Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Artyści z Rzeczypospolitej w nowożytnej Europie – studia przypadków

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LAZRZ-WE
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Artyści z Rzeczypospolitej w nowożytnej Europie – studia przypadków
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Wykład z epok
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia prezentujące problem migracji artystów z Rzeczypospolitej do innych państw europejskich w okresie nowożytnym.

Pełny opis:

W różny sposób ukierunkowana i motywowana migracja artystów to jeden z czynników wymiany rozwiązań formalnych i treściowych. Sztuka nowożytna Rzeczypospolitej w znacznym stopniu była kształtowana przez przybywających tu artystów obcych. Grupę najliczniejszą stanowili twórcy pochodzący z różnych regionów Italii, ale docierali tu także artyści z Niderlandów, krajów niemieckojęzycznych i choć może rzadziej to także z Francji czy Skandynawii. Kierunek migracji artystów nie był jednak zwrócony tylko ku ale także z Rzeczypospolitej. Zajęcia zostaną poświęcone analizie karier wybranych artystów pochodzącym z Rzeczypospolitej ukazując równocześnie szerszy problem migracji, artystów. Wśród omawianych artystów znajdą się np. Jeremiasz Falck, Jan Ziarnko, Szymon Czechowicz, Kacper Bażanka i inni w Akademii św. Łukasza, Tadeusz Kuntze Konicz.

Zajęcia zdalne przeprowadzane w czasie rzeczywistym i zajęcia w sali, zgodnie z planem zajęć na r. ak. 2021/22.

Zajęcia zdalne prowadzone z użyciem narzędzi do spotkań on-line dostępnych na Uniwersytecie Warszawskim (Google Meet).

Literatura:

Biłozór-Salwa Małgorzata, Jana Ziarnki emigracja artystyczna /L'émigration artistique de Jan Ziarnko, [w:] Francusko-polskie relacje artystyczne w epoce nowożytnej, red. A. Pieńkos, A. Rosales Rodriguez , Warszawa 2010, s. 23-32.

Biłozór-Salwa Małgorzata, Paryski Karuzel 1612 roku, czyli skały tryskające winem, grające góry i tańczące konie na usługach propagandy władzy, "Rocznik Biblioteki Narodowej", 44, 2013, s. 113-136.

Biłozór-Salwa M., Teoria tworzenia anamorfoz stożkowych według Jana Ziarnki, „Rocznik Historii Sztuki”, 39, 2014, s. 43-53.

Chrzanowski Tadeusz, Działalność artystyczna Tomasza Tretera, Warszawa 1984.

Dolański D., Tadeusz Kuntze - malarz rodem z Zielonej Góry (1733-1793), Zielona Góra 1993.

Jurkowlaniec G., Sprawczość rycin. Rzymska twórczość graficzna Tomasza Tretera i jej europejskie oddziaływanie, Kraków 2017.

Karpowicz M., Polonica w Akademii św. Łukasza, „Biuletyn Historii Sztuki”, 33: 1971,

Karpowicz M., Suplement do Poloniców w Akademii św. Łukasza, „Biuletyn Historii Sztuki”, 36: 1974.

Kowalczyk J., Rola Rzymu w późnobarokowej architekturze polskiej, „ Rocznik Historii Sztuki”, 20, 1994, s. 215-305.

Lipińska A., Mobility turn w historii sztuki? Kierunki i metody badań nad migracją artystów, [w:] Migracje, Materiały LXV Ogólnopolskiej Sesjii Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa, 24-25 listopada 2016 r., red. A.S. Czyż, K. Chrudzimska-Uhera, Warszawa 2017, s. 9-22.

Loret F. M., Gli artisti polacchi a Roma nel Settecento, Roma 1929.

Michalczyk Z., Szymon Czechowicz 1689-1775, Warszawa 2007

Natura i duchowość / Nature & Spirituality / Natura e spiritualità. Carl Borromäus Ruthart (1630-1703), kat. wystawy, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk 2019.

Prószyńska Z., Twórczość Tadeusza Kuntzego w Rzymie, [w:] Między Polską a światem, t. 1, red. M. Morka, P. Paszkiewicz, Warszawa 1993, s. 42-56.

Talbierska J., Grafika XVII wieku w Polsce. Funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, Warszawa 2011.

Tylicki J., Rysunek gdański ostatniej ćwierci XVI i pierwszej połowy XVII wieku, Toruń 2005; http://kpbc.umk.pl/dlibra/docmetadata?id=19388&from=pubindex&dirids=91&lp=193 [dostęp: 10.05.2018]

Wanderungen: Künstler – Kunstwerk – Motiv – Stifter, Beiträge der 10. Tagung des Arbeitskreises deutscher und polnischer Kunsthistoriker in Warschau, hrg. Małgorzata Omilanowska, Anna Straszewska, Warszawa 2005.

Efekty uczenia się:

Po zrealizowaniu zajęć student:

K2_W02

Zna terminologię z zakresu migracji artystów polskich na poziomie rozszerzonym

K2_W03

Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych

K2_W04

Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu migracji artystycznej.

K2_W05

Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki

K2_U02

Umie wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki

K2_K04

Jest gotowy do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i krótkich testów przeprowadzanych na każdych zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)