy jako intencjonalne mechanizmy kierowania uwagi; funkcja tytułu); - Strategie docierania do szerokiego grona odbiorców (reformacyjne polemiki obrazowe, sztuka w przestrzeni publicznej; edukacja obrazowa); - Umasowienie procesu konsumpcji kultury (popularne drzeworyty, XIX-wieczne poradniki fotograficzne, fotografie stereoskopowe, fotoplastikony); - Kultura jarmarczna (fotografie trikowe); - Media multimodalne; (4) Zmienne i niepewne obrazy - Oko w ruchu, ruchome obrazy, anamorfozy; - Modyfikowanie i cenzurowanie przedstawień wizualnych (retusz, montaż); - Strategie zawłaszczenia obrazów (kolaże, found footage); - Fake images a umiejętność selekcji danych; - Amatorskie filmy i fotografie (działania z obszaru wernakularności); - Agresywne bodźce wizualne („foto-szoki”); - Obrazy kontra czas – blaknące płótna i fotografie, nietrwałe i zużyte materiały, niepewne efekty eksperymentów z techniką. W ramach wyżej wymienionych bloków tematycznych, w szerokim ujęciu chronologicznym, będą analizowane zagadnienia związane z procesem tworzenia, konwencjami wizualnymi, obiegiem obrazów wśród różnych grup użytkowników oraz kontekstem społeczno-politycznym, w którym przedstawienia plastyczne były wytwarzane i odbierane. |
Literatura: |
Podstawowa literatura przedmiotu: Ball, M. (2012). Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik, tłum. M. Bucholc. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. Berger, J. (2008). Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Warszawa: Fundacja Aletheia. Belting, H. (2015). Faces. Historia twarzy, tłum. T. Zatorski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria. Cordell, D. (2016). Using images to teach critical thinking skills: visual literacy and digital photography, Santa Barbara, CA: Libraries Unlimited. Deteriding, S., Dixon, D., Khaled, R. & Nacke, L. (2011). Envisioning Future Media Environments (A. Lugmayr, ed.), New York, NY: Association for Computing Machinery, pp. 9-15. Dewey, J. (1934). Art as Experience, New York, NY: Minton, Balch & Company. Elkins, J., red. (2008). Visual Literacy. New York; London: Routledge. Finch, J. (2015). Visual Literacy and Art History: Teaching Images and Objects in Digital Environments, in: Essentials of Teaching and Integrating Visual and Media Literacy: Visualizing Learning (D. Baylen, A. D'Alba, eds.), Springer International Publishing, pp. 251-264. Kolb, D.A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development, London: Prentice-Hall. Kress, G. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication, New York, NY: Routledge. Mitchell, W.J.T. (2013). Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, tłum. Ł. Zaremba. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. Mitchell, W.J.T. (1986). Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago; London: University of Chicago Press. Mitchell, W.J.T. (1994). Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation, Chicago; London: University of Chicago Press. Whiteley, N. (1999). Readers of the Lost Art. Interpreting Visual Culture, in: Explorations in the Hermeneutics of the Visual (I. Heywood, B. Sandywell, eds.), London and New York: Routledge. Lista lektur obowiązkowych oraz opracowań szczegółowych zostanie przedstawiona przez prowadzące na pierwszych zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Studentki_studenci w zakresie wiedzy: K_W03 zdobędą uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki, obejmującą dzieje mediów, konwencji obrazowych i zakres kompetencji wizualnych odbiorców; K_W04 uzyskają uporządkowaną wiedzę szczegółową z obszaru historii sztuki i kultury wizualnej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie kontekstu wytwarzania i odbioru obrazów od XV po XXI wiek; K_W16 zgromadzą podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, wiedza o kulturze i komunikacja społeczna. Studentki_studenci w zakresie umiejętności: K_U04 udoskonalą umiejętność rozpoznawania różnych rodzajów obiektów sztuki oraz przeprowadzania ich krytycznej analizy i interpretacji z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym; K_U06 będą potrafili samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; K_U13 będą zgodnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Studentki_studenci w zakresie kompetencji społecznych: K_K01 potrafią odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych; K_K04 prawidłowo identyfikują wyzwania i dylematy związane z badaniem sztuki dawnej i współczesnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie portfolio, tj. prezentacji materiałów powstałych podczas wszystkich zajęć i pracy własnej studentów. Przedmiotem oceny będzie poziom zaangażowania uczestników zajęć, systematyczność ich pracy oraz poziom autorefleksji wyrażony w portfolio. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.