Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dwie historie sztuki w jednym państwie? Sztuka niemiecka po 1945 roku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LDWH-K
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dwie historie sztuki w jednym państwie? Sztuka niemiecka po 1945 roku
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Powstanie RFN i NRD – odrębnych państw zamieszkiwanych przez jeden naród – spowodowało, że do 1989 roku w Niemczech rozwijały się dwie, diametralnie różne tradycje artystyczne, a scalenie ich po Zjednoczeniu oraz włączenie w krwiobieg na powrót wspólnej kultury, okazało się niemałym wyzwaniem.

Pełny opis:

Powstanie RFN i NRD – odrębnych państw zamieszkiwanych przez jeden naród – spowodowało, że do 1989 roku w Niemczech rozwijały się dwie, diametralnie różne tradycje artystyczne, a scalenie ich po Zjednoczeniu oraz włączenie w krwiobieg na powrót wspólnej kultury, okazało się niemałym wyzwaniem.

Podczas zajęć skupimy się na zasadniczym problemie metodologicznym powojennej historii sztuki niemieckiej jakim jest konieczność połączenia w spójną narrację dwóch odmiennych perspektyw: wschodnio i zachodnioniemieckiej. Zastanowimy się nad tym, dlaczego rewizja kanonu historyczno-artystycznego może napotykać na znacznie większe trudności wówczas, gdy wymaga to nie tyle przyjęcia perspektywy dalekiego Innego (etnicznego, kulturowego), lecz uwzględnienia perspektywy bliskiego Innego (politycznego, ideologicznego). Przykład Niemiec po 1989 roku pokazuje jak problematyczne bywa włączenie takiej bliskiej Inności do jednej narracji historyczno-artystycznej zwłaszcza wówczas, gdy zachodzi przy tym konieczność przewartościowania wykształconego na Zachodzie pojęcia sztuki, a także krytycznego przemyślenia na nowo własnej tożsamości.

Literatura:

Gillen E. (red.), German Art. From Beckmann to Richter. Images of a Divided Country, Yale 1997;

Gillen E. Feindliche Brüder. Der Kalte Krieg und die deutsche Kunst 1945-1990, Bonn 2009;

Roth L., Inventur. Art in Germany, 1943-55, Yale 2018.

Stonard J.P., Fault Lines: Art in Germany 1945–1955, London 2006;

Stonard J.P., Germany divided: Baselitz and His Generation, London 2014;

Eisman A., Bernhard Heisig and the Fight for Modern Art in East Germany, London 2018.

Thomas K., Kunst in Deutschland seit 1945, Köln 2002.

Belting H., Die Deutschen und ihre Kunst: Ein schwieriges Erbe, München 1992.

Gebhardt V., Das Deutsche in der deutschen Kunst, Köln 2004.

Fatima El-Tayeb, Undeutsch. Die Konstruktion des Anderen in der postmigrantischen Gesellschaft, Bielefeld 2016.

Franke T., Die Nationalität von Kunstwerken, Berlin 2012.

Efekty uczenia się:

Student / studentka

K2_W02 zna terminologię z zakresu historii sztuki współczesnej na poziomie rozszerzonym

K2_W03 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat sztuki niemieckiej po 1945 roku, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych

K2_W05 ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych w zakresie współczesnej historii sztuki niemieckiej

K2_W06 ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych ze współczesną historią

historią sztuki niemieckiej, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (historia, studia wizualne, studia nad pamięcią zbiorową i kulturową, nauki społeczne i polityczne)

K2_W07 zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów współczesnej kultury niemieckiej

K2_U02 potrafi wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi

badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie sztuki i kultury niemieckiej po 1945 roku.

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna bądź wygłoszenie referatu podczas zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Balisz-Schmelz
Prowadzący grup: Justyna Balisz-Schmelz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)