Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania nad dawna grafiką: konwersatorium (specjalizacja)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LBNDG-SP
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Badania nad dawna grafiką: konwersatorium (specjalizacja)
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Specjalizacja
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zajęcia są poświęcone rozmaitym aspektom badań nad dawną grafiką.

Pełny opis:

Zajęcia są poświęcone rozmaitym aspektom badań nad dawną grafiką. Obok pytań o ich miejsce (i znaczenie) we współczesnej historii sztuki, przedmiotem rozważań będą także bardziej praktyczne zagadnienia – istotne zarówno dla akademików, muzealników i muzeologów, jak i przyszłych antykwariuszy. Przedstawione zostaną m.in. współczesne metody badania proweniencji rycin i historii kolekcjonerstwa grafiki, metody badania podłoży (współczesna filigranistyka etc.), a także rola nowych technik i mediów w analizach dawnej grafiki (makrofotografie, elektroniczne bazy danych, wirtualne rekonstrukcje etc.).

Literatura:

Origins of European Printmaking. Fifteenth-Century Woodcuts and Their Public, kat. wyst., red. P Parshall, R. Schoch i in., National Gallery of Art, Washington - Germanisches Nationalmuseum, Nuremberg, 2005-2006.

Painted Prints. The Revelation of Color in Northern Renaissance & Baroque Engravings, Etchings & Woodcuts, kat. wyst., oprac. S. Dackerman i in., The Baltimore Museum of Art – Saint Louis Museum of Art, 2002-2003.

A.Griffiths, Prints and Printmaking: An Introduction to the History and Techniques, London 1980.

K. Krużel, Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia analizy formalnej dawnej grafiki, Kraków 1999.

B. Hernad, Die Graphiksammlung des Humanisten Hartmann Schedel, kat. wyst., Bayerische Staatsbibliothek, München 1990.

F. Salamon, A Collector’s Guide to Prints and Printmakers from Dȕrer to Picasso, London 1972.

Polskie kolekcjonerstwo grafiki: ludzie I instytucje, red. E. Frąckowiak, A. Grochala, Warszawa 2008.

Inspiracje grafiką europejską w sztuce polskiej: czasy nowożytne. Materiały z konferencji na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w listopadzie 2007 r., red. Krystyna Moisan-Jabłońska, Katarzyna Ponińska, Warszawa 2010.

G. Hałasa, Grafiki Rembrandta. Oryginał. Kopia. Późne odbitki. Wprowadzenie, w: Grafiki Rembrandta. Oryginał – Kopia – Późne Odbitki, kat. wyst., red. G. Hałasa, Muzeum Narodowe w Poznaniu 2009, s. 12-23.

A. Grelle Iusco, Matrici metalliche incise. Il problema della conservazione e restauro dalla Calcografia Romana all’Istituto Nazionale per la Grafica, Roma 1998.

Efekty uczenia się:

Student nabywa umiejętności samodzielnej analizy dzieła graficznego w zakresie jego morfologii, weryfikacji atrybucji i proweniencji. Zaznajamia się ze wspóSłczesną metodologią, a także z praktyką muzealniczo-konserwatorską.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Sikorska
Prowadzący grup: Joanna Sikorska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)